Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fritzl til sin advokat: Jeg er redd!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-09, 11:15   #61
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fritzl til sin advokat: Jeg er redd!

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg må bare moderere meg litt: det kan godt være at forsvareren ber om frifinnelse pga psykiske årsaker. Så er det jo opp til retten å vurdere det. Det er uansett i rettssikkerhetens interesse at forsvareren gjør alt i sin makt for å få frifinnelse eller så lav straff som mulig.

(Jeg tviler sterkt på at hans barndom eller psykiske tillstand vil ha noen betydning for dommen).

Men det er en svært vanskelig problemstilling, dette med ondskap vs psykisk sykdom. På den ene siden kan man ikke forklare et menneskes onde handlinger kun på bakgrunn av en dårlig oppvekst. På den annen side er det så uforståelig at noen kan være så grusom, at ondskapen dermed må være tegn på at noe er galt. Jeg vet sannelig ikke. Men så lenge en gjerningsperson ikke er psykotisk i gjerningsøyeblikket (eller ikke har mental kapasitet til å vurdere konsekvensene av sine handlinger), kan vi uansett ikke definere bort ondskapen når den skal behandles i rettsvesenet.

Ja, det er jo som regel en årsak til det. Likevel fungerer rettspraksis slik at man definerer ut fra tilregnelighet eller ikke tilregnelig. Slike avvikende karaktertrekk handler vanligvis om alvorlige personlighetsforstyrrelser, og disse regnes pr i dag ikke som "sykdom" sådann.

Dette er en mann som har planlagt ugjerningene sine, samt begått dem over år, så han slipper garantert ikke unna pga psykisk sykdom. Han har helt sikkert hatt det grusomt i barndommen, og mulig det kan forklare handlingene, men han unntas ikke ansvar likevel.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 18:38   #62
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Tja, hvor onde/ødelagte kan mennesker bli av å bli konstant slått, behandlet med kulde, nedverdigelse og aldri bli behandlet med omsorg, varme og normal behandling fra babystadiet? Hvis man tenker på sine egne barn, at de aldri ville oppleve et godt fang, et stryk over kinnet, en kos, trøst, men bare slag og mishandling, hvordan tror du mennesker vokser opp til å bli? Man kan aldri vite hvem som er rustet til å stå imot sånt eller ikke. Man kan kanskje ikke forvente "normale" tanker og følelser, men at sinnet rett og slett blir ødelagt og at de kan gi seg utslag i onde handlinger, når ondskap er det eneste de har blitt lært.

Jo, jeg er enig i at en slik barndom gir senskader. Likevel har jeg ingen sympati med den voksne Josef Fritzl. Han har vært frisk nok til å fremstå som normal utad, tatt utdannelse, drevet for seg selv og ellers vært frisk nok til å forstå at han måtte begå sine forbrytelser i skjul. Han har forstått at egen oppførsel ikke er normal, og må derfor stilles til ansvar. Det mener sikkert du også, Lykken? Du prøver bare å forklare årsaken til hans atferd, eller? Jeg mener vel egentlig at det er irrelevant, skaden er skjedd og mannen er i mine øyne tilregnelig nok til å straffes for dette.

Jeg er enig i at spørsmålet nå er hvordan noe slikt kunne foregå over så lang tid uten at noen visste. Hvordan kan man unngå flere slike tilfeller!

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 18:53   #63
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Jo, jeg er enig i at en slik barndom gir senskader. Likevel har jeg ingen sympati med den voksne Josef Fritzl. Han har vært frisk nok til å fremstå som normal utad, tatt utdannelse, drevet for seg selv og ellers vært frisk nok til å forstå at han måtte begå sine forbrytelser i skjul. Han har forstått at egen oppførsel ikke er normal, og må derfor stilles til ansvar. Det mener sikkert du også, Lykken? Du prøver bare å forklare årsaken til hans atferd, eller? Jeg mener vel egentlig at det er irrelevant, skaden er skjedd og mannen er i mine øyne tilregnelig nok til å straffes for dette.

Jeg er enig i at spørsmålet nå er hvordan noe slikt kunne foregå over så lang tid uten at noen visste. Hvordan kan man unngå flere slike tilfeller!

Selvfølgelig, det er vel ingen her som argumenterer for at han ikke skal straffes for det han har gjort. Men jeg kan faktisk føle medynk med mannen pga barndommen hans, det tar ikke bort de forferdelige handlingene og en enorm medfølelse med datteren og barna.
Når det gjelder hvordan slikt kan skje og hvordan man unngår det, så ser jeg ikke det helt. Altså, dette er i et privat hus i en privat kjeller med en kone som ikke vet/er hundset til å ikke ville vite, jeg kan ikke helt se hvordan man skulle oppdage dette. Utover å etterforske nærmere hvor de barna som ble hentet opp kom fra.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 19:07   #64
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så klart har barndommen formet han. Det er det vel ingen tvil om. Jeg har likeve inntrykk av at han har opptrådd ganske bevisst, at det meste har vært planlagt og gjennomtenkt. Over mange ÅR.

