Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan er dere her inne i forhold til virkeligheten?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvordan er dere i virkeligheten i forhold til her på FP?
Mer konservativ. 3 2,86%
Mer liberal. 6 5,71%
Omtrent den samme. 75 71,43%
Både og, kommer an på diskusjonen. 18 17,14%
Annet 3 2,86%
Deltakere: 105. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-09, 10:44   #21
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan er dere her inne i forhold til virkeligheten?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, jeg mente ikke å insinuerere noe sånt, altså. Det er et diskusjonforum, dette - det er klart det er både bredde og engasjement til diskusjonene her som de færreste opplever daglig i RL, og dermed får vi også mye større mulighet til å si hva vi mener om ting. (Jeg tror ikke så mange av kollegene mine vet hva jeg mener om hverken bilseter, konfirmasjon, bibelutdeling i skolen eller abort.)

Det er det som er så fint med steder som dette. Man blir kanskje litt for mye "venner" i virkeligheten, og det kan være godt å ta en god diskusjon en gang iblant. Men enkelte personer blir fort støtt og fornærmet om man ikke mener det samme som dem, eller setter deres meninger på prøve i rl. Og da er det lettere å bare la være å diskutere, for fredens skyld.

Gammel 09-03-09, 10:46   #22
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er nok snillere på nett enn i virkeligheten.
Men det tenkte jeg å endre på.
Takk for påminnelsen.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 10:49   #23
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg handler dette om evnen til selvinnsikt. Jeg er ganske sikker på at jeg har de samme holdningene og meningene på nett som ellers. Jeg er nok flinkere til å uttrykke meg muntlig en skriftlig, og det er mulig at det er med på å gi et annen inntrykk av meg på nett enn RL. Om jeg oppfattes konservativ eller liberal er jo selvsagt avhengig av mottakeren. Selv går jeg rundt og tror jeg er liberal. Det gjør jo også du Tito, og jeg mener å huske at jeg har vært uening i det du har skrevet opp til flere ganger. Med det mener jeg ikke at Tito har feil i sin oppfattning av seg selv, men at andre nødvendigvis ikke oppfatter en slik man selv gjør.
Og nåde den som prøver å si at jeg ikke er liberal!

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 11:00   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg er litt her kjenner jeg, også her på forumet. Jeg tror jeg blir oppfattet som rundere i kantene IRL, men det synes jeg er ganske naturlig. I skriftlig debatt kommer gjerne prinsipper fram og man kan sette ting på spissen. IRL blir meningene mine tillempet situasjonen jeg står oppe i.

Veldig godt sagt, sånn er det her også.

Gammel 09-03-09, 11:15   #25
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er meg selv overalt.

Gammel 09-03-09, 11:17   #26
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har de samme meningene her som i RL, men her trekker jeg meg ut av en diskusjon om jeg føler at jeg snakker til noen som hverken evner eller forstår logiske tankerekker eller gyldige argumenter, jeg gidder rett og slett ikke. I RL har jeg nok en mer bøllete diskusjonsstil. En av grunnene er at jeg er mye flinkere muntlig enn skriftlig og er typisk rappkjeftet, det å skrive forståelig synes jeg er ganske vanskelig.

Gammel 09-03-09, 11:32   #27
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vet ikke helt hva jeg skal svare. Jeg føler at jeg er ganske lik IRL som på nett, men jeg diskuterer jo mye mindre IRL. De som kjenner meg som jeg ikke bruker å diskutere så mye med vil kanskje kunne bli litt overrasket over hvor firkantet jeg er på nett. Nå begynner jeg å kjenne en del her på FP IRL også, det er nok lettere for disse å si noe om hvordan jeg oppfattes enn å gjøre det selv.

For øvrig må jeg si at jeg er imponert grensende til skeptisk til det du skriver her Tito:

Sitat:

Jeg møter alle med åpne øyne og dømmer ingen i forhold til hvordan de lever og hvordan de oppfører seg. Jeg lever mitt liv og de lever sitt.

Er det noe jeg har lært gjennom årenes løp er det at det for de aller fleste krever store mengder selvinnsikt og mye jobbing for å møte folk uten synlige fordommer. Her antyder du at du ikke møter folk med fordommer i det hele tatt, og det tror jeg praktisk talt er umulig. I min verden (iallefall faglig sett) så er det mer skummelt å innbille seg at man er fordomsfri, enn og faktisk se og innrømme de fordommene man har - og handle deretter.

Gammel 09-03-09, 11:37   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg nekter også å tro at noen ikke har noen som helst fordommer mot andre mennesker noensinne. Det tror jeg rett og slett ikke et sekund på.

Gammel 09-03-09, 11:43   #29
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Er det noe jeg har lært gjennom årenes løp er det at det for de aller fleste krever store mengder selvinnsikt og mye jobbing for å møte folk uten synlige fordommer. Her antyder du at du ikke møter folk med fordommer i det hele tatt, og det tror jeg praktisk talt er umulig. I min verden (iallefall faglig sett) så er det mer skummelt å innbille seg at man er fordomsfri, enn og faktisk se og innrømme de fordommene man har - og handle deretter.

