Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Matrett fra Rogaland

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-09, 00:18   #21
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matrett fra Rogaland

Opprinnelig lagt inn av Busy, her.

Enig med Chanett .

Fårikål
Ferskt kjøtt og suppe
Komle med dott, salt kjøtt, pølse og kålrabistappe.

Dronning Maud pudding er nok ganske typisk for Nord Rogaland, men ikke Sør Rogaland.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 00:55   #22
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Horn med ost og skinke, med piffikrydder varmet i microbølgeovn er i hvert fall veldig typisk. Eller Pommes frittes med ost. Får vann i munnen og hjemlengsel her.

Men, komle med dott er ikke rogalandsmat! Det er sørlandsmat. Dronning Maud pudding har jeg aldri hørt om, så det kan ikke være typisk for Rogaland, og jeg vokste opp i Nord Rogaland. Men komle med salt lammekjøtt er typisk ja. Jeg kommer ikke på flere retter som er veldig typisk.

Gammel 24-04-09, 02:37   #23
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Ei pylsa me alt.

Gammel 24-04-09, 07:45   #24
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kom hjem te na mor, kjera badn!
Kom hjem me det fysta og fortaste fly
Kom hjem for å vera for godt i
de rektige komlanes by
Ka får du der inne i staden?
Den ekta stavangerske maden?
Kom hjem te na mor kjera badn!
Kom hjem og få komla m/dott!

Komle er Stavanger-mat.

Gammel 24-04-09, 07:54   #25
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg elsker den sangen litt, kjenner jeg. Den og "Det e sjynt å kjøra buss", og "Eg e fydde på straen, eg".

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 08:25   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Komla med dott i.

Gammel 24-04-09, 08:29   #27
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Jeg elsker den sangen litt, kjenner jeg. Den og "Det e sjynt å kjøra buss", og "Eg e fydde på straen, eg".

...det finnes isje harligarre sjyss.. *medelsker*

Gottene fra Egenes er også bra!

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 08:30   #28
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Lubbesild.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 08:32   #29
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Gottene fra Egenes er herlig.

"Vi er de fine, gottene fra Egenes
Vi har gått på Kongsgård, og vi har fått det til" :nynner:

Gammel 24-04-09, 08:32   #30
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kom jeg på at det ikke er såå lenge igjen til Gladmat-festivalen.

Gammel 24-04-09, 08:33   #31
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Standard

Gladmat!

Gammel 24-04-09, 08:40   #32
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Dronning Maud pudding er nok ganske typisk for Nord Rogaland, men ikke Sør Rogaland.

Det er en typisk Haugesunddessert som ble laget til den gangen Dronning Maud kom på besøk. "Alle" i Haugesund lager den alko-free. Jeg mener den skal være med portvin eller sherry.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 08:41   #33
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Kom hjem te na mor, kjera badn!
Kom hjem me det fysta og fortaste fly
Kom hjem for å vera for godt i
de rektige komlanes by
Ka får du der inne i staden?
Den ekta stavangerske maden?
Kom hjem te na mor kjera badn!
Kom hjem og få komla m/dott!

Komle er Stavanger-mat.

Det er naboen vår som synger (sang) den sangen!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 09:15   #34
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

"Alle" i Haugesund lager den alko-free. Jeg mener den skal være med portvin eller sherry.

Enig. Portvin må til. Noen har visst også funnet på en ny variant med appelsinjuice. Den kalles novemberdessert, mener jeg å huske.

Jeg synes sild kan kalles rogalandsmat også. Sild i rømme, tomatsild, sennepssild, Utsira-sild, skutesild ... Gjerne servert i små krukker med liten gaffel. (Flere enn meg som husker Sildakongens konfekt? Digre esker man typisk fikk i julegaver i næringslivet for 20 år siden?)

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 09:17   #35
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, sild er utvilsomt veeeldig Stavangersk. Og brisling? Fiskehermetikk i det hele tatt.

Bjellands hermetikk-takk.

Gammel 24-04-09, 09:26   #36
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Eg huske Sildakongens sildekonfekt ja

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 09:29   #37
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Denne boken kan kanskje hjelpe, kanskje de har den på biblioteket:

http://www.wigestrand.no/default.pl?...170&pageId=172

Gammel 24-04-09, 09:30   #38
Señora

Señora sin avatar

Standard

Nedover i denne artikkelen står det noe om tradisjoner i Rogaland:

http://www.mat.no/aftenposten_article.aspx?artid=5944

Gammel 24-04-09, 09:33   #39
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det er en typisk Haugesunddessert som ble laget til den gangen Dronning Maud kom på besøk. "Alle" i Haugesund lager den alko-free. Jeg mener den skal være med portvin eller sherry.

Jeg har smakt den med begge deler, men den er nydelig alkofri.

Opprinnelig lagt inn av Busy, her.

Eg huske Sildakongens sildekonfekt ja

Jeg også. Morsom fyr.

Jeg har faktisk aldri spist horn med ost, skinke og piffikrydder.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 09:34   #40
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg LEVDE på horn med ost, skinke og piffikrydder da jeg gikk på Hetland videregående. Huff.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:38.