Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvilken bok ligger på nattbordet ditt nå?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-06, 00:08   #201
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken bok ligger på nattbordet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av Edvard, her.

Hva handler den om?

Det er en samling julefortellinger av Connie Willis. Hun skriver vanligvis en form for science fiction, men julefortellingene er vel mer "magiske" enn "scifi-eske". Hun har en måte å skrive på som jeg liker veldig godt, en kombinasjon av sarkastisk humor og ekte følelser (både gode og onde og triste) som oftest balanseres veldig godt. Noen av novellene er ikke fullt så gode som andre (det gjelder også andre samlinger av henne jeg har lest), men på sitt beste er hun i den definitive toppen av nålevende scifi-forfattere.

Gammel 18-12-06, 01:00   #202
Edvard
Superaktiv

Edvard sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Edvard er litt kulEdvard er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er en samling julefortellinger av Connie Willis. Hun skriver vanligvis en form for science fiction, men julefortellingene er vel mer "magiske" enn "scifi-eske". Hun har en måte å skrive på som jeg liker veldig godt, en kombinasjon av sarkastisk humor og ekte følelser (både gode og onde og triste) som oftest balanseres veldig godt. Noen av novellene er ikke fullt så gode som andre (det gjelder også andre samlinger av henne jeg har lest), men på sitt beste er hun i den definitive toppen av nålevende scifi-forfattere.

Takk for fin informasjon! Skal se om jeg får tak i den i morgen. Natti

Gammel 20-12-06, 11:13   #203
Slettet bruker
Passiv

Standard

"Eragon" ligger på nattbordet mitt nå.

Gammel 20-12-06, 11:16   #204
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Donald Duck-pocket ligger på nattbordet for tida. Den er ei mellomløsning nå som jeg er ferdig med boka til Anne-Kat Hærland. Usikker på hva neste bok blir....

Gammel 20-12-06, 11:19   #205
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Her ligger fremdeles Middlesex-- men er snart ferdig!!

Mandarin er ikke aktiv  
Gammel 20-12-06, 11:36   #206
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Royal Assasin av Robin Hobb. Den har lagt der en stund nå, for innimellom har jeg lest Cheaper by the Dozen og Belles on their toes av Frank og Ernestine Gilbreth. Jeg leste dem mange ganger på norsk da jeg var liten, og nå kom jeg i det nostalgiske hjørnet.

Gammel 20-12-06, 11:54   #207
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er nettopp ferdig med Imperiet av Ryszard Kapucinski og er halvveis i Om skjønnhet av Zadie Smith.

Gammel 20-12-06, 11:55   #208
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

(...) for innimellom har jeg lest Cheaper by the Dozen og Belles on their toes av Frank og Ernestine Gilbreth. Jeg leste dem mange ganger på norsk da jeg var liten, og nå kom jeg i det nostalgiske hjørnet.

De er strålende! Vi leste dem høyt da jeg var liten, og vi lo så vi skrek. Minner tildels om min egen familie på det mest kaotiske

Gammel 20-12-06, 23:43   #209
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har blitt hekta på Alexander McCall Smiths serie om The No. 1 Ladies' Detective Agency, som Blå anbefalte meg, og er nå på den tredje boka, Morality for Beautiful Girls. Fine og morsomme bøker med en ualminnelig sympatisk heltinne, og som av alle ting gir en lyst til å reise til Botswana.

Ja, og så leser jeg fortsatt Anne of Green Gables sånn innimellom.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv  
Gammel 21-12-06, 00:10   #210
Pope
Fraværende...til tider.

Pope sin avatar

Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Etter å ha lest denne tråden, skjønner jeg at det fortsatt ligger mange bøker der ute og venter på å bli lest av meg. Godt er det..elsker nemlig å lese.

Takk for mange gode tips!

Gammel 21-12-06, 08:23   #211
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat ferdig med ei bok som heter "Eksplosive barn" av Ross W. Greene. Spennende bok. Det er en fagbok - utgitt på Pedagogisk forum, men jeg måtte alikevel fnise når jeg leste uttrykk som "å være barnets vikarierende tinninglapp". Jeg tenkte øyeblikkelig på Pinoccio og hvordan han fikk en ekstern samvittighet i Timmy Gresshoppe, og lurte på hvordan Disney ville fremstilt en tinninglapp.

Men boka var spennende å lese. Jeg syntes det mest spennende var å lese om hva feks ADHD kan medføre av problemer.

