Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sier dere jente- og guttefarger?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-09, 12:47   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sier dere jente- og guttefarger?

Gidder ikke lage poll, men kan forklare kort hva jeg mener. Jeg synes det er helt merkelig at voknse mennesker deler fargene inn i disse to snevre kategoriene, og jeg synes det er helt absurd at enkelte ikke takler å kle gutten sin i rødt fordi det er for "jentete".

Jeg har sett bilder fra min lykkelige barndom hvor broren min er kledd i både rosa, rødt, gult og lilla. Blonder også. Så hva har skjedd? Er vi glad og fornøyd over å være ferdige med the (not so) good old days, eller synes vi at det har gått for langt, og at rosa kunne gjort seg på en gutt også? Min eldste er veldig klar på hva som er jentefarge og hva som er guttefarge, og det har hun ikke lært hjemme. I butikken måtte jeg nesten sloss med en ekspeditør som mente at den grønne vesten var en guttevest og ikke passende for min lille pike.

Jeg kaller det farger, intet mer, intet mindre, og selv om jeg er helt for å la ungene velge selv, (jeg ville med andre ord ikke tvinge rosa på gutten min som er gammel nok til å bestemme selv), men jeg er misfornøyd med at hans "misfornøydhet" ikke kommer fra ham selv, men fra det han har hørt av oss voksne.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 12:49   #2
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere jente- og guttefarger?

Det er i allefall ikke noe jeg pleier å si. Jeg kjøper alle farger til gutta mine unntatt rosa og lilla.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 12:50   #3
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Det er i allefall ikke noe jeg pleier å si. Jeg kjøper alle farger til gutta mine unntatt rosa og lilla.

Vil han ikke gå med rosa? Hvis ja, er det fordi han misliker fargen, eller fordi det er en "jentefarge"?

Gammel 26-04-09, 12:51   #4
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg kaller det farger, eller den fargen det heter, altså rosa, rødt osv. Sønnen min har hatt rosa skjorte til dressen sin, men jeg kommer nok ikke til å kjøpe veldig mye rosa tøy til guttene mine. Kanskje mest fordi jeg ikke er veldig glad i rosa selv.

Gammel 26-04-09, 12:52   #5
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg sier noen gang at klær er i jentefarger for å få fram at de er "jentete" og omvendt. Med det mener jeg at klærne har typisk jente-/guttesnitt (det er absolutt forskjell i de større størrelsene) eller dekorasjoner som gjør at de vil falle mer i smak hos det ene enn det andre kjønnet, men i prinsippet er jeg helt enig med deg. I utgangspunktet kan selvsagt begge kjønn bruke alle farger, og jeg synes det er synd at kjedene legger så sterke føringer for hva som er "rette" farger for gutter og jenter.

Jeg har forøvrig ei venninne som elsker jordfarger og som har ei datter som er typisk høst - hun kjøpte omtrent alle klærne til jenta på gutteavdelingene fram til jenta satte foten ned selv og ville ha mer "jentete" klær.

Gammel 26-04-09, 12:57   #6
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Tror det er mer mønstre og snitt på klær enn farger jeg reagerer på.
Nå er jeg ikke glad i rosa uansett, så hadde ikke fyllt skap frivillig med rosa til jenter heller.

Null problemer med å kle guttene mine i rødt og lilla da.
Guttene har klær i alle farger de.
Hadde noe kjempefine klær til minsten i rødt. Hver gang jeg hadde klærene på fikk jeg kommentarer på hvor fin jente jeg hadde. Gutten min ser ikke ut som en jente, men siden han gikk i rødt trakk folk den slutningen med engang.

Gammel 26-04-09, 12:57   #7
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Vil han ikke gå med rosa? Hvis ja, er det fordi han misliker fargen, eller fordi det er en "jentefarge"?

Det finnes knapt ensfargede klær på kjedebutikkene iallefall, og er en genser rosa kan du vedde på at det er glitter eller ponnyer på den også. Og da skjønner jeg faktisk at gutter ikke liker den.

