Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sier dere jente- og guttefarger?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-09, 20:14   #41
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere jente- og guttefarger?

Jeg (og vi) sier ikke jente- og guttefarger. Personlig foretrekker jeg sterke farger og rødt er favoritten. Merkelig nok er det yndlingsfargen til Prototypen også. Jeg er ikke glad i sarte farger (og heller ikke i fargemonopolisering) og rosa er derfor ikke noe jeg er glad i - jeg tenker da på babyrosa i sarte konstellasjoner. Sterk rosa og rosa sammen med andre sterke farger er OK.

Prototypen har noen rosa klær (bl.a. T-skjorter, strikkegenser og vinterdress (OK, vinterdressen ble kjøpt som "rød" - men i dagslys ble den mer og mer cerise )). Jeg kan ikke i min villeste fantasi se at dette antrekket er mobbeverdig. Ikke er jeg bekymret for det heller. Prototypen vet å sette ignoranter verbalt på plass.

Gammel 26-04-09, 20:56   #42
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Vi bruker ikke slike uttrykk, men ungene gjør.

Jeg husker da guttungen skulle få bestemme farge på kronen til 3-årsdagen sin i barnehagen, og valgte rosa. Da ble det stor oppstandelse blant barnehagepersonalet, og de prøvde å bortforklare og unnskylde seg da jeg hentet han. Som om det gjør noe at guttungen hadde rååsa krone med glitter og ballonger på?

Gammel 26-04-09, 20:58   #43
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi sier ikke "jentefarger" og "guttefarger". Plutten har hatt en rosaperiode fra han var to til tre, nå er den på vei over ser det ut til. Det innebærer at han har knallrosa barnehagesekk, og at han i fjor vinter hadde nye selvvalgte rosalilla vinterstøvler med sølvblomster og sjokkrosa for. Derimot foretrekker Storesøster blått.

Gammel 26-04-09, 20:58   #44
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Agurke, her.

.

Jeg husker da guttungen skulle få bestemme farge på kronen til 3-årsdagen sin i barnehagen, og valgte rosa. Da ble det stor oppstandelse blant barnehagepersonalet, og de prøvde å bortforklare og unnskylde seg da jeg hentet han. Som om det gjør noe at guttungen hadde rååsa krone med glitter og ballonger på?

Herregud. Jeg hadde blitt så forbanna! Patetisk oppførsel av barnehagepersonalet!

Gammel 26-04-09, 21:37   #45
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sier ikke gutte- og jentefarge, men jeg har allikevel aldri kledd minsten i rosa da han var baby.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 21:38   #46
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg sier det ikke, men sønnen min på 3 er veldig opptatt av hva som er jente- og guttefarger. Så det hender vel det glipper, men jeg prøver å la det være.
Forøvrig er rosa en av de få fargene han vet navnet på... (han har en storesøster).

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 21:41   #47
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er ikke helt sikkert på hva jeg egentlig sier, men jeg fikk ihvertfall klar beskjed av min niese på seks i dag om at jeg burde handle nye klær til mine to små. De var kledd i brunt, grønt og blått. Slett ikke passende for små piker etter hennes mening

Gammel 26-04-09, 21:47   #48
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Fordi! (Som minsten svarer når vi spør han om hvorfor hva som helst.)
Jeg ser ikke poenget med at feks førsteklassingen skal bli utsatt for evt ekle kommentarer på skolen fordi han vil gå med prinsesseklær. Unger er stygge mot hverandre og det er nesten å be om at de skal få en vond dag på skolen. Hjemme kunne han fått gå med det hvis det var et sterkt ønske.

Nå er det ikke noe problem, og jeg håper jeg ikke kommer i den situasjonen med det første. Det er noe annet hvis de som litt eldre gutter tar det valget at de vil gå med la oss si Hanna Montana på genseren sin. At de er sterke nok til å avfeie evt kommentarer på det. Min førsteklassing er på ingen måte klar for kommentarer av den typen.

Jeg ville aldri i verden nektet gutten min dette. Evt. mobbere og deres kommentarer er noe vi ville tatt tak i hvis det skulle være nødvendig i etterkant.

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

(...) men jeg fikk ihvertfall klar beskjed av min niese på seks i dag om at jeg burde handle nye klær til mine to små. De var kledd i brunt, grønt og blått. Slett ikke passende for små piker etter hennes mening

Trist.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 21:53   #49
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Brunt og grønt er jo såå fint. Både på jenter og gutter.

Gammel 26-04-09, 21:59   #50
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Nei, sier ikke jente- eller guttefarger, men kan av og til si at noe er jentete
eller guttete (utseende på f.eks. klær, som jeg forøvrig fikk kritikk for her for en stund siden ).

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 22:02   #51
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg sier aldri jente og guttefarger men jeg hører det jo rundt meg overalt. Sist på sportsbutikken, der de hadde støvler kun i en "guttefarge" og en "jentefarge". (Tror i den blekka til xxl så står det muligens jentefarge og guttefarge også?). Heldigvis var modellene helt like med unntak av fargen. Verre med voksensko, der har de jo også herremodell og en damemodell (blå og rød) osv og de er jo også fargekodet men modellen er som regel også litt annerledes. Så dette gjelder ikke bare barneklær men voksen størrelser også. Kjøpte Bergans tursekk her for ikke lenge siden også og jeg ville helst ikke ha knall rød sekk men damemodellen var kun i rødt, herremodellen i svart og mørkeblått men den passet ikke (for brede skuldre).

I UK er jo lekebutikker til og med fargekodet. På oversikten over etasjene på Hamleys er jo "girls floor" 4 etg i rosa mens boys på n'te etasje i blått. De bruker også fargekodet skilt på hvor gutte og jenteleker er plassert. Tragisk.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 22:05   #52
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

I UK er jo lekebutikker til og med fargekodet. På oversikten over etasjene på Hamleys er jo "girls floor" 4 etg i rosa mens boys på n'te etasje i blått. De bruker også fargekodet skilt på hvor gutte og jenteleker er plassert. Tragisk.

