Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Eldstejenta vil ha hull i ørene ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-09, 19:42   #61
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Eldstejenta vil ha hull i ørene ...

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja, det var sikkert tilfeldig.

For all del, det var et oppriktig spørsmål. Jeg bare lurte på om man kan garantere at nikkelallergi har oppstått som følge av å ha tatt hull i ørene. Jeg skjønner det er den vanligste årsaken.

Sist redigert av Luvi : 24-04-09 kl 19:50.
Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 19:53   #62
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

For all del, det var et oppriktig spørsmål. Jeg bare lurte på om man kan garantere at nikkelallergi har oppstått som følge av å ha tatt hull i ørene. Jeg skjønner det er den vanligste årsaken.

Selvsagt kan en ikke det. En kan ikke garantere at det er røyken som ga deg lungekreft heller. Det er de som får det uten å ha røkt....

Men om en ser på sammenhenger så ser en at det er en korrelasjon. Storrøykere er mer utsatt enn andre for lungekreft.

Jeg har kurrert min 6 åring for å ville ha hull i ørene. En frisørtime der en jente fikk tatt hull i ørene i nabostolen fikset det.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 20:03   #63
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her har vi satt grensa til ungdomsskolealder tidligst. Det er slettes ikke så vanlig med hull i ørene blant storesøsters venner, så det har i grunnen ikke vært noe mas om det.

Jeg finner bare gode grunner for å vente og ingen for å ta det tidlig i barneskolealder eller enda verre, før det igjen.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 20:06   #64
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Jeg maste meg til hull i ørene da jeg var 9 år. Og da hadde jeg mast i maange år. Utviklet nikkelallergi. Nikkelallergi er plagsomt: Nå nylig fikk jeg utslett ved hver tinning- det er et metallbeslag i festene på stengene på de nye solbrillene mine!

Gammel 24-04-09, 20:10   #65
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Selv fikk jeg forresten hull i ørene da jeg var 7, stolt som bare det. Hadde også sett for meg at tulla skulle få hull i ørene når hun selv måtte be om det, men etter å lest denne tråden har jeg fått et annet syn på det. Kjekt å stadig lære noe nytt.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 20:10   #66
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Optimist, her.

Jeg maste meg til hull i ørene da jeg var 9 år. Og da hadde jeg mast i maange år. Utviklet nikkelallergi. Nikkelallergi er plagsomt:

Det er også ganske kjipt med blødende sår på magen etter beltespenna eller "naglene" i buksa.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 20:18   #67
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv

Kahlan sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Dette lurer jeg litt på også, jeg har utviklet nikkelallergi og tåler nå kun hvitt gull. Har ikke lyst til å starte for tidlig på henne så hun vil slite med det samme. Kanskje jeg skal alliere meg med frisøren til Maz og kurere min 4 åring

Gammel 24-04-09, 20:19   #68
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Jeg fikk hull i ørene som ganske lita jente selv. Skutt hull på frisersalong. Jeg har ikke utviklet nikkelallergi, men det er alikevel svært, svært begrenset hva jeg kan ha i ørene, og hvor lenge. Gull kan jeg bare glemme siden stengene ofte er såpass tykke at de sprenger. Jeg hadde i mange år masse verk mellom øreflippen og kinnet. Jeg våknet hver eneste morgen med masse hår som satt fast i ei skorpe av størknet verk. Det var vondt, illeluktende og ikke særlig pent. Til tross for flotte øredobber som glimtet i øret mitt bare en halv centimeter over verken.

På toppen av det hele er hullene satt skjevt i forhold til hverandre, og på det ene øret sitter det i et akupunkturpunkt. Ikke noe å gjøre med det, det har grodd.

Det er sprøtt å perforere unger fordi vi som foreldre synes det er søtt, eller de maser. De maser om så mangt, og en gir da vel ikke etter når det er andre helseskadelige ting de maser om?