Vi må jo ikke være redde for at kjønnene foretrekker ulike farger heller.

Gammel 26-04-09, 13:01   #8
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Vi må jo ikke være redde for at kjønnene foretrekker ulike farger heller.

Denne skjønte jeg ikke.

Jeg ser mye ensfargede klær, men rosa på "jentesiden" av butikken, og blått på "guttesiden".

Gammel 26-04-09, 13:02   #9
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Guttungen har arvet ei rosastripete skjorte. Den går han gjerne i. Men han nekter å arvet rosa jenteklær som tunika, skjørt og kjoler. Så rart.

Eldste brukte jeg mye mørkeblått på da hun var liten og jeg fikk alltid kommentaren: -Så fin liten gutt. Guttungen bruker mye rødt. Han kler fargen godt.

Jeg deler mer opp i snitt og hvilke farger de kler.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 13:04   #10
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eldstemann har hatt et par rosa t-shirts, de var det jeg som valgte ut når jeg tenker meg om. Men de hadde han ikke noe lyst til å ha på. Bare et par ganger når pappan hadde noe rosa på seg. Minsten vil IKKE ha rosa på seg, det er jentefarge sier han. Og det har han ikke fra meg.

Gammel 26-04-09, 13:05   #11
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Jeg lar ikke ungene mine gå i rosa t-shirts med barbie på eller noe altså. Ikke engang om de hadde lyst tror jeg.......

Gammel 26-04-09, 13:06   #12
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg lar ikke ungene mine gå i rosa t-shirts med barbie på eller noe altså. Ikke engang om de hadde lyst tror jeg.......

Hvorfor ikke?

Gammel 26-04-09, 13:06   #13
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, sier og sier - jeg handler i alle fall mye klær til jenta mi i gutteavdelingen. Ettersom jeg uansett ikke er glad i rosa, kommer jeg neppe til å kle gutten i den fargen heller. Vi får se hva som skjer når de ønsker å være med og bestemme sjøl.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 13:07   #14
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Aurora snakker veldig mye om jentefarger og guttefarger og hva gutter og jenter kan og ikke kan leke med. Jeg prøver alt jeg kan å forklare henne at både gutter og jenter bestemmer selv hvilke farger de bruker og hvilke leker de leker med, så jeg håper det synker inn etter hvert.

Noe litt annet er at hun akkurat nå er midt i rosaperioden, og foretrekker rosa på både klær og andre ting. Jeg lar henne gå med en del rosa, for jeg har ikke lyst til å overstyre henne totalt, men hun går minst like mye med andre, mer kjønnsnøytrale farger.

At voksne mennesker lærer barna sine slike begrensninger synes jeg er helt hårreisende.

Gammel 26-04-09, 13:10   #15
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Nei vi bruker ikke de ordene til vanlig, bare i diskusjoner der man skal poengtere noe. Ikke bare fordi jeg ønsker å unngå at de plasserer farger i bås for tidlig, men også fordi jeg ønsker at eldste godt kan bruke noe annet enn rosa, - noe hun det siste året også har begynt å gjøre. Jeg liker forøvrig generelt rosa både på meg selv og alle i familien, det er ikke det, men det er jo morsomt med ikke bare rosa hele tiden. Mannen bruker rosa skjorter til dress og har slips med rosa detaljer, f.eks. Lillebror har klær både som er rosa og med rosa detaljer. Synes det ser både "classy" og fint ut, spesielt da han er så lys i håret. Pleier å si at jeg har BI-studentene jeg ser på jobb som forbilder når det gjelder å kle ham opp. Det er ikke bare spøk, for mannen er gjerne konservativt kledt selv, med skjorte til dongeri eller dressbukse til vanlig. Ellers går lillebror i mye rødt som er veldig stilig sammen med sort eller dongeri. Han er inne i en superhelt/sportslig-fase, og liker litt flammer på ting, eller tall. Fotballskjorter står høyt i kurs. Eldste har begynt å gå i mer brunt og litt mer sort, og så sniker vi inn litt andre farger her og der. Jeg elsker sjøgrønt selv, og ser dem gjerne i den fargen også. Så litt mer grønt har kommet, og orange har vært brukt en del. Gult er dog en farge jeg ikke har noe forhold til, men som ungene kan kle. Farger er fint. Det de selv mener om ting vektes dog høyt, og jeg synes egentlig det er morsomt å interessant å følge dem i ulike faser.

