Sv: Sier dere jente- og guttefarger?
Vi bruker ikke uttrykk som jente- og guttefarge, med Poden selv sier det. Han sier at rosa og lilla er jentefarger og at brun og grønn er guttefarger. Og han sier at han liker jentefarger best. Nå har vi vel kapitulert litt og sier ikke så mye om at ingen farger er jente-eller guttefarger, men vi er veldig tydelige på at alle liker forskjellige farger, og at selv om noen kaller rosa for jentefarge, så betyr det bare at de fleste jenter liker fargen. Ikke at gutter ikke liker den.
En stund ville han helst ha bare rosa og lilla klær, men han ble litt ertet av andre barn i barnehagen, så nå er han litt mer "forsiktig". Han vil fremdeles ha rosa klær, men han vil ikke bruke dem i barnehagen, og da kan jeg ikke kjøpe noe særlig av det. Vi har ikke råd til å ha klær liggende som han bare vil bruke hjemme. Men rosa sokker og strømpebukse og slikt har vi kjøpt, og det syns han er stas.
Nå er det som regel jeg som handler klær til ham, han får ikke alltid være med å handle selv, men de gangene han er med får han bestemme.
Gutten min skal få styre klær og stil selv, og jeg har skjønt for lenge siden at armystil, hodeskaller og høstfarger ikke faller like godt i smak hos ham som det gjør hos meg. ikke enda i hvertfall.
Enda når han er så liten forsøker jeg å styre litt, fordi han virkelig blir plaget i barnehagen når han kommer med Hello Kitty-genser og lue med diamanter på, og han blir så veldig lei seg. Men om han fremdeles vil ha slike klær når han blir litt eldre og takler det at andre unger erter, så er det helt greit for meg.
Pappan er også overraskende avslappet i forhold til dette.