Gammel 21-12-06, 20:03   #212
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

"De beste blant oss" /Uri. Jeg tenkte det var en god idé å lese ei bok skrevet av ei som virkelig burde kunne det norske språk.

Hasselnøtt er ikke aktiv  
Gammel 21-12-06, 20:06   #213
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

"De beste blant oss" /Uri. Jeg tenkte det var en god idé å lese ei bok skrevet av ei som virkelig burde kunne det norske språk.

Den har jeg nettopp lest også. Den utspiller seg i mitt fagmiljø - hovedpersonene holder faktisk på med nøyaktig det samme som jeg gjorde i sin tid.

Bluen er ikke aktiv  
Gammel 21-12-06, 20:10   #214
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har Uris bok liggende som lydbok.
Får jeg somla meg til å sette den på, blir det min første hele lydbokopplevelse.

Ellers skal jeg starte på Kyrre Andreassens Svendens catering.
Noen som har lest den?

Gammel 21-12-06, 20:11   #215
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Den har jeg nettopp lest også. Den utspiller seg i mitt fagmiljø - hovedpersonene holder faktisk på med nøyaktig det samme som jeg gjorde i sin tid.

Det ante meg at dette var kjent for deg, ja. Det tenkte jeg faktisk på da jeg begynte på boka forleden. HVa synes du for øvrig om boka?

Hasselnøtt er ikke aktiv  
Gammel 21-12-06, 20:14   #216
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ante meg at dette var kjent for deg, ja. Det tenkte jeg faktisk på da jeg begynte på boka forleden. HVa synes du for øvrig om boka?

Jeg likte den ganske godt - det var fin amme-underholdning.

Bluen er ikke aktiv  
Gammel 21-12-06, 23:42   #217
Pope
Fraværende...til tider.

Pope sin avatar

Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pope, her.

"Drømmen om et nytt liv" - av Beverly Swerling
Handler om New York og menneskene som søkte lykken i den nye verden.

Er snart ferdig med min bok, og kjøpte en ny en idag-
Madonna - gåten av Knut Nærum, det er parodi på bl.a DaVinci koden, men jeg har litt sansen for Knut Nærum så jeg er spent på boken.

Kjøpte også 2 bøker av Jan Guillou. Så nå har jeg nok lesestoff i julen.

Sist redigert av Pope : 22-12-06 kl 00:05.
Pope er ikke aktiv  
Gammel 21-12-06, 23:52   #218
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pope, her.

Er snart ferdig med min bok, og kjøpte en ny en idag-
Madonna - gåten av Knut Nærum, det er parodi på bl.a DaVinci koden, men jeg har litt sansen for Knut Nærum så jeg er spent på boken.

Lest .

Hasselnøtt er ikke aktiv  
Gammel 22-12-06, 10:18   #219
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Lest .

Jeg også. Syntes den ble altfor lik Da Vinci-koden, det går jo an å lage en parodi av en bok uten å følge handlingen helt slavisk hele veien. Men den hadde en del morsomme momenter også.

På nattbordet nå ligger i hvert fall The Brooklyn Follies og Svart sti med Åsa Larsson eller noe sånt. De er nylig utlest begge to. Nå leser jeg i utgangspunktet Organisten av Erlend Loe og en annen fyr. Jeg begynte på den, men syntes den var så tråkig at den har blitt nedgradert til dolitteratur. Men den funker dårlig til det også, faktisk så dårlig at jeg har begynt å grue meg til å gå på do. Så det blir nok en bok jeg aldri kommer til å lese ferdig. Derfor har jeg begynt på enda en bok, Dødsriket av Tom Kristensen. Ikke den mest spennende boka jeg har lest, men grei nok.

Ryli er ikke aktiv  
Gammel 22-12-06, 10:33   #220
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ryli, her.

Jeg også. Syntes den ble altfor lik Da Vinci-koden, det går jo an å lage en parodi av en bok uten å følge handlingen helt slavisk hele veien. Men den hadde en del morsomme momenter også. .

Jeg er veldig enig i akkurat det.

Opprinnelig lagt inn av Ryli, her.

.... Jeg begynte på den, men syntes den var så tråkig at den har blitt nedgradert til dolitteratur. Men den funker dårlig til det også, faktisk så dårlig at jeg har begynt å grue meg til å gå på do.

Pass deg før det stopper opp..

Hasselnøtt er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:10.