Sv: Ja eller nei til ul i uke 12?
Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.
Må bare si at om man tar en privat UL og den som utfører undersøkelsen oppdager avvik så har vedkommende ikke lov å drive diagnostikk, men vedkommende sender jo selvfølgelig en henvisning slik at avviket kan bli videre undersøkt snarest.
Det var jo akkurat dette som skjedde med oss.
Jeg syns det er bra jeg, at de ikke kunne diagnostisere noe der vi tok UL. Det føles mye tryggere å bli undersøkt av en spesialist når man vet noe er galt med babyen.
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
De som foretar privat UL skal henvise videre om de oppdager avvik. Jordmor på ordinær UL har heller ikke lov til å si så veldig mye om funn, men må også henvise til spesialkompetanse. Jeg synes dette er trygt. Tidligere kunne jordmødre og hvilke som helst gynekologer trekke konklusjoner ut i fra det de så. At en hvilken som helst jordmor eller gynekolog skal kunne uttale seg veldig om et funn av ryggmargsbrokk eller andre ting på bakgrunn av UL synes jeg er betryggende.
OK, slik dere beskriver det er jeg selvsagt enig i. Men når jeg gikk gravid i '04 husker jeg det var en stor debatt om at hvis man tok privat ultralyd i uke 12 så hadde de ikke lov til å si i fra om de fant avvik, ikke diagnostikk altså, men rett og slett ikke si noen ting, ikke henvise videre heller. Dette var jo selvsagt under Bondevikregjeringen.