Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Folks forhold til banning i dag

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-09, 20:57   #101
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folks forhold til banning i dag

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Alle for en og Orps er to eksempel.

Åja. Mener du Korps? Alle for en kjenner jeg ikke til, men Korps er vel en dramatisert ungdomsserie(?), og jeg har ikke reagert på mye bruk av banneord i den når man tenker på aldersgruppen den er beregnet på og miljøet den skal skildre. Dette er med forbehold om at jeg bare har sett en episode og ikke har barn/unge i målgruppen, det kan jo selvsagt være annerledes i de andre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 21:00   #102
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Åja. Mener du Korps? Alle for en kjenner jeg ikke til, men Korps er vel en dramatisert ungdomsserie(?), og jeg har ikke reagert på mye bruk av banneord i den når man tenker på aldersgruppen den er beregnet på og miljøet den skal skildre. Dette er med forbehold om at jeg bare har sett en episode og ikke har barn/unge i målgruppen, det kan jo selvsagt være annerledes i de andre.

AF1 skildrar jo hiphop-ungdomsmiljøet i Oslo, og å bruke "gid" og "søren tute" som kraftsalver hadde vel neppe vore særleg røndomsnært.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 21:01   #103
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Jeg har fulgt nøye med på Orps, men har ikke hørt banning der? Kanskje "herregud", men det er et uttrykk jeg ikke regner som banning.
"Fy faen", "jævla" og "satan" synes jeg ikke noe om å høre på TV. *litt prippen*

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 21:01   #104
leliane
madmanized

leliane sin avatar

leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hun mener Orps.

Og akkurat den serien har jeg også reagert på - ikke med hensyn til banning, men med hensyn til hvordan ungdommene behandler hverandre. Mulig det er jeg som begynner å bli gammel altså...

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 21:02   #105
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Hun mener Orps.

Og akkurat den serien har jeg også reagert på - ikke med hensyn til banning, men med hensyn til hvordan ungdommene behandler hverandre. Mulig det er jeg som begynner å bli gammel altså...

OK, da skal jeg ikke uttale meg i det hele tatt, da kjenner jeg ikke til noen av dem. Jo forresten, nå sjekket jeg linken! Og det er den jeg har trodd het Korps.

Gammel 08-03-09, 21:04   #106
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun mener Orps.

Den er jo nesten satirisk den serien. Jeg syntes det er veldig morsom. Det er ingen tvil om at det hele er satt på spissen for å være komisk. Syntes stortsett alle rollefigurene viser både gode og dårlige sider jeg.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 21:05   #107
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det var da prippent.
Det er nok at folk i denne tråden som har motbevist at ikke intelligente, velartikulerte mennesker banner nå og da. Det er forskjell på å si herregud når man er litt sjokkert eller faen når man slår tåa, enn å ha banneord i hver eneste setning, og sånn har jeg også tilgode å møte særlig ofte. Det oser litt virkelighetsfjerne fordommer når du nevner enkel utrustning og grilldress i forbindelse med vanlige banneord.

Da har du ikke lest alt jeg har skrevet i denne tråden.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 21:06   #108
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg anser meg selv for å ha et normalt, godt ordforråd, og jeg banner fra tid til annen. Ikke hele tiden, ikke i alle sammenhenger, det brukes vel med en slags omhu - som alle andre ord. Jeg banner ikke foran barn (i hvert fall ikke mye, det er mulig at de har hørt ett og annet "herregud"). Jeg klarer ikke å finne meg selv vulgær, harry eller grilldressverdig.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 21:09   #109
leliane
madmanized

leliane sin avatar

leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Den er jo nesten satirisk den serien. Jeg syntes det er veldig morsom. Det er ingen tvil om at det hele er satt på spissen for å være komisk. Syntes stortsett alle rollefigurene viser både gode og dårlige sider jeg.