Ja, og så har man jo de barneselskapene der man deler barna i jenter og gutter, der guttene får Spiderman-servise og jentene får Barbie-servise. Vesla mi hadde blitt fryktelig skuffet om hun fikk prinsesse-servise og lignende fremfor noe med Spiderman.

Gammel 26-04-09, 22:08   #53
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Det sier vi ikke.

Som kjent kjører vi mest mulig kjønnsnøytral stil på ungene, det eksisterer ikke jente- og guttefarger i vår verden. Men vi selvsagt må forholde oss til at det i omverdenen gjør det. Bare på en uke nå har vi opplevd to episoder som illustrerer dette. Poden ville ha med seg en rosa My little pony matboks i barnehagen, og fikk høre av jentene på avdelingen at dette var en jentematboks. Da vi tok storhandel av sko til Poden for en ukes tid siden ville ikke den butikkansatte vise fram røde sko til oss på tross av at jeg hadde sagt at vi ikke ønsket typiske guttesko og hadde understreket at Poden bruker mye rødt. Hun viste fram et par blå Timberland joggesko som visstnok skulle være perfekt for hans føtter, og da jeg litt senere gledesstrålende fant nøyaktig samme sko men i rødt (plassert et helt annet sted i butikken enn de tilsvarende i blå) lo hun og utbrøt "Jeg tok det som en selvfølge at dere ikke var interessert i de røde, det var derfor jeg ikke viste dem fram!" Ja, ja. Det skal ikke være lett.

Gammel 26-04-09, 22:10   #54
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Butikkene er fryktelig kjønnsinndelte. Jeg skulle kjøpe Førstedamens første lue og skulle bare ha en lue på toppen av mye annet. "Jeg trenger også en lue til en på x mnd, " sa jeg. "Jente eller gutt?" Spurte damen i butikken. "Friske farger, " svarte jeg. Det samme da jeg skulle kjøpe vinterdress til den unge mannen. Den var rød. Da jeg kom til kassen sa damen som sto der at de hadde guttedressene på den andre veggen. "Å," sa jeg. "Hva er forskjellen på denne og den mørkegrønne som henger på der?" "Jentedressen har jenteknepping," sa damen. Jenteknepping! Hva i all verden er det? igjen. (Dette var altså to identiske dresser - på "jenteveggen" hang en rød dress - på "gutteveggen" hang en mørkegrønn dress. Dressene var ikke spicet opp med blonder eller spiderman eller blomster eller prinsesser eller ild eller monsterbiler eller noe. Forskjellig knepping hadde de likevel. Jeg aner fremdeles ikke hvilken vei som er jenteknepping og gutteknepping. Produsenten hadde likevel tatt seg bryet med å lage en med gutteknepping og en med jenteknepping. atter en gang.)

Gammel 26-04-09, 22:11   #55
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Verken jeg eller mannen har noensinne kalt farger for gutte og jentefarger. Min datter derimot gjør det. *koko*

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 22:15   #56
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har aldri brukt ordene "gutte-" eller "jentefarge" overfor Storebror, men jammen meg er han veldig bevisst dette selv. Det hender jeg spør ham når vi handler klær "vil du ha denne genseren?" Jeg holder da en genser som er litt rosa i nyansene, kankskje. Da ler han så han nesten dåner - nei det er jentefarge, han kan da ikke kle seg slik.

Selv har jeg gått i jenteavdelingen på HM og kjøpt vårjakke til Lillemann, da jakkene i gutteavdelingen konsekvent var med hodeskaller, priater, flammer, våpen, alskens "tøffe ting for gutter." I jenteavdelingen fant jeg en fin stripete og grønn jakke som passa finfint til guttungen. (Men nå kan'ke han protestere heller, så hva han tenkte i sitt stille sinn, stakkar, det vites ei.)

Gammel 26-04-09, 23:53   #57
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her benyttes ikke de uttrykkene, nei.
Jeg driver indoktrinering på poden om at alle kan bruke den fargen de har lyst til, og det går stort sett greit. Sånn bortsett fra når fjollete unger i barnehagen insisterer på det motsatte.

Gammel 27-04-09, 00:02   #58
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Sånn bortsett fra når fjollete unger i barnehagen insisterer på det motsatte.

Jah.

De Andre Ungene ødelegger mye fin indoktrinering, altså.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 00:04   #59
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg deler ikke inn farger i jente- og guttefarger, men når det gjelder klær, så skiller jeg på jente og gutteklær.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 00:10   #60
Starlight
Nybegynner

Medlem siden: Apr 2009
Starlight har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Fordi! (Som minsten svarer når vi spør han om hvorfor hva som helst.)
Jeg ser ikke poenget med at feks førsteklassingen skal bli utsatt for evt ekle kommentarer på skolen fordi han vil gå med prinsesseklær. Unger er stygge mot hverandre og det er nesten å be om at de skal få en vond dag på skolen. Hjemme kunne han fått gå med det hvis det var et sterkt ønske.

Nå er det ikke noe problem, og jeg håper jeg ikke kommer i den situasjonen med det første. Det er noe annet hvis de som litt eldre gutter tar det valget at de vil gå med la oss si Hanna Montana på genseren sin. At de er sterke nok til å avfeie evt kommentarer på det. Min førsteklassing er på ingen måte klar for kommentarer av den typen.

Signere denne. Det skal ikke mye til før andre barn mobber og kommer med stygge kommentarer. Og jeg legger ikke bevist opp til at ungene mine skal bli mobbet.

Starlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:27.