Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva syns dere om makulering av bøker

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-09, 21:11   #21
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva syns dere om makulering av bøker

Jeg synes det er helt greit.
Hvis bøkene står og fyller opp hyllene på Fretex i evigheter er vel ikke interessen for de av det overveldende slaget og da synes jeg Fretex står fritt til å gjøre hva de vil med dem.

Om det så er sjeldne førsteutgaver er det vel neppe Fretex problem.

Gammel 18-04-09, 22:19   #22
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Dette må da altså jammen Fretex få lov og bestemme selv. Og jeg vil gjerne se belegg for påstandene dine om at de kjører førsteutgaver av store norske forfattere i kverna...

Det at de kjører bibler i kverna må jo forøvrig bare være en positiv ting :troll:

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 23:01   #23
dagmar
Nybegynner

Medlem siden: Apr 2009
dagmar har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg har med mine egne øyne sett hva som blir sendt til makulering.
Ting som har blitt sendt til makulering fra min lokale Fretex butikk siste uken innkluderer barnebøker av Astrid Lindgren en røys med andre bøker av typen hardy guttene bobsey barna og frøken detektiv. En bibel fra 1840 årene samt en salmebok fra samme periode. Samt mye lokal historiske skrifter.

dagmar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 23:02   #24
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg kaster en bok i papirsøpla så blir den resirkulert. Kaster jeg den til Fretex blir den resirkulert. Kanskje blir den solgt først, men når jeg leverer ting til Fretex er det fordi jeg kaster det. Skal Fretex ha arkivarer eller antikvarer eller hva det nå er sittende for å sjekke bøkene som folk kaster? Selvsagt må de kunne kaste det de vil. Det er ikke Fretex som kaster bøker, det er folk som kaster bøker. Leit om verdifulle eksemplarer går tapt, men det er da ikke Fretex eller Renovasjonsvesenets ansvar dersom det skjer. At Bibler blir makulert er vel ingen forbrytelse? Jeg regner med at mange av mine bibler vil bli makulert etterhvert. Jeg regner ikke med at mine etterkommere vil samle på absolutt alle.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 23:05   #25
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av dagmar, her.

En bibel fra 1840 årene samt en salmebok fra samme periode. Samt mye lokal historiske skrifter.

Slike finnes det ufattelig mange av. De har affeksjonsverdi for noen, men liten verdi forøvrig.

Gammel 18-04-09, 23:06   #26
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Astrid Lindgren, Bobsey-barna og Frøken Detektiv er jo gitt ut i enorme opplag, så der finnes det mengder som er lett og få tak i. Det er veldig langt fra dette til førstutgaver av Ibsen, Wergeland og Hamsun som du viste til. Hvis du er så opptatt av dette, hvorfor tok du ikke rett og slett tilside bibelen og salmeboken?

Jeg har forøvrig problemer med og tro at Fretex av alle makulerer bibler og salmebøker, kall meg gjerne kynisk.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 23:07   #27
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har med mine egne øyne sett hva som blir sendt til makulering.
Ting som har blitt sendt til makulering fra min lokale Fretex butikk siste uken innkluderer barnebøker av Astrid Lindgren en røys med andre bøker av typen hardy guttene bobsey barna og frøken detektiv. En bibel fra 1840 årene samt en salmebok fra samme periode. Samt mye lokal historiske skrifter.

Men hva er egentlig problemet?
Fretex er en butikk, de lever av å selge varer. Om en, eller flere, av vare(ne) ikke blir solgt, er det helt normalt å prøve å kvitte seg med disse for å gjøre plass til nytt.
Enkelt og greit.
Om bøkene hadde vært uerstattelige nasjonalskatter hadde de ikke fått stått i fred i hyllene på Fretex. At noe er gammelt betyr ikke nødvendigvis at det er veldig verdifullt og/eller ett samleobjekt.

Gammel 18-04-09, 23:07   #28
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så hva gjør du med dette da, Dagmar, sånn bortsett fra å sutre om det her?

Gammel 18-04-09, 23:08   #29
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis de taper penger på å vite litt for lite om bøker så er det synd for virksomheten deres som kunne trengt pengene. Ellers har jeg ikke noen sterke følelser for dette.

Gammel 18-04-09, 23:16   #30
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Jeg har forøvrig problemer med og tro at Fretex av alle makulerer bibler og salmebøker, kall meg gjerne kynisk.

Hvorfor er dette så vanskelig å tro? Hva skal Fretex med gamle salmebøker?