En ting er at folk klikker og er utilregnelig i gjerningsøyeblikket, men når det foregår over så lang tid, så klarer jeg ikke synes synd på han. Dessverre.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 19:10   #65
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes ikke synd på ham i den situasjonen han er i nå, men som alle andre som har opplevd grusomheter i barndommen kan føle medynk pga nettopp det, ikke det at han sitter på tiltalebenken for det han har gjort.
Samme som jeg leste fra den Nordre Gård-saken, der han ene ble satt rett oppå en varmeovn når han måtte tisse og ble slått konstant. Jeg skiller det de har gjort og det som har skjedd dem tidligere. Og ja, jeg tror det er en stor del av forklaringen for hvorfor de har blitt som de har blitt, uten at det unnskylder eller unndrar dem ansvar.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 19:19   #66
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke synd på ham i den situasjonen han er i nå, men som alle andre som har opplevd grusomheter i barndommen kan føle medynk pga nettopp det, ikke det at han sitter på tiltalebenken for det han har gjort.
Samme som jeg leste fra den Nordre Gård-saken, der han ene ble satt rett oppå en varmeovn når han måtte tisse og ble slått konstant. Jeg skiller det de har gjort og det som har skjedd dem tidligere. Og ja, jeg tror det er en stor del av forklaringen for hvorfor de har blitt som de har blitt, uten at det unnskylder eller unndrar dem ansvar.

Jeg har ingen problemer med å se hva du mener. Men for meg blir det på en måte medynk på generell basis. Jeg kan ha medynk med barn som har en vond barndom, av ulike årsaker. Men jeg forholder meg på en måte til Fritzl som voksen person, og klarer ikke helt føle noe positivt for den mannen nå. Barndom kan forklare mange ting synes jeg, men noen ganger har jeg inntrykk av at det kanskje brukes som unnskyldning i litt for stor grad.

Gammel 17-03-09, 19:20   #67
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Ift advokaten, så er vel dette "århundrets sak" på en måte. Ingen forventer vel at det er noen frifinnelse i denne saken, men det vekker jo stor mediainteresse, og mange synes vel det kan være ok å være i det lyset og?

Gammel 17-03-09, 19:20   #68
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Selvfølgelig, det er vel ingen her som argumenterer for at han ikke skal straffes for det han har gjort. Men jeg kan faktisk føle medynk med mannen pga barndommen hans, det tar ikke bort de forferdelige handlingene og en enorm medfølelse med datteren og barna.
Når det gjelder hvordan slikt kan skje og hvordan man unngår det, så ser jeg ikke det helt. Altså, dette er i et privat hus i en privat kjeller med en kone som ikke vet/er hundset til å ikke ville vite, jeg kan ikke helt se hvordan man skulle oppdage dette. Utover å etterforske nærmere hvor de barna som ble hentet opp kom fra.

Ja, jeg ville i hvertfall ha reagert dersom jeg ikke hadde sett datteren min på mange år, men den ene ungen hennes etter den andre dukket opp på døra. Og Josef Fritzl har jo også gjort store innkjøp av mat, bleier etc. opp gjennom årene som jeg finner det rart at kona ikke har reagert på. Men, men, det er jo ikke sånn man mistenker hverandre for, jeg ser den.

Etter Fritzl-saken må jeg si at jeg skuler litt på en mann i nabolaget. Du vet nok hvem jeg mener, Lykken. Han som har pusset opp i ørten år, alle gardiner trukket for, en mørk kjeller og en ubebodd hybelleilighet.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 19:23   #69
Molo
lakenskrekk

Molo sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Det han føler og om vi har sympati eller ikke tror jeg ikke har noen sammenheng altså. For akkurat hva han føler driter vel alle i akkurat nå. Men jeg kjenner jeg blir provosert av at han er redd, selv om jeg forstår at han sikkert er redd for det som kommer. Jeg blir provosert, nettop fordi han burde tenkt på det før han gjennomførte en så grusom handling. Det er rett og slett til pass for han uansett hvilke ting som skjer med han nå.

Men jeg lurer fortsatt på om hvordan noen kan klare å ta jobben som hans advokat jeg da. Ingen som har noen tanker om det? Hadde dere klart å forsvare en slik mann? Og hvordan er det å være hans kone. Hva var hennes rolle i alt dette? Syns det høres ganske utrolig ut å ikke ha noen som helst anelse om hva som skjedde i hennes egen kjeller. Hun må ha vært forferdelig naiv?

Hadde han holdt til her i Norge hadde Staff vært på ham tvert.

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:43.