Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det uhøflig å være ærlig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-04-09, 13:09   #101
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det uhøflig å være ærlig?

Altså; om noen tror at jeg lar halvgamlinger ta seg til rette på min bekostning, så må de faktisk tro om igjen.

Gammel 19-04-09, 13:10   #102
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Altså; om noen tror at jeg lar halvgamlinger ta seg til rette på min bekostning, så må de faktisk tro om igjen.

Klart vi tror det! Sitronen er ei pyyyyse.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 13:12   #103
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg er nesten helt sikker på at nesten ingen trodde det, egentlig?

Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 13:13   #104
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 19-04-09, 13:26   #105
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ja, vi har noen fellestrekk. Bortsett fra at jeg har lange bein, og du ikke har fullt så lange... :erter:

Kjeften langbein!

Sitronen: Ingen kan tro så vondt om deg.

Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 14:29   #106
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke helt problemet med å være smooth heller, jeg da. Ikke fordi det er så himla viktig at folk ikke blir sure, men det koster så lite. Her virker det jo nesten som at jo bråere/surere/gneldrete man svarer, jo tøffere er man?

Sist redigert av Maverick : 19-04-09 kl 14:45.
Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 14:38   #107
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg skjønner ikke helt problemet med å være smooth heller, jeg da. Ikke fordi det er så himla viktig at folk ikke blir sure, men det koster himla lite. Her virker det jo nesten som at jo bråere/surere/gneldrete man svarer, jo tøffere er man?

Forsåvidt enig med det. Jeg hadde derimot blitt irritert hvis jeg var grei og ga en dame plassen min, og hun ikke engang sa takk. Har hatt en del episoder med middelaldrende (alltid damer) som er utrolig frekke, og da sitter "smootheten" langt inne hos meg. Men jeg begynner aldri, det skal jeg ha. I jobben min blir jeg daglig utsatt for frekke og nesevise kommentarer (har en del elever med atferdsvansker) og du skulle bare visst hvor smooth og overbærende jeg kan være hvis jeg vil. Forventer bare litt mer høflighet av damer på 50 enn av barnevernsbarn på 16. That`s it.

Gammel 19-04-09, 15:34   #108
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Hvem vet, kanskje de gamle damene er barnevernsbarn med adferdsvansker de også? Og med tanke på hvordan barnevernet var for 50 år siden, så fortjener de ganske mye slack.

Gammel 19-04-09, 15:39   #109
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror kanskje ikke problemet hennes var at hun måtte gi tilbake plassen og flytte seg. Hun antok vel at det ikke var noe problem, kom med en kort forklaring på hvorfor hun ønsket det setet, og hadde sikkert derfor ventet litt mer enn "Nei" i retur. Du har selvfølgelig din fulle rett til ditt sete, men jeg ser ikke helt stresset med å istedetfor "Nei" si et par-tre flere ord som sikkert også skaper mer samarbeid og velvilje fra henne. Win-win.

Når det gjelder spørsmålet i overskrifta, kan det selvfølgelig være veldig uhøflig å være ærlig. "Oi, så tynn du er, har de ikke mat der du kommer fra?" Hvis noen derimot spør meg direkte og ønsker min ærlige mening svarer jeg alltid ærlig, men det hender jeg moderer meg.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 15:42   #110
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Hvem vet, kanskje de gamle damene er barnevernsbarn med adferdsvansker de også? Og med tanke på hvordan barnevernet var for 50 år siden, så fortjener de ganske mye slack.

Du sier noe der. Neste gang en av de sniker i køen på Lindex, skal jeg ha i tankene at hun kanskje er et forsømt barnehjemsbarn.

Gammel 19-04-09, 15:43   #111
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje hun bare kunne tenke seg å sitte i nærheten av sine gamle foreldre! Jaggu. Femtiåringene nutildags, altså. :tsktsktsk:

Gammel 19-04-09, 15:45   #112
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje hun bare kunne tenke seg å sitte i nærheten av sine gamle foreldre! Jaggu. Femtiåringene nutildags, altså. :tsktsktsk:

Hadde jeg tatt noens plass, uten å vite at det var noens sete, hadde jeg likevel ønsket å beholde setet slik at jeg kan snakke med de jeg reiser sammen med. Femtiåringen har nok ikke det helt store pleiebehovet, men på gørr kjedelige NSB-strekninger er det greit å ha noen å skravle med.

Jeg synes, in other words, det er langt mer uhøflig å bare si "Nei" enn det er å ta noens plass og så forklare hvorfor (f.eks. foreldrene mine sitter der ...)

