Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Matrett fra Rogaland

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-09, 13:02   #61
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matrett fra Rogaland

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

(Hva smaker rompe, forresten? :intrisert: )

Det er bare en måte å finne det ut på.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 13:26   #62
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Finns "finns" ikke lenger..

(Hva smaker rompe, forresten? :intrisert: )

Nei de heter vel noe annet nå, men de selger det samme + litt til. Gleder meg vilt til å spise den isen i sommer, den er helt fantastisk!

Gammel 24-04-09, 14:37   #63
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Horn med det eksotiske tilbehøret, er standardmat for videregående elever, uansett fylke eller kommune.

På sørlandet har vi ikke komle, vi har kompe. Med saltkjøtt inne i kompa, servert med smør, sukker og gjerne en dæsj sirup attåt.

Jeg spiste horn med ost, skinke og piffi gjennom hele videregående skole på både Randaberg vgs og Ledaal (den gang den het det - føler meg gammel). Når jeg flyttet til Oslo fant man ikke like horn med ost og skinke her borte, og spurte man om de kunne ta piffi på de mindre versjonene av horn med ost og skinke, og i tillegg varme den i mikroen, så de bare dumt på meg. De hadde ikke engang piffi her borte når jeg flyttet hit. Måtte kjøpe store bokser fra Stavanger hver gang jeg var hjemme på besøk. Og hornet må helt klart varmes ja - smaker rumpe ... nisj, det gjør det ikke.

Heidevegg er vel også typisk rogalandsmat, eller hva?

Gammel 24-04-09, 14:51   #64
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Se her står om Finns og isen og sånn:
http://aftenbladet.no/lokalt/article576850.ece

Gammel 24-04-09, 15:30   #65
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Jeg tror kanskje kakemann også er et vestlandsk fenomen?

Ellers stemmer jeg i på komler, sursteik og det berømte halve hornet Ingen av delene er min favoritt, men det er ingen tvil om at det er rogalandsk.

Den boka. ET, på kjøkkenet i Rogaland, er forresten en veldig god kokebok for matinteresserte. Historisk informasjon flettet inn med mattips og råvarebeskrivelser. Deilig lesning

Gammel 24-04-09, 15:31   #66
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Peaches, her.

Horn med ost og skinke og piffikrydder varmet i micro.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 15:32   #67
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Jeg spiste horn med ost, skinke og piffi gjennom hele videregående skole på både Randaberg vgs og Ledaal (den gang den het det - føler meg gammel).

Ledaal ja, det eksisterte i min tid også. Jeg gikk på Kongsgård (Stavanger Katedralskole) og heidevegg med smør og ost var et kjent innslag i matpausen.

Gammel 24-04-09, 15:37   #68
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Jeg gikk på Kannig og St. Olav og har da altså minst 5 år med halvt horn med ost og skinka og piffi og varmt... før jeg gikk lei...

Ellers er jeg enig i heideveg, komle og sursteik.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 16:34   #69
Fluke

Fluke sin avatar

Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Jeg tror kanskje kakemann også er et vestlandsk fenomen?

Jødekaker også tror jeg.

Gammel 24-04-09, 16:41   #70
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Jeg gikk på Kongsgård (Stavanger Katedralskole) og heidevegg med smør og ost var et kjent innslag i matpausen.

Der gikk jeg også Ambrosiabrød med smør og brunost var/er heller ikke dumt i matpausen...

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 18:11   #71
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

FInnes ikke Ledaal lenger heller?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 18:43   #72
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Navnet Ledaal videregående finnes nok ikke lenger. Om jeg husker riktig, så er det blitt en del av St. Olav videregående nå.

Gammel 24-04-09, 18:48   #73
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Peaches, her.

Navnet Ledaal videregående finnes nok ikke lenger. Om jeg husker riktig, så er det blitt en del av St. Olav videregående nå.

Det stemmer.

Gammel 24-04-09, 23:39   #74
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det heter St. Olav nå ja, og det har det gjort i ganske mange år. Jeg gikk der i 1998 og da var det blitt St. Olav året før tror jeg, altså for mer enn 12 år siden.

Gammel 25-04-09, 00:52   #75
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg synes sild kan kalles rogalandsmat også. Sild i rømme, tomatsild, sennepssild, Utsira-sild, skutesild ... Gjerne servert i små krukker med liten gaffel. (Flere enn meg som husker Sildakongens konfekt? Digre esker man typisk fikk i julegaver i næringslivet for 20 år siden?)

Åh sildakongen sin konfekt.

Gammel 25-04-09, 01:04   #76
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det heter St. Olav nå ja, og det har det gjort i ganske mange år. Jeg gikk der i 1998 og da var det blitt St. Olav året før tror jeg, altså for mer enn 12 år siden.

Jeg gikk ut i 1995, og mener at jeg hørte at de slo sammen skolene et par år senere, så det stemmer ganske bra med det du husker.

Gammel 25-04-09, 01:20   #77
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Håhåhå, komle med bacon og smeltet smør. Og salt spekk, ja, det er bare fantastisk!

Horn med ost og skinke med piffi, ja, det har jeg og spist en del av.

Vet ikke hva rompe smaker, men det lukter hvertfall ostepops, har jeg hørt.

Gammel 26-04-09, 18:19   #78
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Standard

Den gang var jeg røyker, og det var lov å røyke på kafé. Det var ikke få timer vi tilbragte med kaffe, røyk og gjerne noen slag backgammon. Kafé blaa, Ankeret og så den der i nede i nabogata til Ankeret......tror den eksisterer enda. Tante Molla??

Gammel 26-04-09, 18:27   #79
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Molla fins vel enda, men har endret karakter totalt fra dengang man satt der hele ettermiddagen og spillte backgammon.

Gammel 26-04-09, 18:32   #80
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Takk for all hjelp!

Jeg tror jeg har startet en slags mimretråd for alle rogalendinger.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:19.