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 20:24   #69
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Pga. fare for nikkelallergi, rifter o.l. kommer jeg ikke til å la jenta vår få hull i ørene på lenge enda. Først når hun er tenåring tipper jeg.

Men jeg lurer litt på dette argumentet med nervepunkter. Det kommer stadig vekk opp i slike diskusjoner, men hva betyr det, og er det egentlig noe i det? Ja, særlig det med akupunkturpunkter, hvis man treffer midt på en nerve så kan man kanskje i verste fall ende opp med mindre følelse i øreflippen?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Har du ingen kvaler? Ja, da er du heldig. (Eller er du nå egentlig det? )
Du vurderer å la en frisørutannet person gjennomhulle barnet ditt, utsette barnet for infeksjon, allergi og rifter, du aner lite om hvilke nevepunkt som finnes i en øreflipp (hør med en akupunktør), kan ingenting om nikkelallergi og så har du ingen kvaler?

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 20:34   #70
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av indie, her.

, hvis man treffer midt på en nerve så kan man kanskje i verste fall ende opp med mindre følelse i øreflippen?

Det komer sikkert inn noen som kan mere om dette. Jeg bare tror og synser.

Jeg regner jo med at nervene i øret er sterkt knyttet til nerver i nærliggende områder, så jeg ser for meg at det lett kan gå ut over andre ting også om man er maks uheldig. Kjeve, ansikt og hals, for eksmpel.

Gammel 24-04-09, 20:47   #71
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

I et menneskeøre er det 141 viktige såkalte nerve- og terapipunkter. Altså punkter som benyttes i blant annet akupunktur. Det er lite tvil om i dag at akupunktur har en helt reell virkning, og da ville jeg vært svært skeptisk i forhold til det å stikke blindt hull.

Jeg mener å huske en historie der en mann ikke trengte å gå til akupunktør for migrenen sin lenger etter at han piercet øret sitt. Det var jo et heldig utfall. Kunne kjapt vært motsatt.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 20:48   #72
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Siden nikkelallergi ikke har noen sammenheng med allergier og gener for øvrig, hva om datteren din utvikler skikkelig nikkelallergi? Syns du det er greit at du som mor har tatt et slikt valg på barnet ditt sitt vegne?

Jeg tror absolutt alle i familien har hull i ørene, og har ikke hørt om noe annet enn at man må bruke ekte produkter i ørene og behandle det som anbefalt. Det står at nikkelallergi utvikles ved bruk av uedelt metall mot huden. Så lenge man ikke bruker det så vil man jo ikke disponeres for det.
http://www.naaf.no/no/Fakta/Allergi/...Nikkelallergi/

Sist redigert av Dronningen : 24-04-09 kl 20:58.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 21:06   #73
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Det er nikkel i gull, sølv og kirurgisk stål. Selv om man bruker ekte vare utsettes man for nikkel. Det er klart at det er i mindre grad og det kan forsinke utviklingen av en nikkelallergi. Ekte vare er ingen garanti. Alle har en toleranseterskel. Jo mer nikkel man utsatt for jo fortere krysser man terskelen. For noen er terskelen så lav at selv om jeg bare brukte ekte produkter den gangen jeg brukte øredobber så utviklet jeg nikkelallergi. På grunn av min nikkelallergi så reagerer jeg på mye mascara, klokker, belter osv. Jeg kan ikke engang ta en prikktest siden jeg reagerer på den nålen man stikker hull på huden med.

Hvorfor skal man ta hull i ørene? Det har ingen praktisk verdi. Man gjør det kun fordi at det er pent. Er det grunn nok til at så mange som 10 % av alle jenter skal gå rundt med større eller mindre helseplager resten av livet? Det er totalt unødvendig sjanse å ta. Slik jeg ser det finnes det ikke noen god grunn til å ta hull i ørene.

