|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Apr 2009
![]() |
Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?
Det er jeg enig i. Jeg trakk det bare fram fordi det ble nevnt som et tegn på at begge deler, både kultur og genetikk, har innflytelse på identiteten, og jeg skjønte ikke helt hvorfor vedkommende mente det. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Apr 2009
![]() |
Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?Selv innser jeg at jeg vet for lite om genetiske forutsetninger til å uttale meg, men at vi blir kulturelt påvirket fra vi er veldig unge er vel ikke til å komme unna. Det er ikke nødvendigvis det at man prøver å styre jenter inn i den tilsynelatende uunngåelige rosa perioden, eller at man bevisst oppfordrer gutter til å leke bråkete, men at man reagerer på forskjellige måter på guttelek og jentelek og dermed ubevisst skaper forventninger om en viss oppførsel. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Mother of Dragons
|
Veldig enig i dette. Om jeg hadde hatt en jente så hadde hun fått lov til å gå med rosa, men hun hadde ikke fått lov til å gå med klær som hadde hindret fysisk lek. Jenter må få lov til å gå i rosa klær og fortsatt kunne være flink i matte.
|
|
|
#44 |
|
By the Sea
|
Jeg er ikke nødvendigvis uenig, men det er ikke noe forbehold i argumentene dine. Du vet dette?
|
|
|
#45 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?Jeg ser jo det med at man må få være den man er - en kvinne med interesser som går under "typiske mandige interesser" må vel få lov til det uten å bli kalt "mannlig" - og motsatt.
|
|
|
#46 |
|
Har tro på forbedring
|
Man ser vel egentlig i dyreriket forøvrig at det ofte er motsatt. At det er hanndyrene som er mer opptatt av å pynte seg enn damene.
|
|
|
#47 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?Når man snakker om hvordan man påvirker ungene, så tror jeg faktisk selv i 2009 at en del tror man gjør en gutt homofil ved å la han gjøre "jenteting", gå i rosa og leke med dukker. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Glamorøs
|
|
|
|
#49 |
|
Har tro på forbedring
|
Ja, det der er helt merkelig! - Jenter med "guttete" egenskaper er sterke - gutter med "jentete" egenskaper er svake.
|
|
|
#50 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Vi har et sett besteforeldre som også er veldig på at "Junior er så veldig gutt". Hva er det for noe?
|
|
|
#51 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?Jeg aner ikke hva som er gener og hva som er påvirkning utenfra, men jeg synes mange foreldre bygger veldig opp under stereotypisk oppførsel. F.eks at en gutt slipper unna med mer bråk og uvøren oppførsel, mens en jente lettere får styre veldig i forhold til klær og dramafakter. ( |
|
|
|
|
|
#53 |
|
By the Sea
|
Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?Teofelia - jeg vet at menn også pynter seg.
|
|
|
#54 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?Jeg tror at hvordan man har det hjemme har mye å si. Mine unger blir overrasket når andre pappaer ikke vasker og baker og andre mammaer ikke kan snekre eller klipper plenen. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg tok virkelig ikke noe utdyping på at det ikke er riktig at kvinner alltid er de som pynter seg mest nei, det hører med til almennkunnskap altså, og jeg anså det ikke som en kontroversiell mening.
|
|
|
#56 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?Hva med at hunkjønn som regel blant dyr og mennesker oftest er de som tar seg mest av barna? Er en mor fra naturens side viktigere på noen områder enn far, og er det legitimt å si? Er det bare et resultat av samfunnets forventninger, eller ligger noe av det i oss fra før av? |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?Chanett: Jeg lurer på hvorfor du har skiftet til denne avataren, er det for å forsikre oss andre at du absolutt ikke er en snerpe? For du trenger ikke å bekymre deg for det altså.
|
|
|
#58 |
|
Bedreviter
|
Selvsagt er en mor biologisk sett viktigere i forhold til å ta seg av barn enn det far er. Mor bærer frem barnet og ammer det. Hva i alle dager har det med saken og gjøre? |
|
|
|
|
|
#59 |
|
<*(((<
|
Det går vel mye på hva man syns om gyldigheten av eksemplene? Utsagn som «Mitt barn har ikke blitt påvirket i noen retning og …» er høyst diskutable, siden det i praksis er helt umulig at barn ikke blir påvirket av kulturen de vokser opp i, helt fra de første dagene. Sist redigert av torsk : 25-04-09 kl 21:20. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
By the Sea
|
Ja, helt klart.
|
![]() |
|
|