Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Münchhausens syndrom, Hedmark (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-06, 10:32   #41
TBM
Passiv

Standard

Sv: Münchhausens syndrom, Hedmark (VG)

Familien har i dag gått ut med en god del informasjon om denne barnemorens oppvekst. Og denne saken er tragisk for absolutt alle parter involvert.

Grunnen til at barnemoren laget nettsidene (som jeg ikke har sett og heller ikke synes det er nødvendig å lete etter) er at hun ikke har et normalt forhold til seg selv og sine barn. Hun er rett og slett psykisk syk og trenger behandling for det.

Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 13:21   #42
Stillongs
Aktiv

Stillongs sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Stillongs er litt kulStillongs er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Den er kjent fordi den minner om Cat, bare at Cat var psykisk forstyrret og drepte sitt stebarn. Denne damen er psykisk forstyrret og drepte sitt eget barn.

Ikke Cat, men Kat.

Stillongs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 13:59   #43
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Poenget er at de bruker barna instrumentelt for å oppnå en positiv oppmerksom het mot seg selv. Det er denne oppmerksomheten de søker. Jeg synes at en slik hjemmesiden gjør akkurat det samme, og jeg ser ikke helt hvorfor man skal gi henne den oppmersomheten som hun ønsker. Hvis det er tilfelle at hun har drept barnet, hvilken annen grunn enn oppmersomhet mener du hun har for å lage denne siden?

Selvsagt er det oppmerksomhet og fokus på sin rolle som sørgende hun ønsket, og din kritikk ville vært på sin plass tidligere. Altså mens dette var hennes "fix". Det er kanskje et argument mot å gå inn på minnesider generellt. Fixet fra denne siden er nok ikke lenger det sykdommen driver henne mot.

Mulig er det etisk tvilsomt å velge å se selv, heller enn å stole på pressens gjengivelse. For meg var det interessant å se denne i sammenheng med andre slike sider jeg har lest før. Jeg sier ikke at dette er en tragisk sak, for det er forferdelig ikke minst for resten av familien som er de som må leve med at de ikke klarte å se det utenkelige i tide.

Så lenge politet eller Pizco(eller hva de heter) velger å la siden ligge så synes jeg det blir rart å fordømme alle som har vært innom.

Ved å lese på VG nett ol. så bidrar du også til fokus på denne saken. De skriver nemlig mere om de sakene som får høyt antall oppslag.

Jeg har hørt (har faktisk ikke pløyd siden så veldig nøye) at det foregår en del sjikane på siden) Det er jo trist i all den tid vi snakker om en syk kvinne hvis familie har ønsket hjelp for henne i lang tid. Den virkelige tiltalte her bør i såfall være psykiatrien.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 14:04   #44
Lille Blink
Aktiv

Lille Blink sin avatar

Hvor: Rogaland
Lille Blink er litt kulLille Blink er litt kul
Standard

Det stod i gårdagens VG at samboeren til den tiltalte moren gikk ifra henne mest pga at han hadde store mistanker om at barne ble misshandlet på et vis... På godt norsk så taklet han det ikke og gikk sin vei... Jeg syntes han er litt skyldig når han drar sin vei når han tror at barna har det vondt...

Nå har jeg sett denne nettsiden og mine tårer har trillet konstant...
Jeg syntes det er helt forferdelig at den ikke er lagt ned, det må være en grunn til det føler jeg... At politiet ser etter nye spor kanskje, spor ifra ukjente...

Jeg tror moren er uskyldig og håper hun blir dømt for det uannsett sinstilstand...

Fred over minnet til sønnen

Lille Blink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 14:05   #45
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Blink, her.

Det stod i gårdagens VG at samboeren til den tiltalte moren gikk ifra henne mest pga at han hadde store mistanker om at barne ble misshandlet på et vis... På godt norsk så taklet han det ikke og gikk sin vei... Jeg syntes han er litt skyldig når han drar sin vei når han tror at barna har det vondt...

Nå har jeg sett denne nettsiden og mine tårer har trillet konstant...
Jeg syntes det er helt forferdelig at den ikke er lagt ned, det må være en grunn til det føler jeg... At politiet ser etter nye spor kanskje, spor ifra ukjente...

Jeg tror moren er uskyldig og håper hun blir dømt for det uannsett sinstilstand...

