|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Passiv
|
Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?
|
|
|
|
#82 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det mener jeg og.
|
|
|
#83 |
|
Passiv
|
Er du sikker på at det er den egentlige grunnen? |
|
|
|
#84 |
|
Fortynnet
|
Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?Jeg har aldri blitt slått, og har vel generelt tenkt at jeg ville kommet meg vekk fort som f om noen hadde slått meg en gang. Men etterhvert er jeg ikke 100% sikker på det. Jeg tror ikke nødvendigvis at alle som slår til noen en gang er voldelige for alltid. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
Leser
|
Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?Det er flere ting som jeg tenker på etter denne diskusjonen.
Dette er en av de tingene jeg tenker på. Jeg lurer på om dere som mener at alle kvinner bør gå fra en mann som slår dem en gang, mener at det samme om en mann? Bør den mannen som Miss Norway beskriver gå? Er denne mannen en mishandlet mann?
Jeg er så utrolig uenig i denne. Jeg er selv ikke blitt mishandlet (jeg bare nevner det for å klargjøre premissene for diskusjonen), men jeg mener at mishandling som regel starter med psykisk vold. Det er nødvendig at det skjer på den måten for ellers ville alle som sa at "de ville gått første gangen han slo" bare gått. [quote=smilefjes]Grunnen til at kvinner blir værende i voldelige forhold er at den som utøver volden har beredt grunnen. Av og til trenger de ikke det - de "plukker opp" kvinner som av en eller annen grunn har et grunnlag som gjør det lettere å utøve vold mot. En slik grunn kan være at de tar inn kvinner i landet som ikke kan snakke norsk, mangler nettverk og kunnskap om lover og regler. Andre grunner kan være at de velger seg kvinner som er blitt mishandlet tidligere.
|
|
|
#86 |
|
Passiv
|
Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?Him - du må gjerne være uenig. Men det er ikke min mening jeg skriover her - det er hva som er erfaringen krisesentrene har om familievold. Dermed er det ikke stort å være enig/uenig i. |
|
|
|
#87 |
|
Leser
|
Mener du at krisesentrene hevder at familievold som regel starter som fysisk vold?
Jeg vet en god del om vold, selv om jeg selv ikke har levd i et voldelig forhold.
|
|
|
#88 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Er det sånn altså? Jeg har også inntrykk av, når man leser artikler og intervjuer med mishandlede kvinner, at det ofte starter med mer eller mindre snikende psykisk kontroll og mishandling, slik at når slagene begynner, er kvinnene gjerne mindre motstandsdyktige psykisk.
|
|
|
#89 |
|
Passiv
|
Hvordan er du så sikker på det, Lykken? |
|
|
|
#90 |
|
Passiv
|
Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?For min del startet det med vold. |
|
|
|
#91 |
|
Leser
|
Ja, det er jeg helt enig med deg i.
|
|
|
#92 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Det var sjølvsagt ei overforenkling som eigentleg var retta mot utsagna om at det kjem an på stuasjonen, kor "alvorleg" volden er o.l. Det var ikkje meininga å vere nedlatande. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Nei, jeg er ikke absolutt sikker, min venninne f.eks er en svært sterk person med sterke meninger, men hennes bakgrunn, barndom etc gjør at hun har andre preferanser for valg og annen ballast. Så det er ikke sånn at jeg mener at jeg er sterkere enn andre kvinner, men slik jeg kjenner meg selv så skal det mye til, jeg har alltid vært svært tydelig på krav, meninger, grenser svært tidlig i forhold, og har trukket meg ut når jeg ikke har blitt møtt slik jeg ønsker. Men, jeg har aldri vært borti menn som har mishandlet meg psykisk eller fysisk, så jeg kan ikke uttale meg bastant. Når du så resten av innlegget mitt også, så står det at jeg mest sannsynlig hadde tilgitt et slag fra mannen min, under gitt forutsetninger, og på den måten stiller meg da lagelig til for at det kunne ha fortsatt.
|
|
|
#94 |
|
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
#95 |
|
Mother of Dragons
|
Det kan jo være at hun har gjennomlevd det. Jeg tror nok at jo eldre man er og jo flere mennesker man har vært borti så er det en god del som har lært seg å kjenne igjen psykopater. Jeg var sammen med en som hadde klare psykopatisk trekk ovenfor meg og jeg kjente igjen typen og kom meg relativt raskt ut, fordi jeg har vært borti psykopater før. Nå synes jeg faktisk ikke at det er spesielt vanskelig å kjenne igjen psykopater og kan med sikkerhet si at jeg ikke hadde latt det gått så langt at jeg ikke hadde kommet meg ut i nokså god behold.
|
|
|
#96 |
|
Tøff
|
Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?Jeg kjenner en kvinne som opplevde at ektemannen hennes etter fem år med fysisk vold står over henne etter å ha slått henne en dag og erklærer at "dette er siste gangen. Jeg skal aldri mer slå deg." Det gjorde han heller ikke, men hun var for evig og alltid redd ham og fullstendig psykisk og mentalt nedbrutt. Det var ikke slik at han bare banket henne liten, det var en blanding av det fysiske og det psykiske misbruket. En uhorvelig effektiv blanding som bandt henne godt og tett på plass i femogtyve år til med denne mannen.
|
|
|
#97 |
|
Passiv
|
Jo, det er helt klart men noen ganger vil selv den mest durkdrevne psykiater bli lurt. Det er jo det som er skummelt med slike mennesker, en kan aldri være helt sikker. Selv har jeg heller ingen problemer med å plukke de som har trekk som helt klart ligger i kategorien for antisosial personlighetsforstyrrelse (tidligere psykopati), men er alikevel ydmyk nok til å se at jeg kan ta feil noen ganger til tross for min erfaring både fra eget liv samt fra mitt yrkesliv. |
|
|
|
#98 |
|
Passiv
|
Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?Det er jo ikke alle som slår som er psykopater heller. Jeg er ikke så verst på å plukke ut en psykopat, men eksen min er ikke i den kategorien tror jeg. Ikke at det ville hjulpet stort heller - den gang jeg traff ham var jeg ikke den jeg er i dag. |
|
|
|
#99 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?Jeg tror det er meningsløst å tro at det er de "sterke" som ikke blir i voldelige forhold, i hvert fall. Men jeg syns ikke det er rart eller lite troverdig om noen påstår at DE tror de ikke vil bli. Smilefjes og Skvetten, for eksempel, vil antagelig ha alle antenner ute og stikke kjapt.
|
|
|
#100 |
|
villende
|
Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?Jeg tror nok også jeg er typen som kanskje kunne blitt værende, selv om det er umulig å si. Rett og slett fordi jeg har vanskelig for å gi slipp på personer jeg bryr meg om. Men jeg tror ikke jeg tiltrekker meg den typen mann som er troendes til å slå. Til det er jeg alt for "high maintenance". Jeg krever ganske mye av partneren allerede tidlig i forholdet, ikke materielt sett, men i forhold til det å "vise seg selv". Og det er vel kanskje ikke så enkelt for en mann som kan ty til vold for å få utløp for sine frustrasjoner? |
|
|
|
![]() |
|
|