Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Leie av bilstol i Italia

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-09, 13:19   #1
Noras mamma
Aktiv

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Stavanger
Noras mamma er litt kul
Standard

Leie av bilstol i Italia

Vi skal til Italia i sommer, og vurderer å leie bilstol av leiebilfirma. Blir så stress å ta med bilstolen til Nora. Den tar jo så stor plass. Men så er det at jeg ønsker at hun skal sitte bakovervendt siden hun da er 1 år. Noen som vet om de har bakovervendte seter der nede? Noen som har noen tips på hvordan vi skal gjøre det? Vi kommer til å kjøre litt rundt der nede og jeg vil at hun skal sitte sikkert.

Gammel 22-03-09, 13:35   #2
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Sv: Leie av bilstol i Italia

Vi skal til Italia i 3uker i sommer og har leid bil for hele perioden igjenom Hertz.
Jeg har ingen erfaring med det og ikke må mine sitte bakover vendt heller, men vi har iallfall leid seter igjenom dem.
Selve bilparken dems er maks 1-2år gammel, så går utifra at dem er like opptatt av sikkerhet i bil, som sikker bil.
Kanskje kan det være lurt å ringe en avd. i her i Norge, evt ned til utleiefirma Italia.
Kanskje noen kan svare bedre.

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 13:38   #3
Noras mamma
Aktiv

Noras mamma er litt kul
Standard

Er nok best å ringe leiebilfirmaet å høre ja. Vil ha et sikkert sete som er bakovervendt.

Gammel 22-03-09, 13:40   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ring dem først ja. Vi var der sommeren 2007 og leide bil på flyplassen. Hadde til og med snakket med dem på forhånd om at vi hadde med oss en fireåring og måtte ha et bra bilsete. Hun kunne sitte forovevendt da, men da vi kom dit fikk vi utdelt et plast-sete uten trekk på, som så ut som det var fra krigen. Helt jævlig, var det. Vi sa at dette nektet vi å bruke, og da hadde de bare bilpute! Etter lange krangler og forsinkelser fant de en beltestol og mente vi måtte betale mer for den. Det nektet vi selvsagt, og de ga seg. Hadde vi spurt etter bakovervendt bilsete hadde de vel ikke engang forstått hva vi mente.

Så vær veldig spesifikk på telefonen. De har ofte ikke helt den samme oppfatningen av bilsikkerhet der nede som det de har her. *erfaring*

Gammel 22-03-09, 13:42   #5
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Vet ikke hvilket firma dere vurderer og om dere har sett på hjemmesiden til feks hertz?
Men dem har iallfall forskjellige seter til forskjellige aldersnivårer.
Lønner seg å sjekke opp, og du som har ei så lita burde jo kunne få et bakovervendt.
Det kommer kanskje litt ann på reglene i landet?? Usikker jeg og ikke til mye hjelp egentilg.

Gammel 22-03-09, 13:45   #6
Corbeille
...med jordbær...

Corbeille sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Corbeille er litt kul
Standard

Vi fikk beltestol da vi hadde bestillt bakovervent gjennom Hertz.

Corbeille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 13:49   #7
Noras mamma
Aktiv

Noras mamma er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ring dem først ja. Vi var der sommeren 2007 og leide bil på flyplassen. Hadde til og med snakket med dem på forhånd om at vi hadde med oss en fireåring og måtte ha et bra bilsete. Hun kunne sitte forovevendt da, men da vi kom dit fikk vi utdelt et plast-sete uten trekk på, som så ut som det var fra krigen. Helt jævlig, var det. Vi sa at dette nektet vi å bruke, og da hadde de bare bilpute! Etter lange krangler og forsinkelser fant de en beltestol og mente vi måtte betale mer for den. Det nektet vi selvsagt, og de ga seg. Hadde vi spurt etter bakovervendt bilsete hadde de vel ikke engang forstått hva vi mente.

Så vær veldig spesifikk på telefonen. De har ofte ikke helt den samme oppfatningen av bilsikkerhet der nede som det de har her. *erfaring*

Hørtes ille ut, forstår godt at dere ikke fant dere i det. Da skal vi ringe ned på forhånd.
Er det bedre å ta med seg bilsetet? Hva hadde dere gjort? Vanskelig dette.

Gammel 22-03-09, 13:51   #8
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

MIn erfaring er at bilsikringen sør i Europa ikke kan måles med det vi er vant med.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 13:53   #9
Noras mamma
Aktiv

Noras mamma er litt kul
Standard

Var det jeg var redd for at de ikke har samme sikkerhet som her hjemme. Er sånn at jeg nesten ikke har lyst å reise. Hadde håpet på at Maxi Cosi setet kunne passe når vi reiser, men tviler på det.

Gammel 22-03-09, 13:54   #10
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Standard

Hmmmm, tror det blir en tlf til Hertz før vi reiser ned også gitt.
Jeg kommer nok ikke til å dra på to store barneseter, har jo betalt for to og forventer av et så stort firma at det er nogenlunde standar på dem.

