Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hvem skal ta regningen?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-06, 14:32   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Høst; har du noen sinne skrevet et innlegg mindre enn 100 linjer? Er det ikke bedre om du former dine egne innlegg og heller reflekterer over disse utklippene du til stadighet kommer trekkende med?

For å si det kort; ja. Gidder ikke lese alt som står der.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 17:18   #2
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Høst; har du noen sinne skrevet et innlegg mindre enn 100 linjer?

Ja.

Er det ikke bedre om du former dine egne innlegg og heller reflekterer over disse utklippene du til stadighet kommer trekkende med?

Kanskje det. Men jeg er rett og slett ikke sikker på hva jeg mener helt her. På den ene siden er etter min mening all ekstremsport totalt unødvendig, og jeg skulle mer enn gjerne sett at den enkelte måtte ta regningen for sin egen oppførsel. Og så begrunner jeg det med at ekstremsportutøver ikke bare setter sitt eget liv i fare, men også livet til de som involveres for å redde disse ut av trøbbel.

Men røykeren og farsbølla setter jo også andres liv i fare, og dermed burde jo også de betale for evt skader? Eller kan man der begrunne det med at det er de andre som blir skadet som slipper - altså røykeren må dekke sine egne røykerelaterte skader, og fartsbølla sine egne, mens de uskyldige som rammes (den passive røykeren, trafikkofferet) får sine skader dekket?

Men det er selvsagt umulig å forta slike inndelinger i det virkelige liv - å avgjøre skyldspørsmål er jo hinsides vanskelig og komplisert, og tidvis umulig.

Men i tilfeller hvor skylden er åpenbar, og offeret utelukkende selv er skyldig, bør det kanskje i alle fall være en egenandel i forhold til redningen? Kanksje er det det allerede? Det er jo i bunn og grunn ikke riktig at feks en redningsgruppe skal måtte risikere sine egne liv for å hente ned den skadede hopperen som insisterer på å hoppe ut fra ett eller annet fjell....Eller? Velger du den risikoen idet du blir med i redningsgruppen? Jeg vet ikke helt jeg....

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 17:37   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Men i tilfeller hvor skylden er åpenbar, og offeret utelukkende selv er skyldig, bør det kanskje i alle fall være en egenandel i forhold til redningen? Kanksje er det det allerede? Det er jo i bunn og grunn ikke riktig at feks en redningsgruppe skal måtte risikere sine egne liv for å hente ned den skadede hopperen som insisterer på å hoppe ut fra ett eller annet fjell....Eller? Velger du den risikoen idet du blir med i redningsgruppen? Jeg vet ikke helt jeg....

En saftig bot dersom man har basehoppet et sted der dette ikke er lov, er selvsagt helt kurant. I noen ekstremsporttilfeller kan det være aktuelt å tiltale noen for å ha satt andres liv i fare også. Men jeg mener veldig sterkt at ingen slike represalier for å ha gjort dumme og farlige ting må påvirke retten til medisinsk behandling. Man kan ikke dømme folk til å få dårligere medisinsk behandling, det er ikke en type straff som det er akseptabelt å ha i et moderne samfunn. (Og man kan heller ikke dømme folk til dårligere medisinsk behandling fordi de har gjort lovlige ting, som f.eks. å røyke, når vi ikke gjør det med folk som har gjort ulovlige ting, som å kjøre for fort.)

Gammel 26-09-06, 11:08   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Høst; har du noen sinne skrevet et innlegg mindre enn 100 linjer? Er det ikke bedre om du former dine egne innlegg og heller reflekterer over disse utklippene du til stadighet kommer trekkende med?

For å si det kort; ja. Gidder ikke lese alt som står der.

Kjære vene...

Jeg syns det er helt greit å vise til andres tanker også, dersom man syns de er lure, bare så det er sagt.

Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 13:36   #5
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du noen sinne skrevet et innlegg med mer enn 10 linjer? Sånn apropo.

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:00.