Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Earth Hour 2009

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Skal du slukke lyset lørdag?
Selvsagt! 93 57,41%
Tja, kanskje? 31 19,14%
Nei, er mørkredd 10 6,17%
Å hoppsideisi! 34 20,99%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 162. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-09, 23:26   #81
Snill & grei
Aktiv

Snill & grei sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Ved Sognefjorden
Snill & grei er populærSnill & grei er populærSnill & grei er populærSnill & grei er populær
Standard

Sv: Earth Hour 2009

Det var mørkt her, både i vårt hus, og hjå naboane

Gammel 28-03-09, 23:28   #82
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Får satse på at alle som slukker lys ikke overfyrer, har svære luksushytter og har to-tre svære biler pr husholdning osv osv. Jeg syntes dette bare ble litt snålt jeg da. Greit med markering liksom, men jeg får litt dobbeltmoralsk smak i munnen når jeg titter over til naboen her, som sitter i bekmørket og egentlig gjør alt annet enn å tenke på miljøet alle de andre 23 timene og 364 dagene i året...

: provoserer :

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 23:33   #83
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Får satse på at alle som slukker lys ikke overfyrer, har svære luksushytter og har to-tre svære biler pr husholdning osv osv. Jeg syntes dette bare ble litt snålt jeg da. Greit med markering liksom, men jeg får litt dobbeltmoralsk smak i munnen når jeg titter over til naboen her, som sitter i bekmørket og egentlig gjør alt annet enn å tenke på miljøet alle de andre 23 timene og 364 dagene i året...

: provoserer :

Nå er det jo slik at dersom hve enkelt av oss slukket lysene i rom vi ikke var i samt brukte sparepærer så gjør det en forskjell. Dersom en eller annen som har luksushytte også gjør det så blir det en liten forskjell selv da.

Er nok ikke så veldig mange av oss som kan kalle oss klimanøytrale heller, så jeg må si at jeg i mine timer om denne problematikken heller legger vekt på at alle kan gjøre litt.

:synes man ikke bør være ovenfra og ned korrekt når det kommer til miljø:

Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 23:34   #84
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Vi skrudde av lysene og hadde på masse telys istedet. Ble så koselig atte.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 23:40   #85
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har slukket alle lys og kost oss i stearinlys.

Gammel 28-03-09, 23:41   #86
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av sannereg, her.

helt enig, jeg vil heller tenke miljø i hverdagen

Jeg ser virkelig ikke motsetningen mellom å bli med på en motiverende og hyggelig aksjon, og det å tenke miljø i hverdagen. Det er ikke det som skjer akkurat den timen som betyr noe, men at folk blir minnet på at det er lurt å spare strøm.

Vi hadde det VELDIG hyggelig den timen lysene var av. Etterpå gikk vi en tur i mørket, og så satt vi og spilte rummy. Det er ca 2,5 år siden sist vi satt sammen og hygget oss med brettspill, det trengte vi virkelig!

Gammel 28-03-09, 23:48   #87
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg ser virkelig ikke motsetningen mellom å bli med på en motiverende og hyggelig aksjon, og det å tenke miljø i hverdagen. Det er ikke det som skjer akkurat den timen som betyr noe, men at folk blir minnet på at det er lurt å spare strøm.

Dessuten, om så det er noen der ute som bare slukker lysene den ene timen, så er det tross alt bedre enn ingenting - og kanskje gir det enkelte en liten vekker!

Gammel 28-03-09, 23:51   #88
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg har delt ut mange timeglass for å ha i dusjen i forbindelse med "Snu strømmen" kampanjen. Bare det å dusje noen minutter kortere hjelper, alt hjelper og jeg synes markeringen i dag var flott jeg.

Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 23:58   #89
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, vi var med...

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 23:59   #90
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Jeg har delt ut mange timeglass for å ha i dusjen i forbindelse med "Snu strømmen" kampanjen. Bare det å dusje noen minutter kortere hjelper, alt hjelper og jeg synes markeringen i dag var flott jeg.

Det har jeg ikke hørt om. Hvor lenge har man "lov" å dusje? :nervøs: Er det to timeglass, et for de med langt hår og et for de med kort? ptimist:

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 00:05   #91
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det har jeg ikke hørt om. Hvor lenge har man "lov" å dusje? :nervøs: Er det to timeglass, et for de med langt hår og et for de med kort? ptimist:

Et timeglass, 3 minutter holder.
Greia er vel heller at om vi kutter et minutt alle sammen så tar vi bedre vare på kloden vår.

Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 00:14   #92
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Tenk så spennende da!
*famle..hva er dette... iiikk!! Kokos!! *

Sortere ut de man ikke liker! *løsingsorientert*

Opprinnelig lagt inn av Mira, her.