Gammel 24-04-09, 21:14   #74
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Jeg tror absolutt alle i familien har hull i ørene, og har ikke hørt om noe annet enn at man må bruke ekte produkter i ørene og behandle det som anbefalt. Det står at nikkelallergi utvikles ved bruk av uedelt metall mot huden. Så lenge man ikke bruker det så vil man jo ikke disponeres for det.

Jeg synes det er merkelig at du forsvarer piercing på småbarn og lenker til en side som anbefaler at man venter så lenge som mulig.

Gammel 24-04-09, 21:21   #75
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nikkel i "ekte" produkter også.

Gammel 24-04-09, 21:24   #76
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Mine barn får ikke lov til å ta hull i ørene før de blir voksne. Ikke diskuterbart.

Jeg har også sagt at "det kan du bestemme selv når du blir 18". Og jeg mener det. Selv om de fleste synes jeg er sær.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 22:06   #77
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Det er sprøtt å perforere unger fordi vi som foreldre synes det er søtt, eller de maser. De maser om så mangt, og en gir da vel ikke etter når det er andre helseskadelige ting de maser om?

Ikke sant! "Jammen mamma, det er mange andre som har med seg kjeks i matpakken på skolen! Kan ikke jeg få kjeks, jeg også! Vææææær så snill!!!"

Det er nikkel i alt du har i ørene som er laget av metall. Det er bare mindre i gull og sølv. En test Forbrukerrådet gjorde for noen år tilbake, viste at samtlige produkter av kirurgisk stål som ble testet innehold for høye verdier av nikkel:

Sitat:

I alle de fire piercingstudioene vi oppsøkte, fikk vi beskjed om at
smykker beregnet til nye hull, var nikkelfrie. Det var de ikke. Alle de
11 navlebarbellene og ringene SINTEF testet for Forbruker-rapporten,
hadde et høyere nikkelinnhold enn standarden for slike smykker tilsier.

Kilde: Forbrukerportalen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 22:56   #78
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Jeg har sagt 16 til mine barn, da er det gamle nok til å få gjort det på egenhånd.
Kanskje de ikke ønsker hull i ørene når den tid kommer.
Frisør er uaktuellt. Det skal være hos et skikkelig piercingstudio.

De maser i korte perioder. Hva så? Det er vi voksne som bestemmer.

Gammel 24-04-09, 23:36   #79
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av indie, her.

Men jeg lurer litt på dette argumentet med nervepunkter. Det kommer stadig vekk opp i slike diskusjoner, men hva betyr det, og er det egentlig noe i det? Ja, særlig det med akupunkturpunkter, hvis man treffer midt på en nerve så kan man kanskje i verste fall ende opp med mindre følelse i øreflippen?

Nerver i øret er nært forbundet med nervene som går til ansiktet. I verste fall kan nerveskader gi lammelser i ansiktet. Jeg ønsker ikke å utsette barnet min for den risikoen.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 00:07   #80
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg har en venninne som tok hull i ørene på datteren sin når hun var to mndr. DET synes jeg personlig er helt forkastelig. Poenget var hull i ørene til dåpen....

Rister på hodet. Kjenner en sånn en jeg også. Men jeg synes IKKE det er pent med øredobber på så små. Egentlig ser det bare rart ut.

Men storessøster fikk når hun var 5 år. Hun maste og alle jentene i førskolealder i barnehagen hadde fått i sommerferien. Hun var eneste uten hull og jeg lot meg desverre overtale. Ca. et år etter satt den ene øredobben fast og jeg måtte bruke makt for å få den ut, og ville ikke sette inn ny., naturli nok. Da tok vi ut den andre også og de har grodd (tror jeg), hun vil ikke sette inn ny og jeg maser ikke. Men noe merkelig skjedde her en stund etter at vi hadde tatt dem ut. Den dukket opp en lås bak det øret der øredobben satt fast. Tydeligvis hadde låsen blitt trykket inn i øret og derfor satt øredobben fast.

Ingen her i huset kommer til å få øredobber før de blir konfirmert. De er rett og slett ikke modne for det ansvaret øredobber faktisk er.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:13.