Fred over minnet til sønnen

Det har vel fremkommet at barnet var i fosterhjem før faren gikk.

Gammel 18-12-06, 14:09   #46
Lille Blink
Aktiv

Lille Blink sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Det har vel fremkommet at barnet var i fosterhjem før faren gikk.

Okei, er du sikker på det eller har jeg lest feil... Kan det ikke stemme at barnet ble plassert i fosterhjem FØR faren fikk ham, altså etter at moren ble hentet... Nei, jeg tar sikkert feil... En annen ting er at politiet eller var det Kripos som har etterforsket saken i 2mnd omtrent... Hvis barnet var i fosterhjem, når ble han sendt til det?

det jeg egentlig vil frem til nå er at de har hatt så store mistanker mot moren og så har de etterforsket mens barnet har bodd hos moren... Hvorfor det liksom... For å se henne i action mot sin yngste sønn???
Blir ikke klok på dette og merker at jeg blir temmelig opprørt...

Gammel 18-12-06, 14:19   #47
Maz
Pauset

Standard

Okei, er du sikker på det eller har jeg lest feil... Kan det ikke stemme at barnet ble plassert i fosterhjem FØR faren fikk ham, altså etter at moren ble hentet... Nei, jeg tar sikkert feil... En annen ting er at politiet eller var det Kripos som har etterforsket saken i 2mnd omtrent... Hvis barnet var i fosterhjem, når ble han sendt til det?

det jeg egentlig vil frem til nå er at de har hatt så store mistanker mot moren og så har de etterforsket mens barnet har bodd hos moren... Hvorfor det liksom... For å se henne i action mot sin yngste sønn???
Blir ikke klok på dette og merker at jeg blir temmelig opprørt...

Jeg vet ikke, men jeg tror barnevernet sendte saken til politiet rimelig umiddelbart og at barnet i hele den perioden har vært i fosterhjem.

Jeg tror ingen er helt sikre i denne saken, avisene kan ha skrevet forskjellige ting, det er uansett annenhånds kilder. Grunnen til at jeg har vært på den minnesiden er jo nettopp at pressens referater ikke gjengir ting riktig.

Gammel 18-12-06, 14:27   #48
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Jeg leste en del om dette emnet for en del år tilbake, da jeg hadde en misstanke om at noen jeg kjente kunne ha dette syndromet. Det som gjør det så vanskelig å oppdage er jo at de som lider av dette fremstår som veldig oppegående mennesker som elsker barna sine over alt på jord. De har et strøkent hjem, barna er alltid velstelte, og personen selv er utrolig sympatisk.
Vedkommende som jeg kjente hadde barn som var inn og ut av sykehus hele tiden, og jeg husker at jeg var så imponert over henne som taklet det hele så bra. Det var først når hun gikk fra mannen og at barna aldri var syke når de var hos faren at jeg begynte å lure. Vi prøvde å hjelpe, og familien hennes prøvde å få hjelp fra helsevesenet, men det var jammen ikke lett.
Det hele fikk dessverre et tragisk utfall, og jeg er overbevist om at dersom helsevesenet hadde hatt retningslinjer for slike saker så kunne det ha endt annerledes.

Gammel 18-12-06, 16:14   #49
Maz
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av carolin, her.

Jeg leste en del om dette emnet for en del år tilbake, da jeg hadde en misstanke om at noen jeg kjente kunne ha dette syndromet. Det som gjør det så vanskelig å oppdage er jo at de som lider av dette fremstår som veldig oppegående mennesker som elsker barna sine over alt på jord. De har et strøkent hjem, barna er alltid velstelte, og personen selv er utrolig sympatisk.
Vedkommende som jeg kjente hadde barn som var inn og ut av sykehus hele tiden, og jeg husker at jeg var så imponert over henne som taklet det hele så bra. Det var først når hun gikk fra mannen og at barna aldri var syke når de var hos faren at jeg begynte å lure. Vi prøvde å hjelpe, og familien hennes prøvde å få hjelp fra helsevesenet, men det var jammen ikke lett.
Det hele fikk dessverre et tragisk utfall, og jeg er overbevist om at dersom helsevesenet hadde hatt retningslinjer for slike saker så kunne det ha endt annerledes.

Så forferdelig. Det er jo slik at å beskylde noen for dette er så stygt at de aller fleste venter til de er sikre. Det er gjerne alt for sent.

