Sv: Ja eller nei til ul i uke 12?
For. Det kan fjerne endel usikkerhet hos foreldrene, og endel tilstander kan oppdages tidligere. Da kan man enten få avbrutt svangerskapet eller man kan få den oppfølgingen man trenger. Fostermedisin er i stor utvikling, og hvordan man behandler fosteret og planlegger behandling etter fødselen spiller en stor rolle for utfallet etterhvert, det er ikke bare snakk om sortering. Når alvorlige misdannelser først er grunn god nok til å få svangerskapsavbrudd her i landet, mener jeg det må være best for både foreldre og foster at det skjer så tidlig som mulig.
Å prøve å skjule misdannelser/avvik hos fostre for å hindre foreldre i å ta abort synes jeg blir helt feil. Når det i uke 18 oppdages et avvik, henvises de i vårt fylke til fostermedisinsk senter. Der blir de sett på av ultralydspesialister både på gyn- og barneavdelingen, og man får evt tatt de prøvene som må tas. Så får foreldrene informasjon om tilstanden, og vi nærmer oss uke 22 som er absolutt grense for abort av levedyktige fostre her i landet. Jeg synes det er mildt sagt dårlig gjort mot barna og foreldrene deres at vi har en strategi som går ut på at jo senere det oppdages, jo mer følelsesmessig bundet er mor og far til det ufødte barnet sitt. For hva tilbyr vi dem etter fødsel? Når det blir spørsmål om oppfølging, avlastning og tilbud til det funksjonshemmede barnet, må man bare være ærlig å si at dette er goder mange må kjempe for å få. Selvfølgelig prøver man å fremstille det noen lunde positivt, men man kan ikke lyve for dem og påstå at det finnes ordninger som ivaretar dem fullt ut. Jeg tror at for å hindre bortsortering av levedyktige fostre, må man ha tilbud til funksjonshemmede barn som gjør at foreldrene er trygge på at dette går bra, livet stopper ikke om man får dette barnet.
|