Det er faktisk skummelt at folk tror de er fullstendig fri for fordommer, det er i praksis helt umulig. Vi bærer jo med oss all mulig forforståelse og det preger oss i møte med andre, noe annet ville være merkelig.
Det viktigste er ikke å være minst mulig fordommsfull, men å være bevist de fordommene/den forforståelsen man har.

Gammel 09-03-09, 11:45   #30
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Det viktigste er ikke å være minst mulig fordommsfull, men å være bevist de fordommene/den forforståelsen man har.

Utrolig bra sagt!

Fordommer med et åpent sinn …

Gammel 09-03-09, 11:46   #31
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener nok det samme IRL som på FP, men siden en IRL-diskusjon gjerne ikke varer like lenge som en tråd, blir jeg kanskje ikke sett på som like påståelig.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 11:49   #32
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At banning er et tegn på dårlig ordforråd f.eks er en fordom. Det betyr ikke at det er feil, men det er en fordom.

Gammel 09-03-09, 12:11   #33
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Å herlighet! Beklager skrivemåten - jeg prøver å møte folk med åpent sinn og fordomsfri. Selvsagt har alle fordommer.

Og Irma: Ærlig talt! Skal du diskutere det mer kan du pelle deg inn i den andre tråden.

Her er det flere folk som viser ulempen med å diskutere på nett. Man legger mer i ting enn det som er beregnet, feiltolker, vrir på ting og noen bare ikke leser det som faktisk er skrevet!

Gammel 09-03-09, 12:22   #34
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Her er det flere folk som viser ulempen med å diskutere på nett. Man legger mer i ting enn det som er beregnet, feiltolker, vrir på ting og noen bare ikke leser det som faktisk er skrevet!

Det er vel ikke veldig forskjellig fra verbale diskusjoner?

Når du skriver/sier at du ikke har fordommer, ja da forstår vi som lesere/lyttere at du mener nettopp det du skrevet/sagt.

Gammel 09-03-09, 12:45   #35
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Det var voldsomt til temperament da Tito.

Du antyder per prikk at jeg nærmest mener å ha sitert deg i mitt innlegg, nr. 33 i denne tråden, det jeg skrev var et eksempel. : presiserer: Jeg har deltatt i den tråden du ber meg pelle meg inn i, og har sagt litt om hva jeg tenker der. Jeg synes det er ironisk at du starter en tråd hvor du framstiller deg som Frøken Fordomsfri jf. det direkte sitatet over her, og sier at du ikke legger deg opp i hvordan andre folk lever, at du ikke dømmer noen og bare feier for din egen dør - når du nettopp har startet en tråd hvor du absolutt legger deg oppi hva andre gjør, stempler folk og jubler når din datter irettesetter andre mennesker ut i fra deres språkvalg. Jeg regner med at du viste til den tråden i ditt hovedinnlegg her, jeg hadde ikke dratt informasjonen fra den andre tråden inn i denne hvis det ikke var en link mellom disse to.

Gammel 09-03-09, 12:48   #36
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ofte folk sier at de "ikke har fordommer" og syns, som andre her, at det er en veldig skummel feiltagelse.

Gammel 09-03-09, 12:54   #37
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Fordommene mine kommer nok lettere til syne som bastante og lite veloverveide i RL, da jeg ikke (kan) ta meg like god tid i RL som når jeg skriver i en diskusjon på nett. Når det er sagt så deltar jeg ofte mer aktivt i en diskusjon IRL. Det er fordi jeg på nett leser alle svar før jeg svarer selv, og da har ofte det meste av det jeg mener blitt sagt og jeg føler sjelden behov for kun å gjenta noe som allerede er blitt poengtert. I tillegg fremstår jeg sikkert enklere og mindre såfistikert i språket RL (som også henger sammen med at jeg har bedre tid til å tenke meg om og å formulere meg når ting foregår skriftlig).

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 12:56   #38
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg er nok ganske lik her som ir.
Jeg er derimot mer talefør enn skrivefør og det er vel derfor jeg ikke er like engasjert her inne i diskusjoner som ir.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 13:02   #39
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kjente plutselig at jeg er enig med to stykker, som er vedlig uenige …

'Å feie for sin egen dør' betyr ikke nødvendigvis at man ikke kan delta i diskusjoner eller ha meninger om ting eks her inne, men at man respekterer at andre tenker forskjellig fra en selv.
Ihvertfall er det sånn for meg.
Her inne legger man jo ut tråder med den hensikt å få andres meninger og synspunkter. Man trenger ikke nødvendigvis tenke dårlig om noen selv om de har andre synspunkter enn en selv. :erfart: (kanskje til og med begge veier)

Gammel 09-03-09, 13:25   #40
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror det er få som går rundt og er bevisst på at de utrykker seg forskjellig her og i RL dette handler jo i stor grad om hvordan vi blir oppfattet og det kan være veldig forskjellig ut i fra skriftspråk eller verbalt språk +kroppspråk. De samme ordene kan tolkes veldig forskjellig ut fra setting.

Når det gjelder fordommer kjenner jeg at jeg har en del fordommer mot å tro at en er fri for fordommer. For meg tyder det på dårlig selvinnsikt å tro en selv er helt fordomsfri.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:43.