Å sitte på sidelinjen som du har gjort eller familien til denne moren må være aldeles grusomt.

Gammel 18-12-06, 17:19   #50
Lille Blink
Aktiv

Lille Blink sin avatar

Standard

Nå er siden lagt ned så jeg...

Gammel 18-12-06, 17:54   #51
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Okei, er du sikker på det eller har jeg lest feil... Kan det ikke stemme at barnet ble plassert i fosterhjem FØR faren fikk ham, altså etter at moren ble hentet... Nei, jeg tar sikkert feil...

Det første jeg leste om denne saken var at barnet ble plassert i et beredskapshjem i september, trodde barnet var i beredskapshjemmet enda.

Gammel 18-12-06, 19:34   #52
Lille Blink
Aktiv

Lille Blink sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mor til 4, her.

Det første jeg leste om denne saken var at barnet ble plassert i et beredskapshjem i september, trodde barnet var i beredskapshjemmet enda.

Hmmm nei jeg tror han er hos sin far...

Gammel 18-12-06, 21:21   #53
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Hmmm nei jeg tror han er hos sin far...

Jeg gikk inn på linken som er lagt ut her inne i denne tråden, og ganske langt opp på den siden så er det en ny link jeg gikk inn på, og der sto dette,

Den yngste sønnen bor nå i et beredskapshjem.

Men det kan jo være forskjellige opplysninger som kommer frem i media, så jeg vet ikke.

Gammel 18-12-06, 22:51   #54
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Hva skjedde egentlig med Kat?

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 22:59   #55
kris
kross

kris sin avatar

Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kat ble dømt til mange års fengsel (tror det var elleve); anket, tapte; anket til Høyesterett, tapte; anket til Menneskerettsdomstolen - og tapte igjen. I korte trekk.

Rettelse: Det ser ut til at hun får tatt opp saken i Menneskerettsdomstolen enda en gang; en norsk dommer har sagt seg inhabil:

http://www.siste.no/Innenriks/krim/article2370263.ece

Sist redigert av kris : 18-12-06 kl 23:48.
kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 23:36   #56
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hun har visstnok gitt politiet lov til å stenge siden selv, ifølge denne artikkelen i VG.

(Trodde det var Kath, ikke Kat? Om du skriver Kath i et innlegg på NM, så blir det sensurert til ****. Vi oppdaget det i barselklubben, da en av jentene skulle fortelle noe om Anne-Kath Herland.)

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 23:48   #57
kris
kross

kris sin avatar

Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, nicket stemoren brukte var Kat.

kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 23:49   #58
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg blir litt irritert jeg...
hvorfor er det alltid slik at når noen gjør noe som ikke er "normalt" så har de en eller annen form for et syndrom eller annen sykdom? Noen er jo rett og slett udyr, og gjør umenneskelige ting...de bare er slik..

Kan godt hende denne damen har en eller annen form for syndrom, kjenner ikke henne eller alle detaljene i saken, men jeg har ingen sympati for henne ! Hun burde aldri fått barn

Gammel 18-12-06, 23:51   #59
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Familien har i dag gått ut med en god del informasjon om denne barnemorens oppvekst. Og denne saken er tragisk for absolutt alle parter involvert.

Grunnen til at barnemoren laget nettsidene (som jeg ikke har sett og heller ikke synes det er nødvendig å lete etter) er at hun ikke har et normalt forhold til seg selv og sine barn. Hun er rett og slett psykisk syk og trenger behandling for det.

Det skal være sikkert og visst. Får håpe hun er "helbredelig" da, men at hun ALDRI ALDRI får barn igjen...for det er slik med disse psykiske sykdommene at mange får såkalte tilbakefall....

Gammel 19-12-06, 08:10   #60
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

Det skal være sikkert og visst. Får håpe hun er "helbredelig" da, men at hun ALDRI ALDRI får barn igjen...for det er slik med disse psykiske sykdommene at mange får såkalte tilbakefall....

Smurfine jeg henger meg litt opp i de ordene du bruker. Du setter helbredelig i hermetegn, du skriver disse psykiske sykdommene, og såkalte tilbakefall. Aner jeg en noe negativ holdning og liten forståelse i forhold til psykiske lidelser, eller er det jeg som legger for mye i de ordene du har valgt å bruke?

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:47.