Det vi har lite av er vel grått, koksgrått og beige.

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg deler mer opp i snitt og hvilke farger de kler.

Ja ikke sant. Det er forskjell på ei rosa gutteskjorte og en rosa puffermet bluse. Jeg trer liksom ikke på ham alt.

Sist redigert av Dronningen : 26-04-09 kl 13:22.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 13:11   #16
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Hvorfor ikke?

Fordi! (Som minsten svarer når vi spør han om hvorfor hva som helst.)
Jeg ser ikke poenget med at feks førsteklassingen skal bli utsatt for evt ekle kommentarer på skolen fordi han vil gå med prinsesseklær. Unger er stygge mot hverandre og det er nesten å be om at de skal få en vond dag på skolen. Hjemme kunne han fått gå med det hvis det var et sterkt ønske.

Nå er det ikke noe problem, og jeg håper jeg ikke kommer i den situasjonen med det første. Det er noe annet hvis de som litt eldre gutter tar det valget at de vil gå med la oss si Hanna Montana på genseren sin. At de er sterke nok til å avfeie evt kommentarer på det. Min førsteklassing er på ingen måte klar for kommentarer av den typen.

Gammel 26-04-09, 13:19   #17
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Champion liker veldig godt rosa. Han sier at det er yndlingsfargen hans. Men han er lite interessert i Blomster, rysjer og Barbier.

Jeg savner gutteklær i rosa. En kul rosa genser med gravemaskin på eller Cars-motiv osv. Det bør da være mulig å lage noe slikt også? Det finnes jo faktisk "jenteklær" (les: klær med motiver som tiltaler flest jenter) i mørkegrønn, blått og svart?

Jeg snakker generelt ikke om jente- og guttefarger, men om jente- og gutteklær.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 13:21   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjør ikke det nei og er til dels like oppgitt som deg over at folk omtrent blir hysteriske av å se gutter i lilla eller rødt. Jeg synes rosa blomstrete og glitrete klær blir litt i overkant, noe ER jo mer feminint enn annet. Men jeg har OVERHODET ingen skrulper med å kle guttungen i lilla og rødt. Rosa er pent på gutter men jeg synes det bør være litt gjennomført da så det ikke blir for feminint. Men det er jo smak og behag.
Eldste elsker jo Cars og Spiderman og slikt og det går jo ofte i blått og sort. Hun får av og til høre i barnehagen at hun går i "gutteklær" og jeg blir litt irritert. Jeg synes det er latterlig og harry med mannfolk som omtrent besvimer om sønnene deres går i rosa eller lilla, eller rødt for den saks skyld.

Mannen min er nydelig i rosa, forresten. Han har ei rosa skjorte han er flott i.

Gammel 26-04-09, 13:24   #19
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Skal vi rangere farger dog, så har jeg kjøpt ganske mye rosa til lillebror, men aldri noe lilla tror jeg. Tror ikke det lages så mye i lilla? H&M har både finskjorter, bomullsgensere/v-gensere, t-skjorter og annet i rosa eller med rosadetaljer. Det meste han har i rosa er kjøpt der. Rosa slips fant vi på Sparkjøp.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 13:40   #20
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg har sikkert brukt uttrykkene i enkelte sammenhenger, men har slett ikke for vane å gjøre det ... Jeg synes alle farger går til begge kjønn, og min jente er i allefall ytterst lite rosa, mens guttungen har mye rødt ol.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:29.