Gammel 18-04-09, 23:18   #31
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Astrid Lindgren, Bobsey-barna og Frøken Detektiv er jo gitt ut i enorme opplag, så der finnes det mengder som er lett og få tak i. Det er veldig langt fra dette til førstutgaver av Ibsen, Wergeland og Hamsun som du viste til. .

:sverger til Bobsey-barna: (no pun intended)

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 00:20   #32
dagmar
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Når jeg kaster en bok i papirsøpla så blir den resirkulert. Kaster jeg den til Fretex blir den resirkulert. Kanskje blir den solgt først, men når jeg leverer ting til Fretex er det fordi jeg kaster det. Skal Fretex ha arkivarer eller antikvarer eller hva det nå er sittende for å sjekke bøkene som folk kaster? Selvsagt må de kunne kaste det de vil. Det er ikke Fretex som kaster bøker, det er folk som kaster bøker. Leit om verdifulle eksemplarer går tapt, men det er da ikke Fretex eller Renovasjonsvesenets ansvar dersom det skjer. At Bibler blir makulert er vel ingen forbrytelse? Jeg regner med at mange av mine bibler vil bli makulert etterhvert. Jeg regner ikke med at mine etterkommere vil samle på absolutt alle.

Når Fretex får inn bøker går de inn på en side som heter http://www.antikvariat.net Denne siden bruker Fretex til og verdisette bøker. Uansett hva verdien de setter blir om den blir 30 eller 10000 blir de ikke solgt blir de kvernet opp. Fretex får 10 øre kiloen for papir restene. Ergo kunne de solgt bøkene for 1 krone stk og fått mer fortjeneste på dem.

Gammel 19-04-09, 00:22   #33
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er nysgjerrig på hvordan du (tilsynelatende) har så detaljert kunnskap om Fretex' bokmottaksprosedyrer?

Gammel 19-04-09, 00:23   #34
Guava

Guava sin avatar

Standard

Når Fretex får inn bøker går de inn på en side som heter http://www.antikvariat.net Denne siden bruker Fretex til og verdisette bøker. Uansett hva verdien de setter blir om den blir 30 eller 10000 blir de ikke solgt blir de kvernet opp. Fretex får 10 øre kiloen for papir restene. Ergo kunne de solgt bøkene for 1 krone stk og fått mer fortjeneste på dem.

Hvis dette er en viktig sak for deg kan du vel ta det opp i Fretex. FP er nok ikke rette stedet for å ordne opp i dette.

Gammel 19-04-09, 00:24   #35
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ganske sikker på at det er et logistikk-/økonomi-/verdispørsmål som Fretex har regnet på og funnet ut av.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 00:26   #36
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Min lokale fretex solgte alle bøker for 5 kr/stk her om dagen, så det virker som om de har litt for mange av dem.

Gammel 19-04-09, 00:45   #37
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg er nysgjerrig på hvordan du (tilsynelatende) har så detaljert kunnskap om Fretex' bokmottaksprosedyrer?

Da er vi to.

Gammel 19-04-09, 01:23   #38
dagmar
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvis dette er en viktig sak for deg kan du vel ta det opp i Fretex. FP er nok ikke rette stedet for å ordne opp i dette.

Hvorfor så aggresiv? Har jeg sagt at dette er viktig? Nei jeg stilte et spørsmål har blitt stilt flere spørsmål og svart på disse.

Gammel 19-04-09, 01:24   #39
dagmar
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Da er vi to.

Finns mange måter og finne ut ting på. Kjenner folk som jobber en plass ser ting selv. Eller kanskje jobbet med tingene.

Gammel 19-04-09, 01:48   #40
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tingen er at Fretex gjør dette med første utgaver av Ibsen Hamsun og Wergeland for eks. Fretex skiller ikke mellom en bokklubb bok tryktt 300000 eksemplar til en bok det bare finns 100 av.

Jeg kan vanskelig forestille meg at Fretex med vitende og vilje destruerer førsteutgaver av Hamsund og Ibsen. At de ansatte ved Fretex kanskje ikke alltid vet hvilke verdier de har mellom hendene, er en helt annen sak.

Som Polyanna, synes jeg det er litt synd hvis kompetansen ved Fretex er for lav til å skille verdiløst fra verdifullt, men utover det synes jeg ikke de har noe ansvar for å ta vare på eller lagre ting de ikke får solgt.

At bøker som ingen vil ha blir destruert, har jeg ingen problemer med. Hva mener du Fretex skulle gjort med gamle utgaver av Lindgren og bibelen egentlig? Hatt dem på lager? Stilt dem ut?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:40.