Iset: Var det gjennom Hertz dere leide???

Gammel 22-03-09, 13:56   #11
Noras mamma
Aktiv

Noras mamma er litt kul
Standard

Det burde være en viss standar på bilstolene når en leier fra et stort internasjonalt billeieselskap. Tror det er Avis vi skal leie av. Er ikke vi som har bestilt leiebil, vi skal på ferie med mine foreldre og søsken. Så det er foreldrene mine som bestiller.

Gammel 22-03-09, 13:58   #12
Corbeille
...med jordbær...

Corbeille sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Corbeille er litt kul
Standard

Jeg kan også legge til at setet vi fikk var vatt/fuktig fordi det nettopp var "vasket". Setet var dog fremdeles fullt av matrester. Fuktige matrester.

Corbeille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 13:59   #13
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Selv her i Norge er det knapt mulig å få bakovervendt sete i gruppe 1 når man skal leie bil, så Italia tror jeg bare det er å glemme. Det selges vel knapt bakovervendte i gruppe 1 i det hele tatt. Noen kombiseter kan brukes bakovervendt til 13kg så hvis de har noe sånt er det kanskje håp.

Hvor stor er hun da? Hvis hun er under 13 kg og ikke for lang, så passer hun vel i MaxiCosi fortsatt. Et slikt sete er jo ikke så stress å ta med seg. Ta med et Zapp-understell også, så har dere vogn på flyplass og bilturene også.

Gammel 22-03-09, 14:30   #14
Noras mamma
Aktiv

Noras mamma er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Selv her i Norge er det knapt mulig å få bakovervendt sete i gruppe 1 når man skal leie bil, så Italia tror jeg bare det er å glemme. Det selges vel knapt bakovervendte i gruppe 1 i det hele tatt. Noen kombiseter kan brukes bakovervendt til 13kg så hvis de har noe sånt er det kanskje håp.

Hvor stor er hun da? Hvis hun er under 13 kg og ikke for lang, så passer hun vel i MaxiCosi fortsatt. Et slikt sete er jo ikke så stress å ta med seg. Ta med et Zapp-understell også, så har dere vogn på flyplass og bilturene også.

Nora er ca 8 kg nå. Så tror ikke hun vil veie mer enn 13 kg når vi reiser. Men hun er ganske lang, ca 72 cm. Maxi Cosi setet passer nå, men begynner å bli ganske trangt, så tror ikke det vil passe når vi reiser. Hadde vært fint om det hadde passet, for det er så lett å ta med. Har zapp også som vi kommer til å ta med. Er veldig greit å ha den som reisetralle på flyplassen.
Når er maxi cosi setet forlite? Er det når hodet går over kanten?

Gammel 22-03-09, 14:31   #15
Noras mamma
Aktiv

Noras mamma er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Corbeille, her.

Jeg kan også legge til at setet vi fikk var vatt/fuktig fordi det nettopp var "vasket". Setet var dog fremdeles fullt av matrester. Fuktige matrester.

Så ekkelt. Kjenner jeg begynner å grue meg til vi skal reise.

Gammel 22-03-09, 14:33   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av c27, her.

Iset: Var det gjennom Hertz dere leide???

Nei jeg tror det var AVIS. Eller var det Herz? Jeg må sjekke. Ett av dem hvertfall.

Gammel 22-03-09, 14:37   #17
Noras mamma
Aktiv

Noras mamma er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nei jeg tror det var AVIS. Eller var det Herz? Jeg må sjekke. Ett av dem hvertfall.

Angst, tror det er AVIS vi skal leie bil hos.

Gammel 22-03-09, 14:39   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det kan jo hende vi bare var uheldige altså, jeg skal ikke si noe negativt om dem som selskap. Jeg bare nevner det siden det tross alt er i et land der folk kjører med barna løst i baksetet på motorveien i 160 km/t og jeg ikke engang tror det er noe krav om å feste barna? I hvertfall er det så og si INGEN som gjør det der svigerfar er fra, helt i sør. Familien hans der nede skjønte ikke hvorfor vi på død og liv måtte ha bilsete i det hele tatt.

Gammel 22-03-09, 14:42   #19
Noras mamma
Aktiv

Noras mamma er litt kul
Standard

OMG. Er jo helt vannvittig at de ikke har strengere regler. De kjører jo som noen griser der nede. Takk for at du forteller hvordan det er. Tror vi må satse på å ta med bilstol. Får håpe på at Maxi Cosien passer. Blir stress å ta med Besafe izi kombi setet.

Gammel 22-03-09, 14:46   #20
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Standard

Vært å sett på side til Hertz, dem har 3 forskjellige. 1 opp til 9kg, 1 fra 9 -18kg og et fra 18-25kg.
Står at det på 9-18 er forovervent men at Hertz anbefaler det bakover vendt. Så ikke godt å si hva slags sete det er.
Ring selskapet eller ta deg jobben med å ta med deg sete. Synes det er trist at du skal grue deg for ferien pga et sete. Italia er jo bare nydelig!!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:01.