Ja, det er nettopp det den er; satirisk. Og jeg tror ikke nødvendigvis brorparten av målgruppen catcher akkurat det humorgrepet, selv om vi voksne gjør det. Mine seksåringer (sikkert litt unge, men likevel - når ikke ungdomsskoleelever forstår ironi engang... ), så serien sammen med en eldre kusine, og kom hjem litt forvirret over disse slemme voksne og de stakkars nerdene som til enhver tid ble mobbet - enten av medelever eller av de voksne. - Er ikke det ganske slemt, mamma?

For ikke å spore helt av: Jeg banner minst mulig, men jeg er ikke fanatisk. Likevel liker jeg heller ikke tendensen på tv, selv om jeg sjelden føler meg støtt av et enkelt banneord. Men jeg lar meg sjokkere over at ord som "hore" brukes på en helt annen måte enn tidligere. Ikke bare som et skjellsord, men også som "morsom" tiltale blant venner - kanskje likevel med en skjult hinting: Hei din hore til en venninne, for eksempel. (observert på Facebook!)

Herregud har for meg alltid vært et banneord, men jeg er da også vokst opp i Bibelbeltet.

Sist redigert av leliane : 08-03-09 kl 21:16. Årsak: stavefeil
Gammel 08-03-09, 21:11   #110
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Mine seksåringer (sikkert litt unge, men likevel - når ikke ungdomsskoleelever forstår ironi engang... ), så serien sammen med en eldre kusine, og kom hjem litt forvirret over disse slemme voksne og de stakkars nerdene som til enhver tid ble mobbet - enten av medelever eller av de voksne. - Er ikke det ganske slemt, mamma?

Men det er jo ikke en serie beregnet på seksåringer? Jeg syns ikke man kan forvente at en serie beregnet på en helt annen målgruppe må forstås av yngre seere.

Det finnes forresten voksne som ikke forstår ironi, men det betyr ikke at alle voksenfilmer må være uten. Jeg tror hovedandelen av målgruppen for denne serien forstår den godt.

Gammel 08-03-09, 21:13   #111
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det er mulig det finnes intelligente, velartikulerte mennesker som velger å bruke bannskap bevisst, men jeg har tilgode å møte noen. Jeg forbinder mye bannskap med å gjenta seg selv med de samme to-tre banneordene og det i så og si hver eneste setning. Litt enkel utrustning i toppetasjen, grilldress, harryshopping o.s.v.

Jeg er på linje med Zöe, glitter, aC og co. i denne diskusjonen. Jeg bruker en del kraftutrykk, og siden jeg ikke har reagert på Jan Fredrik Karlsens banning, så tyder det på at jeg er litt for godt vant på den kanten.

Jeg ser at ord som f.eks fitte blir blir kalt banning, er det banning altså? Fitte og kukk og Gud forby; Kuk, er for meg vulgære og stygge ord. Ikke banning. Er dæsken døtte banning?

Gammel 08-03-09, 21:16   #112
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er nettopp det den er; satirisk. Og jeg tror ikke nødvendigvis brorparten av målgruppen catcher akkurat det humorgrepet, selv om vi voksne gjør det. Mine seksåringer (sikkert litt unge, men likevel - når ikke ungdomsskoleelever forstår ironi engang... ), så serien sammen med en eldre kusine, og kom hjem litt forvirret over disse slemme voksne og de stakkars nerdene som til enhver tid ble mobbet - enten av medelever eller av de voksne. - Er ikke det ganske slemt, mamma?

Nå er ikke seksåringer i målgruppen, men poden (fem år) skjønner at dette er spøk og tv og at det ikke henger på greip med virkeligheten. Han holder på å le seg ihjel av Elisabet Bull. Det er alltid noen som ikke skjønner humoren, uansett alder.

Gammel 08-03-09, 21:18   #113
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

AF1 skildrar jo hiphop-ungdomsmiljøet i Oslo, og å bruke "gid" og "søren tute" som kraftsalver hadde vel neppe vore særleg røndomsnært.

Hva med "farsken tute" som min mor alltid sa? Er det banning?
Min far sier forresten alltid "satan" når han dunker hodet i noe (han er 2 meter høy), men det er allikvel et banneord som jeg særdeles sjeldent bruker.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 21:20   #114
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Nå er ikke seksåringer i målgruppen, men poden (fem år) skjønner at dette er spøk og tv og at det ikke henger på greip med virkeligheten. Han holder på å le seg ihjel av Elisabet Bull. Det er alltid noen som ikke skjønner humoren, uansett alder.

