Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Kvinnelitteratur og mannelitteratur

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-04-09, 15:27   #21
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinnelitteratur og mannelitteratur

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg vil si at en kvinnebok er en rosa sak med veldig få sider og plysjomslag som er designet for å matche etuiet til lebestiften og passe nedi veska jeg. Gjerne med samme slags glitresteiner som mobilen.

Mannebok må være en bok med bilder av pupper og med pupper på omslaget som er myke å klemme på.

Riktig?

Jepp. Jeg leser selvfølgelig bare kvinnebøker. Noe annet hadde ikke tatt seg ut.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 15:48   #22
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

...

Mannebok må være en bok med bilder av pupper og med pupper på omslaget som er myke å klemme på.

Riktig?

Ev. droppe boka.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 15:57   #23
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Smilefjes:

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Elias!!

Til hovedspørsmålet:
Jeg blir litt uvel av at jeg er forventet å like bøker av en spesiell karakter bare fordi de bli klassifisert som "kvinnebøker" og jeg tilfeldigvis er kvinne.
En god bok er en god bok, punktum.

Jeg forstår at enkelte bøker, som kun retter seg inn mot typiske kvinnetemaer som shopping og venninner kanskje ikke er så interessante å lese for menn. På den annen side er jo dette bøker som ikke har noe særlig grunnleggende budskap som er av interesse for noen egentlig, uansett kjønn.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 16:16   #24
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nytt forsøk:
Drageløperen er en mannebok siden den handler om gutter og menn.
Tusen strålende soler er en kvinnebok siden den handler om kvinner.
Stekte grønne tomater er et matlagingsprogram?

Eh ... nei - det ble ikke riktig det heller.

Svar med sitat
Gammel 29-04-09, 15:15   #25
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Riktig?

Kan bli litt ensformig i lengden å sitte der å klemme på boka.

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-09, 15:18   #26
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Standard

Nytt forsøk:
Drageløperen er en mannebok siden den handler om gutter og menn.
Tusen strålende soler er en kvinnebok siden den handler om kvinner.
Stekte grønne tomater er et matlagingsprogram?

Eh ... nei - det ble ikke riktig det heller.

Og "Lykka er ein sjeldan fugl" er ei fuglebok !

Gammel 29-04-09, 15:48   #27
Slettet bruker
Passiv

Standard

Pupurfargen - en film om interiør?

Forresten - hvis du tror det blir ensformig å klemme på pupper så er du ikke mann? Eller helt annerledes enn gutta på kontoret (slik jeg tror de er)?

Svar med sitat
Gammel 29-04-09, 16:16   #28
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Standard

Pupurfargen - en film om interiør?

Forresten - hvis du tror det blir ensformig å klemme på pupper så er du ikke mann? Eller helt annerledes enn gutta på kontoret (slik jeg tror de er)?

Man skal ikke klemme på pupper. Det har jeg lest i ei bok.......om sommerfugler !

Gammel 29-04-09, 16:19   #29
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker ikke disse begrepene.

Jeg kan derimot ikke fordra å lese en bok der jeg allerede etter en side vet om det er en mann eller en kvinne som har skrevet den. (Hvis man skulle greie å la være å lese på omslaget, that is )

F.eks. Anne B Ragde...

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-09, 16:27   #30
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Edvard Hoem er en typisk manneforfatter. :bidrar:

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-09, 16:36   #31
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Klart det finnes bøker som appelerer mer til det ene kjønn eller det andre, og det finnes bøker som appelerer til andre grupper.

Å si at det ikke er målgrupper for litratur er for meg veldig forunderlig, det er så selvsagt for meg.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-09, 16:45   #32
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg tror ikke jeg kjenner noen menn som har lest Sagaen om isfolket

Pappa har lest Sagaen om Isfolket.
Og i tiden etterpå var det noen kyr som fikk navnet Sol, Sunniva etc.
Dette er dog en del år siden.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-09, 16:50   #33
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Pappa har lest Sagaen om Isfolket.
Og i tiden etterpå var det noen kyr som fikk navnet Sol, Sunniva etc.
Dette er dog en del år siden.

Da har jeg hørt om 2, men det er nok i mindretall til antallet kvinner. Om en snakker om chic-flic så må vel chic-lit også være lov. Det betyr jo ikke at absolutt ingen men har sett/ lest men litt mer hvem det er rettet mot.

Jeg kjenner jo jenter som ikke kan fordra chic-flics også jeg.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-09, 16:51   #34
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror nok definitivt mannfolka er i et mindretall når det gjelder Isfolket ja.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:26.