Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Konfirmant ønsker seg kamera, hva velger man? Digital eller speilrefleks?

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-09, 20:24   #1
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Spørsmål

Konfirmant ønsker seg kamera, hva velger man? Digital eller speilrefleks?

Min bror skal stå til komfirmasjon i mai og ønsker seg et fotokamera.
Han sier selv det er speilrefleks kamera han vil ha, for han vil det skal gå
raskt å ta bilder.

Han har i dag et noe gammelt digital kamera og en flittig brukt mobil.
Han er ingen erfaren "fotograf."
Han skal blandt annet ha det med seg på reise både til Polen og blandt annet til Italia i sommer. Han MÅ til Pisa, han drømmer om å ta bilde av det skeve tårnet.

Men det store spørsmålet, speilrefleks eller digital?

Forslag til gode merker?

Pris ca 2-3000kr

Håper noen kan hjelpe meg, for jeg vet virkelig ikke hva jeg skal velge i den store jungelen.

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-09, 20:26   #2
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Komfirmant ønsker seg kamera, hva velger man?? Digital eller speilrefleks??

Såg akkurat at expert hadde tilbud på Nikon D40. Trur det var til 2999,- Det er eit greit nybegynner kamera for den som har lyst på speilrefleks.

Gammel 27-03-09, 20:31   #3
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Om du ikke vil bruke så mye penger som det koster for et digitalt speilrefleks syns jeg ikke du bør kjøpe vanlig digitalkamera heller. Da er det bedre med f.eks gavekort hos en fotobutikk.

Gammel 27-03-09, 20:32   #4
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Digitalt blir det vel uansett, enten kompakt eller speilrefleks.

For de aller fleste vil et godt kompakt digitalkamera holde i massevis. Canon ixus en eller annen nyere utgave. Vil man ha noe å "vokse" med som fotograf, vil et speilrefleks gi flere muligheter,og som nevnt over er f.eks Nikon d40 et greit og ikke så dyrt valg.

Gammel 27-03-09, 20:37   #5
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Du får rimelige pakkeløsninger med Nikon D40 nå (digital speilrefleks), ca 3000 inkludert objektiv. Jeg ville gått for det.

Gammel 27-03-09, 20:39   #6
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

Digitalt blir det vel uansett, enten kompakt eller speilrefleks.

For de aller fleste vil et godt kompakt digitalkamera holde i massevis. Canon ixus en eller annen nyere utgave. Vil man ha noe å "vokse" med som fotograf, vil et speilrefleks gi flere muligheter,og som nevnt over er f.eks Nikon d40 et greit og ikke så dyrt valg.

Jeg har ikke peil på kamera, har et digitalt som tar fine bilder av ungene. Thats it.

Han mener han ønsker seg et slikt "stort" et, er vel det jeg tenker på som refleks kamera. Digital da tenker jeg på et lite som man putter i lomma.

Men ser at jeg vet lite om dette.

Tusen takk for tips så langt!!

Gammel 27-03-09, 20:41   #7
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sånn lite man putter i lomma heter kompaktkamera.

Gammel 27-03-09, 20:42   #8
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som dei andre skriv kan Nikon D40 vere eit godt val (inkl dette objektivet).

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-09, 20:50   #9
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Sånn lite man putter i lomma heter kompaktkamera.

Kjekt når man kan lære noe nytt.

Gammel 27-03-09, 20:51   #10
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da ville jeg kjøpt digital speilrefleks, f.eks. Canon D450. Jeg er enig med broren din. Hvis han skal ta skikkelige bilder er et speilreflekskamera bedre enn et kompaktkamera.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 12:16   #11
Molokai
Nybegynner

Medlem siden: Apr 2009
Molokai har et hav av muligheter foran seg
Standard

+1 på digital speilrefleks.

Molokai er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 12:20   #12
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om du setter av såpass stor sum til gave at du faktisk får kjøpt et speilreflekskamera - og det er det han ønsker seg, så synes jeg da at du skal kjøpe det. Om han blir litt bitt av basillen, kan du gi han fotokurs i bursdags eller julegave - så har du enda en gave ut av verden *ser fremover*

Det er helt fantastisk gøy å bruke speilreflekskamera - og er nok veldig med på å gi fotoglede i og med at man har så mange muligheter.

Gammel 25-04-09, 12:40   #13
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Komfirmant ønsker seg kamera, hva velger man? Digital eller speilrefleks?

Som du allerede har fått påpeket - digitalt blir det vel uansett. Han skal vel ikke holde på med filmruller?

Jeg ville loddet hvor sterk selve fotointeressen er i valget mellom et bra kompaktkamera eller et speilreflekskamere. Er han en fyr som tar mye bilder, av både natur, venner og situasjoner, eller trenger han det mest for å HA et kamera som "alle andre"?

Gammel 25-04-09, 12:43   #14
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Jeg er skeptisk. Ja, speilreflekskamera gir fotoglede, men det er stort å drasse på. Jeg vet ikke hvor flink broren din er til å passe på ting, men ut fra min erfaring med gutter i den alderen er et lite kompaktkamera til å putte i lommen nok å holde styr på.

Vi har begge deler, og ser at det var i begynnelsen vi var flinke til å ta med oss speilrefleksen overalt. Nå blir den fort liggende igjen hjemme, og kompaktkameraet blir med på turer.

Gammel 25-04-09, 14:02   #15
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville gått for et billig speilreflekskamera. Eller en god fotobag og gavekort på fotobutikk så kan han legge i litt selv til å fylle bagen. Synes det er viktig med en god fotobag om man skal drasse rundt på et stort kamera. Gikk nesten 1år fra vi hadde råd til kamera til vi tok oss råd til bagen. I mellomtiden ble det ikke bært noe særlig rundt på.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 16:29   #16
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Digitalt blir det vel okke som, ja. Jeg ville gått for speilrefleks.

Gammel 25-04-09, 21:28   #17
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Konfirmant ønsker seg kamera, hva velger man? Digital eller speilrefleks?

Jeg tenker at det er dumt å kjøpe et kompaktkamera om han egentlig ønsker seg speilrefleks. Da vil han mest sannsynlig fortsatt ønske seg speilrefleks selv om han får et bra kompaktkamera. Om du ikke er villig til å betale for hele speilrefleksen så gi han et gavekort. Han får mest sannsynlig nok penger til konfirmasjonen til å legge til det ekstra. Vi har Nikon D40 og er veldig fornøyde.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:10.