Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det uhøflig å være ærlig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-04-09, 16:28   #241
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det uhøflig å være ærlig?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nei, vi er ikke helt enige. Jeg har ikke fått inntrykk av at du har noe særlig forståelse for at andre også har gode grunner til å beholde setene sine, selv når det er til bry for deg.

Jo så klart. Det har jeg jo sagt fra starten av. Men jeg er tilhenger av å forklare litt. Det gjør ting så mye smidigere.
Jeg kunne heller ikke falle meg inn å be om noens seter som tydelig førte til noe form for bryderi for dem og stor ståhei. Det skjer vel ikke så ofte?
Som regel foreslår vi bare å endre rad eller evt. bytte to vanlige seter mot to seter i en firergruppe. Er det ikke det som er det vanlige? Vi er 5, og blir gjerne plassert 2 og 2 + 1.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 16:32   #242
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Jo så klart. Det har jeg jo sagt fra starten av. Men jeg er tilhenger av å forklare litt. Det gjør ting så mye smidigere.

Det er jeg enig i. Men jeg har forståelse for at det ikke er alt man vil eller kan forklare. F.eks. når jeg flyr så har ikke jeg så veldig lyst til å forklare grunnen til at jeg må sitte nærmest midtgangen. Jeg er som regel ganske blek, stresset og redd når jeg går på et fly, og sitter noen i mitt sete og går ut i fra at det er greit så syns jeg ikke at det er mitt forklaringsbehov. Men jeg prøver jo så godt jeg kan å være høflig og grei. Hvis vedkommende som sitter der ikke tar det helt som en selvfølge at det er greit, er jeg hyggeligere også, og kanskje jeg forklarer mer. Kommunikasjon er jo et samspill.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 16:37   #243
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er forresten mye slemmere, så jeg kunne glatt ha løyet frem en forklaring jeg.

For eksempel kunne jeg sagt at jeg blir togsyk, så om jeg ikke når papirposen når jeg spyr så får jeg kastet opp i midtgangen og ikke over fanget til sidemannen hvis jeg sitter innerst.

Eller at papirposene man spyr i lekker, så når jeg skal bære den vekk så vil hun risikere å få noe på seg.

Dette da forutsatt at den som satt i setet mitt hadde blitt oppfattet som tilstrekkelig ufin da. : ond:

Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 16:38   #244
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det er jeg enig i. Men jeg har forståelse for at det ikke er alt man vil eller kan forklare. F.eks. når jeg flyr så har ikke jeg så veldig lyst til å forklare grunnen til at jeg må sitte nærmest midtgangen. Jeg er som regel ganske blek, stresset og redd når jeg går på et fly, og sitter noen i mitt sete og går ut i fra at det er greit så syns jeg ikke at det er mitt forklaringsbehov. Men jeg prøver jo så godt jeg kan å være høflig og grei. Hvis vedkommende som sitter der ikke tar det helt som en selvfølge at det er greit, er jeg hyggeligere også, og kanskje jeg forklarer mer. Kommunikasjon er jo et samspill.

Og hvis dette var viktig for deg, og du hadde fått feil plass, men ønsket å sitte der likevel, så hadde du reagert om jeg bare sa "nei" om du ville bytte. Men kanskje en liten forklaring hadde gjort at det overhode ikke var noe problem for noen av oss. Noen ganger er ikke verden bare hva man har rett til og krav på, og det kan gå begge veier.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 16:47   #245
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Noen ganger er ikke verden bare hva man har rett til og krav på, og det kan gå begge veier.

Jeg synes du motsier deg selv, du mener at man kan ikke forlange å ha krav på et sete som man har plassbillett til, mens man har krav på en lengre forklaring om den som har retten til setet ikke vil bytte?

Gammel 22-04-09, 18:26   #246
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Synes det virker firkantet å ikke kunne si "Nei, jeg trenger å sitte ytterst fordi jeg er plaget med astma" Eller "Nei, jeg trenger å sitte ytterst fordi jeg blir togsyk og trenger å komme meg til toalettet" Eller "Nei, jeg har "issues" så jeg trenger plassen" eller bare "Nei, jeg har behov for å sitte her"
Hva som helst virker bedre enn "Nei"(og jeg skylder deg ingen forklaring )" Selvfølgelig skylder man ingen forklaring, men jeg synes det virker uhøflig å ikke gi en. Det var vel det HI spurte om, om det var uhøflig? Ja å bare være ærlig, særlig uten forklaring, kan ofte oppfattes som uhøflig.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 18:32   #247
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Nei, jeg har issues" skal jeg jammen bruke neste gang jeg trenger å forklare noe!

Gammel 22-04-09, 18:34   #248
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

"Nei, jeg har issues" skal jeg jammen bruke neste gang jeg trenger å forklare noe!

Ja, sant.

