Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

La kresne barn legge seg sultne ...

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-09, 16:02   #11
Katarina
Aktiv

Katarina sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Øvre Romerike
Katarina er litt kul
Standard

Sv: La kresne barn legge seg sultne ...

Her hender det at vi spiser middag til kveldsmat. Ungene spiser det, men spiser ikke så mye alltid, selv om vi VET at de liker det. Grunnen er, at (gubben i huset) som har vært svak for dem, har gitt dem müsli etterpå, og da er det snakk om 1/2 time etterpå! Det blir jeg sur for, for jeg syns at han gir oss ris til egen bak da. For da forventer ungene ENDA en oppdekning etter sen middag. Jeg klarer det der bedre hvis jeg er alene med dem, da vet de at det ikke blir noen "slinger i valsen", og de godtar den grensen jeg setter.

Etter endel samtaler om temaet, har han endelig innsett det samme.

For å få barna til å spise grønnsaker og smake på nye ting, har vi gjort følgende her: I begynnelsen et lite klistremerke i klistremerkeboka dersom de har smakt og svelget en bitteliten bit. Neste gang har de måttet spise to biter av den samme maten, og så har vi gradvis økt.

Dersom jeg ser at ungene brekker seg når de smaker, får de slippe å spise mer, selvfølgelig!

Grønnsaker gjør vi følgende med: De liker paprika og tomat. Broccoli og blomkål har de hatt litt problemer med å godta. Men broccoligrateng med blomkål oppi, med en deilig saus og ost på toppen har glidd ned! Så har vi laget ulike grønnsakssupper, f.eks. kokt potet, purre, gulrot, kålrot og paprika. Så har vi most alt sammen med stavmikser, hatt oppi buljong og krydder sammen med hvitløk. Og til slutt bacon på toppen! Dette syns ungene er helt nammi!

Og på 6-års dagen sin fikk H en kokebok for barn. Genialt! Der står det alskens matretter med grønnsaker, smoothies og masse annet i. Hun er veldig stolt av den boken! Så hun kommer stadig trekkende med den, og vil at vi skal lage noe fra boken hennes. Og da er vi ikke sene om å følge hennes ønske.

Men altså, vi legger barna sultne om vi har middag til kveldsmat dersom vi VET at de liker middagsmaten, men spiser lite av den. Det har de lært av nå, og de forlanger ikke lenger "spesialmat" som müsli en halv time senere

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:38.