Sist redigert av Skremmern : 19-04-09 kl 15:51.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 15:50   #113
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Det skjønner jeg, men det forklarer ikke at hun ikke gadd å si takk da Skvetten flyttet seg like etterpå.

Gammel 19-04-09, 20:26   #114
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg skjønner ikke helt problemet med å være smooth heller, jeg da. Ikke fordi det er så himla viktig at folk ikke blir sure, men det koster så lite. Her virker det jo nesten som at jo bråere/surere/gneldrete man svarer, jo tøffere er man?

Greit at jeg er et hespetre men når det sitter noen på min plass og som ikke gjør mine til å flytte seg og som attpåtil mener at jeg ikke bør ha noe problem med å gi henne min plass, vel da blir jeg et enda større et ved å ikke gi henne annet et et nei, det vil jeg faktisk ikke. Når jeg attpåtil sørger for at hun får mitt sete er det også såpass negativt ladet at jeg ikke får takk en gang. Vel du, jeg vil da heller være hespetre enn å legge ut om ting som har med min helse å gjøre til fremmede.

:utkåret hespetre:

Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 20:31   #115
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Greit at jeg er et hespetre men når det sitter noen på min plass og som ikke gjør mine til å flytte seg og som attpåtil mener at jeg ikke bør ha noe problem med å gi henne min plass, vel da blir jeg et enda større et ved å ikke gi henne annet et et nei, det vil jeg faktisk ikke. Når jeg attpåtil sørger for at hun får mitt sete er det også såpass negativt ladet at jeg ikke får takk en gang. Vel du, jeg vil da heller være hespetre enn å legge ut om ting som har med min helse å gjøre til fremmede.

Skvetten da, det er da ingen som synes du er et hespetre her, du fikset jo til og med et annet sete sånn at du flyttet deg. Men poenget er jo at det er en risiko å ta, å bli tatt for å være et hespetre om man ikke forklarer hvorfor man ikke vil gi opp setet sitt til fremmede. Men so what, hva spiller det for noen rolle?

Gammel 19-04-09, 20:33   #116
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Når man tar seg til rette og tar et sete som ikke er ditt eget, synes jeg ikke at den som "eier" setet trenger å oppgi grunn når han eller hun sier hun ønsker å ha setet selv. Vi har opplevd situasjoner, hvor vi er delt opp på en litt dum måte når vi reiser, og da spør jeg alltid høflig om vi kan bytte sete med noen andre. Sier de nei, aksepterer jeg det uten å kreve å vite hvorfor.

Gammel 19-04-09, 20:35   #117
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Ja, nettopp. Jeg har IKKE uttalt at du er verken hespetre eller bitch eller noe, men du må regne med at NOEN kan se på deg slik. Og om det er greit for deg, så fortsetter du i samme tralten. Om det ikke er greit, så bør du kanskje vurdere å ordlegge deg mildere neste gang.

Når det er sagt, så syns jeg IKKE dama som tok plassen din hadde en god holdning i det hele tatt og hun er definitivt et hespetre. Om hun virkelig er det, aner jeg jo ikke, men ut fra situasjon så virker hun slik. Så ergo; syns du det er greit å virke slik, carry on. Men jeg har ikke sagt, verken her eller andre steder, at du engang er noe i nærheten, bare så det er sagt.

Gammel 19-04-09, 20:35   #118
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Jeg har da aldri nevnt noe om hespetrær.

Sånne ting er bare ikke provoserende for meg, men hey, vi er alle forskjellige. :kumbayah:

Gammel 19-04-09, 20:38   #119
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes ikke du er et hespetre Skvetten, i hvert fall ikke på grunnlag av dette. Jeg synes du håndterte situasjonen helt riktig og det var heller medpassasjeren din som var et hespetre. Tar man en annens plass, må man spørre fint, får man et nei må man akseptere det og heller snakke med konduktøren om de kan hjelpe til med å flytte dem et sted hvor de kunne sittet samlet. Og hun burde virkelig sagt takk når du allikevel ga henne setet ditt.

Gammel 19-04-09, 20:46   #120
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er jeg veldig enig i.

Jeg skjønner poenget til Skvetten med at man ikke skal behøve å legge ut om private henliggende i hytt og pine. Samtidig er det en gylden middelvei i mange tilfeller. Jeg har slitt med det motsatte problemet - det har vært helt umulig for meg å si nei uten å forklare meg ihjel. Og det er helt klart ikke ønskelig det heller.

Blir man møtt med en utidig holdning, så kan man godt svare kort og tydelig, den ser jeg. Men for det meste møter man jo ikke folk med utidige holdninger, og da synes jeg smoothhet er ubetinget poitivt - det sprer gode vibber og man møter generelt mer goddwill og forståelse på den måten.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:07.