Du har en unge med avansert humor og jeg har to uten... :konkluderer:

Jeg synes uansett det er rart med sarkasme i en barneserie (nei, ikke for seksåringer, men 8-12-åringer) når det er en kjent sak at man skal være ganske moden for å virkelig forstå ironi, sarkasme osv. Beklager avsporing.

Gammel 08-03-09, 21:20   #115
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Alle for en og Orps er to eksempel.

Sist redigert av Marge : 08-03-09 kl 21:46. Årsak: Orps, ikke korps.
Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 21:21   #116
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg sier ikke at ungene mine ikke får banne. Jeg sier bare at de må vente til de er gamle nok.

Jeg synes det er mye snerperi lenger sør i landet. Dessuten høres banningen litt småtåpelig ut. Det kan kanskje være fordi banneord ikke er en integrert og naturlig del av språket og med lange tradisjoner?

Dette er kanskje litt i overkant, men kan vel gi en indikasjon i hvert fall.

Her er en oversettelse.

Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 21:22   #117
Joika
Pauset

Standard

Jeg tror ikke man kan forvente at en fem-seksåring skjønner denne humoren uten at man forteller de at det er ment å være morsomt, og at det er tull alt sammen. De er tross alt ikke i målgruppen for tv-serien. Men søstern min på 14 syntes det er veldig vittig helt av seg selv . Den tar jo for seg "prototyper" som "alle" kjenner til. Ja de er slemme mot hverandre, men jeg ser absolutt fordeler av dette også. Det viser at de som blir mobbet ikke har det så bra feks.

Gammel 08-03-09, 21:34   #118
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Det blir litt sånn Himmel og helvete.

Jeg synes uansett det er rart med sarkasme i en barneserie (nei, ikke for seksåringer, men 8-12-åringer) når det er en kjent sak at man skal være ganske moden for å virkelig forstå ironi, sarkasme osv. Beklager avsporing.

Sønnen min på 4,5 har sett litt av en episode av denne Orps siden tanten hans på elleve var på besøk. Han skjønte ingenting, og hun skjønte ikke alt hun heller, selv om hun er mer i målgruppen. Det betyr ikke at man skal utelate alt de ikke forstår, hvordan skal de lære da? Vi foreldre må jo stille opp med forklaringer!

Gammel 08-03-09, 21:39   #119
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns orps er en skrekkelig serie, og overbeskytter ungene mine sporenstreks og nekter dem å se på. Det begynner jo halv 7, så det kan vel ikke være beregnet for SÅ store barn?

Uansett: jeg orker bare ikke at de skal se på at barn og voksne kan være SÅ slemme.

Gammel 08-03-09, 22:13   #120
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Selv om man kan alle disse ordene, spiller det ingen rolle hvis man hele tiden velger å bruke et eller to banneord i stedet for dem. Og da bruker man ordforådet dårlig ja!

Det er stor forskjell på å bruke ordforrådet sitt dårlig og å ha dårlig ordforråd altså.

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Sånn egentlig sier jeg "herregud" svært sjelden. Tror jeg.

Men altså, hvis det er galt å misbruke guds navn (eh, navn?) og si "herregud" eller "herre", er det da bedre eller verre å si "faen", "svarte" og denslags som jo i teorien er guds rake motsetning?

Herregud = Spotte guds navn
Faen/svarte/satan osv = Påkallelse av han der nede.
De er så logiske og søte de som tror på disse tingene.

Jeg anser ikke herregud som et banneord, det er et ord for oppgitthet eller lignende.
Jeg synes ikke overdreven banning er fint sånn språkmessig sett, men jeg synes ikke overdreven bruk av fremmedord heller er fint. Jeg har viktigere kamper å kjempe enn dette med banning.

Aggressiv bruk av navn på kjønnsorganer og nedsettende karakteristikker mot andre derimot, det misliker jeg sterkt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:27.