Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Tøy i arv

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-03-09, 11:32   #1
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tøy i arv

Har lest gjennom noen tråder her, og jeg lurer på følgende:

Arver barna deres tøy?
Enter om tøyet går i arv mellom søsken, eller om dere arver fra andre.

Jeg har to barn, og tøyet går mer enn gjerne i arv i tillegg til at de arver fra andre.
Kjøper noe nytt, men kan gjerne kjøpe brukt også.

Snakker her om yttertøy (sommer og vinter).

Gammel 12-03-09, 11:34   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tøy i arv

Alt som kan arves, arves. Og jeg kjøper så mye jeg kan brukt. *miljøforkjemper*

Gammel 12-03-09, 11:34   #3
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Selvsagt arver de etter hverandre. Arver også litt av venninner. Minstemor arver nesten alt. Det blir en del klær i og med at storepropell og mellomstepropell er like store.

Gammel 12-03-09, 11:36   #4
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Storesøster arvet endel tidligere, men nå har hun ingen umiddelbare å arve fra. Men kusinen hennes arver veldig mye fra henne.
Lillebror har arvet endel, men det har sluttet litt der også. Vi har heldigvis noen å gi hans klær videre til.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 11:37   #5
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Vi har fått masse arvetøy av et vennepar, men nå er guttene våre blitt større enn guttene deres.

Har gitt videre alt tøyet, stort sett til venner og bekjente, men også noen poser til Fretex.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 11:37   #6
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min barn arver mye tøy og det er enn sann glede.

Gammel 12-03-09, 11:39   #7
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Alt som kan arves, arves. Og jeg kjøper så mye jeg kan brukt. *miljøforkjemper*

Jeg er heller ikke tilhenger av et 'bruk & kast' samfunn! Men ikke bare det, det koster jo både skjorta og det hvite i øyet om man skal kjøpe alt nytt!!

Det eneste som ikke kan gå i arv her er sko!
Skoa til gutten må 'bygges om', så de kan ikke gå til nestemann.

Gammel 12-03-09, 11:43   #8
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi arver gjerne. Når tøyet er for lite, går det til neste "arving". Vi er veldig lite opptatt av mote for barn, så mye av det poden går i er sikkert klær som er mer enn 10 år gamle. Men hva så? Jeg synes det er moro å se at klær eldstemann hadde på nittitallet kommer tilbake til oss nå etter flere runder. Noen ganger finner jeg ikke plass til å skrive navnet til poden i plagget, for det står så mange andre navn der på tidligere eiere.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 11:45   #9
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Vi arver gjerne, men har ingen å arve fra til storebror. Lillebror arver etter storebror og deretter går klærne til Fretex/venninner/salg.

Gammel 12-03-09, 11:47   #10
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Selvfølgelig arves det som arves kan! Nå har jeg tvillinger som ikke så lett arver av hverandre, men i vennegjengen har vi vært flinke til og bevisst på å la tøyet gå på rundgang. Det er praktisk, miljøvennlig og billig.

Lillesøster arver av ovennevnte grunn ikke klær etter sine storesøsken (klærne er long gone), men hun arver av en liten venninne som er et år eldre.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 11:51   #11
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

min 3menning har nå 4(3 jenter og 1 gutt) , men nr 3 er 1 mnd gamlere en snoopy, så hun får yttertøy etter turbo og jeg etter hennes jenter. Vi byttelåner bare Hun fikk baby nr4 for 1uke siden og det var en jente

En del etter turbo bruker snoopy. sånn som turbo sin knall blå mikk line dress. men jakkene etter turbo blir så rar i fasongen til snoopy. Hun ser ut som en ball

Gammel 12-03-09, 11:52   #12
Mira
Bør lage seg en tittel selv

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Lillesøster arver alt etter storesøster.
Jeg har også kjøpt mye brukt til dem.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 12:00   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi arver gjerne! Glitterbarnet har igjen søsken å arve fra, og "uheldigvis" så vokser han så fort at han har gått forbi de fleste som er over han i den naturlige arverekkefølgen i vennekretsen. De som har barn på 8-10 år, tenker ikke på en 4,5 åring som en som straks kan passe inn i deres utvokste klær.

Arving ser jeg på som en utelukkende god ting.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 12:00   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ingen å arve fra, men videresender selvsagt gjerne fravokste ting til yngre barn i vennekretsen og dessuten noe til en yngre kusine.

Gammel 12-03-09, 12:02   #15
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Vi arver en del tøy fra en nabo,men nå bruker barna nesten samme størrelse så det blir mindre. Jeg kjøper også en del brukt. Samme gjelder mellombror.
Jeg gir tøy videre til et par venninner,så på denne fronten har jeg kjempegod samvittighet.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 12:03   #16
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Har arvet masse, arver fra eldste til yngste, og gitt videre til andre. Har også kjøpt mye brukt.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 12:04   #17
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

storesøster har ingen å arve av, men vi gir mye videre til niesa hennes, og etter det igjen så har faktisk naboen vår fått litt.

Lillebror har arvet en del tøy fra noen bekjente. Vi kjenner ingen han kan gi klærne videre til, og selv er jeg ferdig med barn, så vi sparer ikke på de klærne. Har gitt en del til en innsamling til et kloster på Gran Canaria (vi var der en stund i vinter) samt en sekk til UFF for ikke så lenge siden.

Synes også at arving er supert, både mtp økonomi og miljøet. (men jeg bruker bare pent brukte klær. Er det flekker eller veldig utvasket bruker vi det ikke.

Apropos - har en del rosa ullklær fra storesøster som er for små. Er det noen som har farget ull med godt resultat? For da blir det arven til lillebror.

Gammel 12-03-09, 12:05   #18
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi blir superglade for arveklær. For små klær gis bort videre, enten til dedikerte personer eller til Fretex. Noen ganger også til innsamlinger til f. eks. øst-Europa. Sønnen vår har imidlertid blitt litt kresen på tøy - alt av overdeler skal gjerne være med Spiderman-motiv. Men det går uansett mest i bukser og yttertøy, så det går bra.

Gammel 12-03-09, 12:08   #19
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Det som ikke er typisk jentete går i arv til Leo, og det som er råsa med Hell Kitty og andre "jente-figurer" går i arv til en niese, eller evt. Fretex/selges. Av Leos klær går unisexklærne til min fetters datter, merkeklær selges, og resten går til fretex.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 12:15   #20
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er så heldig å ha ei venninne med to jenter som har gitt meg masser av klær til storesøster. Jeg har f.eks ikke kjøpt en eneste parkdress til henne. Det er jo skikkelig luksus. Lillesøster arver storesøster igjen, og jeg har om mulig handlet enda mindre til henne enn til storesøster. Jeg er heller ikke en person som synes det er veldig gøy å shoppe, så for meg passer det utmerket med arveklær. Når vi har bestemt oss for om vi er ferdige med småbarn eller ikke håper jeg noen andre kan ta over det vi har.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:34.