|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fritzl til sin advokat: Jeg er redd!
Ja, det er jo som regel en årsak til det. Likevel fungerer rettspraksis slik at man definerer ut fra tilregnelighet eller ikke tilregnelig. Slike avvikende karaktertrekk handler vanligvis om alvorlige personlighetsforstyrrelser, og disse regnes pr i dag ikke som "sykdom" sådann. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Jo, jeg er enig i at en slik barndom gir senskader. Likevel har jeg ingen sympati med den voksne Josef Fritzl. Han har vært frisk nok til å fremstå som normal utad, tatt utdannelse, drevet for seg selv og ellers vært frisk nok til å forstå at han måtte begå sine forbrytelser i skjul. Han har forstått at egen oppførsel ikke er normal, og må derfor stilles til ansvar. Det mener sikkert du også, Lykken? Du prøver bare å forklare årsaken til hans atferd, eller? Jeg mener vel egentlig at det er irrelevant, skaden er skjedd og mannen er i mine øyne tilregnelig nok til å straffes for dette. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Selvfølgelig, det er vel ingen her som argumenterer for at han ikke skal straffes for det han har gjort. Men jeg kan faktisk føle medynk med mannen pga barndommen hans, det tar ikke bort de forferdelige handlingene og en enorm medfølelse med datteren og barna.
|
|
|
#64 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Fritzl til sin advokat: Jeg er redd!Så klart har barndommen formet han. Det er det vel ingen tvil om. Jeg har likeve inntrykk av at han har opptrådd ganske bevisst, at det meste har vært planlagt og gjennomtenkt. Over mange ÅR.
|
|
|
#65 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Fritzl til sin advokat: Jeg er redd!Jeg synes ikke synd på ham i den situasjonen han er i nå, men som alle andre som har opplevd grusomheter i barndommen kan føle medynk pga nettopp det, ikke det at han sitter på tiltalebenken for det han har gjort.
|
|
|
#66 |
|
Erfaren nok
|
Jeg har ingen problemer med å se hva du mener. Men for meg blir det på en måte medynk på generell basis. Jeg kan ha medynk med barn som har en vond barndom, av ulike årsaker. Men jeg forholder meg på en måte til Fritzl som voksen person, og klarer ikke helt føle noe positivt for den mannen nå. Barndom kan forklare mange ting synes jeg, men noen ganger har jeg inntrykk av at det kanskje brukes som unnskyldning i litt for stor grad.
|
|
|
#67 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Fritzl til sin advokat: Jeg er redd!Ift advokaten, så er vel dette "århundrets sak" på en måte. Ingen forventer vel at det er noen frifinnelse i denne saken, men det vekker jo stor mediainteresse, og mange synes vel det kan være ok å være i det lyset og?
|
|
|
#68 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, jeg ville i hvertfall ha reagert dersom jeg ikke hadde sett datteren min på mange år, men den ene ungen hennes etter den andre dukket opp på døra. Og Josef Fritzl har jo også gjort store innkjøp av mat, bleier etc. opp gjennom årene som jeg finner det rart at kona ikke har reagert på. Men, men, det er jo ikke sånn man mistenker hverandre for, jeg ser den. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
lakenskrekk
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hadde han holdt til her i Norge hadde Staff vært på ham tvert. |
|
|
|
![]() |
|
|