Sv: Pedo-kunst
Opprinnelig lagt inn av DM, her.
Hvorfor skal kunsten drive samfunnet fremover? Jeg kan ikke helt se for meg hvordan det å gjøre ulovlige ting og ikke bli straffet for det skal drive samfunnet fremover på noe vis. I mine øyne er det et stort skritt i gal retning, og et symbol på forfall av samfunnet.
For det er det kunsten har gjort i all tid. Kunst er ikke bare dekor, det kan også være samfunnskritikk og ment å utfordre det etablerte. Så du mener at å bryte lover er tegn på forfall, uansett loven? Er det forfall at jenter i Afghanistan bryter Talibans lover?
Jeg syns også man skal ha i bakhodet at det at det lages kunst av noe betyr ikke at det som det lages kunst av går over i det som er allment akseptert. Det at Melgård lager kunst av pedobilder er ikke med på å høyne aksepten for pedofili, uansett hva Melgård måtte mene om saken. Faktisk så har han gjort en stor mengde mennesker forarget over en organisasjon som har fått drive på ganske skjult, nå har de søkelyset på seg, og folk liker ikke det de ser. Det gjør det vanskeligere for dem. Om virkemiddelet i denne sammenhengen var et godt et vil jeg ikke uttale meg om, men det har hatt en effekt.