Kan sku av lyset, men må ha på tven eller dataen. Blir for kjedelig å sitte alene i mørket en time uten underholdning.

Sånn tenkte nok jeg også!

Skrudde av alle lys her og det var det ikke mange naboer som gjorde. Jeg så kun en nabo uten elektriske lys. Jeg ser også ganske mange naboer.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 00:45   #93
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi glemte det. Vi bor rimelig tett, så vi får vel rykte på oss for å drite i miljøet.
Håper det hjelper på at vi omtrent er de eneste i nabolaget med bare èn bil.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 01:57   #94
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tja, timen har gått og jeg fikk aldri med meg dette ...

Gammel 29-03-09, 10:12   #95
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Opprinnelig lagt inn av Spetakkelet, her.

Dessuten, om så det er noen der ute som bare slukker lysene den ene timen, så er det tross alt bedre enn ingenting - og kanskje gir det enkelte en liten vekker!

Jeg er redd det har en motsatt effekt, man føler man har "gjort noe", også blåser man i å gjøre noe resten av året.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 12:09   #96
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi var med. Ungene syntes det var kjempekoselig med bare stearinlys på. De bruker ofte å slå av alle lysene i stua, kjøkkenet og gangen når de skal se noe spennende på tv, for å få det ekstra skummelt, og de og pappaen liker å ha det mørkt rundt seg. Det gjør ikke jeg, men i går gjorde det ingenting, for jeg sovna på sofaen.

Ser også over til ganske mange naboer, men det var mørkt bare hos ett par av dem.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 12:12   #97
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg er redd det har en motsatt effekt, man føler man har "gjort noe", også blåser man i å gjøre noe resten av året.

Det er vel ingen som føler de har "gjort noe" ved å slå av lyset en time? Det var en symbolsk handling, som ga folk en anledning til å tenke over overforbruket og skjevhetene i ressursfordelingene på denne kloden. Intet mer. Det var faktisk en tankevekker å se hvor mange unødige lys som sto på i huset vårt, enda jeg synes vi er ganske bevisste. Og stearinlys, vin og prat var koselig. Denne aksjonen utretter nok ingen mirakler, og det er godt mulig at vi snart henfaller tll gamle synder. Men som en bevisstgjøringsaksjon, synes jeg det var et positivt og samlende tiltak.

Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 12:26   #98
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Det er vel ingen som føler de har "gjort noe" ved å slå av lyset en time?

Jo, det kan jeg godt forestille meg at noen føler. Folk flest er ikke akkurat opplyste i miljøspørsmål. Enten føler de at de har gjort noe, eller så fnyser de av hele greia. Jeg tror de menneskene som får en tankevekker av dette egentlig er relativt bevisste uansett.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 12:38   #99
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jo, det kan jeg godt forestille meg at noen føler. Folk flest er ikke akkurat opplyste i miljøspørsmål. Enten føler de at de har gjort noe, eller så fnyser de av hele greia. Jeg tror de menneskene som får en tankevekker av dette egentlig er relativt bevisste uansett.

Vi relativt bevisste har heller ikke vondt av en liten påminnelse, da. Og jeg er så optimistisk at jeg velger å tro at det kan påvirke noen andre også. Naboen i kaksehuset slo faktisk av alle lysene i hele det gedigne huset sitt. Jeg skal spane på ham og sjekke om han lar være å slå på lysa i absolutt alle rom i kveld...

Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 12:46   #100
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Det er vel ingen som føler de har "gjort noe" ved å slå av lyset en time? Det var en symbolsk handling, som ga folk en anledning til å tenke over overforbruket og skjevhetene i ressursfordelingene på denne kloden. Intet mer. Det var faktisk en tankevekker å se hvor mange unødige lys som sto på i huset vårt, enda jeg synes vi er ganske bevisste. Og stearinlys, vin og prat var koselig. Denne aksjonen utretter nok ingen mirakler, og det er godt mulig at vi snart henfaller tll gamle synder. Men som en bevisstgjøringsaksjon, synes jeg det var et positivt og samlende tiltak.

Jeg tror at det er mange som føler de har "gjort noe".

Kampanjen har et bra budskap, forsåvidt, men jeg syntes fortsatt det blir merkelig at man skal sende et felles budskap om strengere miljøpolitikk, når man som enkeltperson ikke gidder kildesortere papir og papp engang. Men kanskje det kommer seg om man kjører sånne aksjoner litt oftere og med litt større rekkevidde så folk faktisk må ofre noe. Evt at politikerene tar hintet og trer inn som "overformynderiet" og lager strenge regler for hva man kan eie, kaste og forbruke...

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:04.