|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
trenger lading
|
Sv: Nok en spinoff fra vaksinetråden: HPV-vaksinen
Føler at jeg er litt av samme mening som Sitron.
|
|
|
|
#22 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Nok en spinoff fra vaksinetråden: HPV-vaksinenLavere og lavere?
|
|
|
#23 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Nok en spinoff fra vaksinetråden: HPV-vaksinenJa, i løpet av de siste ti årene har snittet gått ned med et helt år for jenter og et halvt år for gutter.
|
|
|
#24 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Nok en spinoff fra vaksinetråden: HPV-vaksinenNå innser jeg at Dagens Medisin ikke nødvendigvis anses om en uhildet kilde for enkelte, men jeg sakser likevel fra dagens intervju med direktøren for Folkehelseinstituttet:
|
|
|
#25 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Nok en spinoff fra vaksinetråden: HPV-vaksinenOm jeg hadde en datter så hadde jeg latt henne bli vaksinert ja, rent ut fra en risikoberegning (sannsynlighet for utfall og konsekvens av utfall) for det ene og det andre alternativet.
|
|
|
#26 |
|
Leser
|
Sv: Nok en spinoff fra vaksinetråden: HPV-vaksinenJeg tror jeg ville hat gitt. Slik jeg forstår det er det usikkerhet om hvor god denne vaksinen er, ikke om den er skadelig. (NB! Min eldste er 7, så jeg har ikke satt meg så godt inn i det, akkurat.)
|
|
|
#27 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Nok en spinoff fra vaksinetråden: HPV-vaksinenJeg kommer til å bruke god tid på å sette meg inn i dette. Min datter er vel i vaksinealder om to og et halvt år. Jeg tror kanskje jeg vil ta en Sitron her. Min snart-tiåring leker med dokker ennå, så jeg ser ikke for meg at den seksuelle debuten er like om hjørnet.
|
|
|
#28 |
|
Absolut ateist
|
En sannhet med modifikasjoner. Man vet ingenting om langtidsvirkninger.
|
|
|
#29 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Nok en spinoff fra vaksinetråden: HPV-vaksinenJeg er veldig usikker. Hadde den vært mer utprøvd enn den er nå, så hadde jeg nok gitt den. Vi var jo gjennom kreftkarusellen for et par år siden da svigermor fikk diagnosen livmorhalskreft i fjerde stadie (hun er heldigvis kreftfri nå), og jeg har selv celleforandringer pga viruset. Det er utrolig skremmende hva et så "ufarlig" virus kan føre til, og jeg klarer enda ikke gjøre meg opp en definitiv mening.
|
|
|
|
#30 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg hadde ikke tatt den sjansen. Jeg ville ikke følt meg særlig høy i hatten om hun ble smittet som 13-åring, i en alder da hun ikke selv kunne ta stilling til vaksine eller ei, og senere utviklet livmorhalskreft. Men jeg vet for lite om virkning/bivirkninger føler jeg, så det er nok heller det som gjør at jeg ville nølt litt dersom det var snakk om min datter til høsten.
|
|
|
#31 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Nok en spinoff fra vaksinetråden: HPV-vaksinenJeg sier som Nenne; Emma er veldig, veldig langt unna å ha slike interesser. Hadde hun vært "typen" til å ha sex tidlig, kunne jeg muligens revurdert tankegangen.
|
|
|
#32 |
|
Sviiisj!!
|
jeg hater å si dette, men man kan aldri garantere seg mot ufrivillig sex, selv om barnet er aldri så lite typen til å ha sex ennå. Sjansen for det er jo uhorvelig liten, får man jo tro, men likevel.
|
|
|
#33 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Nok en spinoff fra vaksinetråden: HPV-vaksinenJeg tror ærlig talt at det er langt mindre sjanse for å bli voldtatt som 12-åring enn at man får bivirkninger av en i mine øyne for lite utprøvd vaksine.
|
|
|
#34 |
|
Sviiisj!!
|
Det er meget mulig, men da blander du sammen to problemstillinger:
|
|
|
#35 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Nok en spinoff fra vaksinetråden: HPV-vaksinenDet er da ikke to ulike debatter i denne sammenhengen. Det henger for min del soleklart sammen at jeg ønsker å IKKE gi en vaksine som er altfor lite prøvd på barn fordi MITT barn mest sannsynlig ikke er innenfor risikogruppen på mange år ennå.
|
|
|
#36 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Nok en spinoff fra vaksinetråden: HPV-vaksinenAltså, det er vel ingen vaksiner (men korriger i vei om jeg tar feil) som har hatt virkelig alvorlige, kjente og dokumenterte langtidsbivirkninger så selv om det er mulig med denne så er det ekstremt lite sannsynlig. Sannsynligheten for at kvinner kan få livmorhalskreft er derimot kjent og relativt mye større og med stor konsekvens. Jeg synes dette er en easypeasyvurdering.
|
|
|
#37 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Nok en spinoff fra vaksinetråden: HPV-vaksinenEasypeasy, muligens, om man er seksuelt aktiv. Det er ikke min snart 11-åring.
|
|
|
#38 |
|
Sviiisj!!
|
Joda, men jeg stilte spørsmålstegn ved forutsetningen om at smitte kunne unngås ved bruk av ungdommers sunne fornuft og gode oppdragelse, uavhengig av hvor godt utprøvd vaksinen er. Altså, gitt at vaksinen fungerer som den skal, ville du likevel latt være å gi den, fordi du setter din lit til at dine seksualopplysningsforsøk faktisk funker?
|
|
|
#39 |
|
Mother of Dragons
|
Det så ut som mitt innlegg var direkte tilsvar til deg og det var det ikke, det var mer sånn ut i luften.
|
|
|
#40 |
|
Absolut ateist
|
Jeg tror smitte kan unngås til en viss grad via sunn fornuft. Om jeg bruker det argumentet, sammen med at hun mest sannsynlig ikke er seksuelt aktiv før 15-16 år, så vil det si at jeg har 5-6 år til å se hvordan vaksinen fungerer og i samråd med et barn som er eldre og kan sette seg mer inn i ting, da kan være med på å ta den avgjørelsen selv.
|
![]() |
|
|