|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor er morskap og farskap sett så ulikt på?
Det er fullt mulig med uttak i naturlig syklus, men da vil man jo stort sett bare få ut ett egg - som ikke nødvendigvis vil være av befruktningsbar kvalitet. Med mindre man ikke tåler hormontilskudd e.l, virker det som mye styr for veldig usikkert resultat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
prokrastinator
Det foreligger visst en del forskning etter hvert som tyder på at IVM fører til flere fosterdefekter. Mulig det da blir litt etisk betenkelig å gjøre det slik "bare" for å slippe bivirkningene av standardprosedyren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Absolut ateist
|
Da kan man jo i såfall tillate pgd på embryo befruktet med egg hentet ut fra denne metoden.
![]() |
#24 |
<*(((<
|
![]() Sv: Hvorfor er morskap og farskap sett så ulikt på?Jeg kjenner ikke debatten, så jeg sitter og lurer: Inneholder virkelig de sitatene der det ypperst av motargumentasjon, altså? Jeg klarer som alle andre her ikke se noen gode grunner til at det skal være forskjelll på eggdonasjon og sæddonasjon, men er det noen argumenter for forskjellsbehandlingen som ikke bare er følelsesbasert? |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hvorfor er morskap og farskap sett så ulikt på?Argumentene er fra politikere som har blitt spurt om temaet i forbindelse med noen artikler i BT nylig.
![]() |
#26 |
<*(((<
|
![]() Sv: Hvorfor er morskap og farskap sett så ulikt på?Ja, jeg tippet det var noe sånt, det var ikke ment som at du hadde tatt det dårligste du fant eller noe. Jeg er bare nysgjerrig på hva som er de kurante argumentene for å forskjellsbehandle, om de i det hele tatt finnes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hvorfor er morskap og farskap sett så ulikt på?Jeg har noen pdf-filer fra forrige helgs BT magasinet, om du vil ha dem.
![]() |
#28 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Hvorfor er morskap og farskap sett så ulikt på?Jeg har problemer med å skjønne hvorfor eggdonasjon ikke er lov så lenge sæddonasjon er det.
![]() |
#29 |
Ringskrømt
|
Jeg har sett dette i en artikkel nylig:
Sitatet var i forbindelse med et ungt pars ønske om å få egne egg utlevert. De hadde tidligere forsøkt IVF-behandlinger da det ble oppdaget celleforandringer. Hun måtte fjerne livmora pga kreft. De søkte så om å få de frosne eggene utlevert for å få biologiske barn, tror de skulle til Canada (?) for behandling, men ble nektet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hvorfor er morskap og farskap sett så ulikt på?Eller så kan du gjøre det enkelt og gi meg en mailadresse.
![]() |
#32 |
<*(((<
|
Rettighetsproblematikk, med andre ord? Jeg kan skjønne at det kan være litt kinkig å finne fram til et regelverk som ivaretar alle involverte til det beste, men ikke umulig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Weeeee
|
Hva mener du her?
![]() |
#35 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: På bygda
![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor er morskap og farskap sett så ulikt på?Både eggdonasjon og sæddonasjon skulle vært likestilt
![]() |
#36 |
Absolut ateist
|
Og du har ikke mottatt særlig mange anonyme brev med skummelt pulver.
![]() |
#38 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor er morskap og farskap sett så ulikt på?Her er vel to av artiklene som sto i BT:
![]() |
#39 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvorfor er morskap og farskap sett så ulikt på?Eg er utvilsomt samd i at det er ei større påkjenning for ei kvinne å donere egg enn for ein mann å donere sæd. Etikken i problemstillinga synest eg, derimot, er like enkel/vanskeleg uansett kjønn, og meiner difor at kjønnscelledonasjon burde vere likestilt. Det er eigentleg heilt latterleg at det ikkje er det i dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
prokrastinator
Men da er det jo nok en gang snakk om norsk forbud mot bruk av surrogatmødre. Ikke mot eggdonasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|