|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Alle har rett til å få barn (nrk.no)
![]() |
#22 |
Tøff
|
![]() Sv: Alle har rett til å få barn (nrk.no)Dette er jo mennesklige tragedier på rekke og rad. Én ting er det fæle i at et lite barn skal utsettes for smerter og abstinenser, så kommer mors (og fars) ulykke og problemer i tillegg. På toppen av dette er det triste faktum at vi lever i et velferdssamfunn der det ikke finnes tilstrekkelige løsninger på velkjente problemer. (Ikke at jeg selv vet hvordan disse problemene kan løses.)
![]() |
#23 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Alle har rett til å få barn (nrk.no)Hvorfor kan det ikke være en medisinsk forutsetning at for å få Subutex eller metadon så må man også få en p-sprøyte hver tredje måned? Da må det selvsagt være medisinsk begrunnet.
![]() |
#24 |
Protonterapeut
|
Jeg fikk inntrykk (fra en av artiklene om temaet) at disse kvinnene har fått Metadon/Subutux fordi de er gravide. Da hjelper det jo lite med p-sprøyte, som ellers er en god ide sånn sett.
![]() |
#25 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Alle har rett til å få barn (nrk.no)Jeg kjenner at når det gjelder dette så er jeg for tvangsavrrusning og så umiddelbar omsorgsovertagelse. Det er selvsagt helt og fullstendig ødeleggende for de kvinnene det gjelder, men det MÅ nesten være underordnet, syns jeg.
![]() |
#26 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Alle har rett til å få barn (nrk.no)Det at det pr dags dato IKKE er umiddelbar omsorgsovertagelse, ser jeg på som helt horribelt. Når det gjelder foreldre som er kjente narkomane, så burde det absolutt ikke råde en vent og se policy, men heller en kom tilbake når du viser deg bra nok policy.
![]() |
#27 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Alle har rett til å få barn (nrk.no)Jeg er helt på linje med både Polyanna og Sitron her.
![]() |
#28 |
Epikur
|
![]() Sv: Alle har rett til å få barn (nrk.no)Jeg diskuterte dette med min hyggelige lege på helsestasjonen i går og han fortalte meg at "i gamle dager", altså før LAR, så ble det fortatt tvangsaborter på heroindamene, dersom de skulle bli gravide. Det var det aller beste av hensyn til alle, mente han, og jeg er tilbøyelig til å være enig. Ikke kan de ta seg av barn som sådan, ikke er de villige/i stand til å foreta seg noe med livet sitt til barnets beste, ikke kan de sette noen eller noe foran rusen, de er rett og slett ikke skikket til å være foreldre hverken uner eller etter svangerskap. Ungene starter livet helt på vrangen, de utsettes gjerne for omsorgssvikt om moren får prøve å ta seg av dem, osv.
![]() |
#29 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Alle har rett til å få barn (nrk.no)Jeg synes man i større grad burde bruke "sosial tvang" overfor gravide rusmisbrukere. Altså tvangsinnleggelse for å beskytte det ufødte barnet. Jeg vet ikke hvorfor man ikke gjør det, men kan det være at ufødte barn ikke har noe særlig rettsvern?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
frakoblet
|
Jeg er enig med deg.
![]() |
#31 |
Absolut ateist
|
Langt mindre her enn i enkelte andre land, tror jeg. Jeg kan f.eks. ikke tenke meg at den såkalte trippeldrapsmannen har blitt kalt for det han virkelig er, altså en kvadruppeldrapsmann.
![]() |
#32 |
Ekvilist
|
Nå ble jeg faktisk litt sjokkert.
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 26-03-09 kl 17:43. Årsak: Mye surr |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Passiv
|
Jeg er også helt på linje med Sitron her. |
![]() |
![]() |
#35 |
www.bomulls.no
|
Kan signerere fullt og helt!
![]() |
#36 |
weird
Om jeg har forstått systemet riktig så er ikke engang barnevernet rett instans å henvende seg til mtp. gravide før barnet faktisk er født.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Alle har rett til å få barn (nrk.no)Et ufødt foster vil før eller siden bli levedyktig. Det er på tide, syns jeg, at man tar rettslige hensyn til dette. Det kommer til et punkt i et svangerskap der kvinnen selv ikke har rettigheter til å ta abort som hun ønsker.
![]() |
#38 |
weird
Ja. Men hvordan stiller det seg med fosterskader etc. i første trimester?
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Alle har rett til å få barn (nrk.no)Jo, men i forhold til loven så blir det en umulighet å hevde et foster er en person før det har mulighet til å faktisk være en person.
![]() |
#40 |
Aktiv
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
![]() ![]() |
![]() Sv: Alle har rett til å få barn (nrk.no)Jeg tror ikke jeg helt forsto poenget her jeg... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|