Gammel 22-04-09, 18:35   #249
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Synes det virker firkantet å ikke kunne si "Nei, jeg trenger å sitte ytterst fordi jeg er plaget med astma" Eller "Nei, jeg trenger å sitte ytterst fordi jeg blir togsyk og trenger å komme meg til toalettet" Eller "Nei, jeg har "issues" så jeg trenger plassen" eller bare "Nei, jeg har behov for å sitte her"
Hva som helst virker bedre enn "Nei"(og jeg skylder deg ingen forklaring )" Selvfølgelig skylder man ingen forklaring, men jeg synes det virker uhøflig å ikke gi en. Det var vel det HI spurte om, om det var uhøflig? Ja å bare være ærlig, særlig uten forklaring, kan ofte oppfattes som uhøflig.

Men HI ga en forklaring! Hun sa at hun foretrekker å sitte i sitt sete, og det er virkelig en god nok forklaring. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så ekstremt viktig for mange å få en detaljert forklaring på hvorfor de ikke kan få noe de i utgangspunktet ikke har rett til? Har man behov for et sete som man ikke har reservert, spør man pent om det er ok. Er det ikke ok, sjekker man andre muligheter eller aksepterer de setet man har fått tildelt. Savner litt ydmykhet her. Jeg forstår selvsagt at en familie vil sitte sammen, men man burde ikke forvente at andre skal ofre sitt sete til fordel for dem og i det minste komme med en forklaring. De fleste sier som regel at det er greit å bytte hvis man spør. Og hvis de sier at det ikke er greit, må man jo skjønne at det er en grunn som ligger bak det.

Gammel 22-04-09, 18:40   #250
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Men HI ga en forklaring! Hun sa at hun foretrekker å sitte i sitt sete, og det er virkelig en god nok forklaring. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så ekstremt viktig for mange å få en detaljert forklaring på hvorfor de ikke kan få noe de i utgangspunktet ikke har rett til? Har man behov for et sete som man ikke har reservert, spør man pent om det er ok. Er det ikke ok, sjekker man andre muligheter eller aksepterer de setet man har fått tildelt. Savner litt ydmykhet her. Jeg forstår selvsagt at en familie vil sitte sammen, men man burde ikke forvente at andre skal ofre sitt sete til fordel for dem og i det minste komme med en forklaring. De fleste sier som regel at det er greit å bytte hvis man spør. Og hvis de sier at det ikke er greit, må man jo skjønne at det er en grunn som ligger bak det.

Ja, jeg mener ikke at man kan forlange en forklaring. Eller at den som tar seg tilrette ikke skal være ydmyk. Men det med detaljert forklaring er jeg ikke med på den behøver ikke være detaljert, og man MÅ ikke gi den. Men siden spørsmålet var om det var uhøflig å være ærlig, så svarer jeg at, ja, i noen tilfeller kan det oppfattes uhøflig. Jeg har ikke uttalt meg om hva jeg mener om damen som tok seg tilrette.

Gammel 22-04-09, 20:25   #251
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den skal jaggu jeg prøve også. Da får man nok sitte heeelt i fred, skal du se.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 21:14   #252
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

En annen ting mens vi er i gang.
Er det en menneskerett å legge ned seteryggen når man flyr eller kjører tog eller buss?

Dette gjør jeg aldri, med mindre jeg har et barn som har sovnet. Og selv da spør jeg alltid først.

Gammel 23-04-09, 00:56   #253
Skvetten
Passiv

Standard

You better believe it.
Da blir jeg vel til og med høflig da.

Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 00:59   #254
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Holder dere på ennå? Imponert!

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 11:31   #255
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har et sterkt ønske om å sitte ved gangen i fly. Hvis en person har tatt setet mitt og spør meg om han eller hun kan forsette å sitte der mens jeg tar vindusplassen sier jeg at jeg foretrekker midtgang, og derfor ønsker å sitte der. Jeg sier det vennlig. Mer begrunnelse enn det gir jeg ikke, vedkommende trenger ikke vite at det er pga. flyskrekk jeg foretrekker midtgangen. Samtidig koster det meg veldig lite å gi den forklaringen, i den grad det er en forklaring. Å bare si "nei" ville aldri falt meg inn, og ja - jeg anser det som litt uhøflig. Det har noe med å opptre vennlig å gjøre. Jeg kan godt se for meg at veldig mange ikke har tenkt over at noen kan ha et sterkt ønske om å sitte på gangplass fremfor vindusplass i et tog. Det at man ikke har kommet på at dette er en mulig problemstilling trenger ikke bety at man er hensynsløs som person.

Jeg synes ikke problemstillingen HI skisserer og spørsmålet om hvorvidt det er uhøflig å være ærlig henger helt sammen. Det er ikke tvil om at ærlighet i mange tilfeller kan være brutalt uhøflig.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:24.