Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

8 år for drap på barn ...

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-09, 23:22   #61
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: 8 år for drap på barn ...

Smilefjes: Hvis mor og far ikke har vært gift, mor ikke har skrevet under på delt foreldreansvar, ja, så kan egentlig mor bestemme ganske mye selv hvor mye far evt får se barnet sitt. Han har veldig få rettigheter som far. Han får heller ikke noen opplysninger fra skole el.l. angående barnets situasjon. Alt dette går via mor.

Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 23:26   #62
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Smilefjes: Hvis mor og far ikke har vært gift, mor ikke har skrevet under på delt foreldreansvar, ja, så kan egentlig mor bestemme ganske mye selv hvor mye far evt får se barnet sitt. Han har veldig få rettigheter som far. Han får heller ikke noen opplysninger fra skole el.l. angående barnets situasjon. Alt dette går via mor.

Det skal svært lite til for at han får del i foreldeansvaret. Det holder antagelig med ett meklingsmøte.

Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 23:33   #63
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det skal svært lite til for at han får del i foreldeansvaret. Det holder antagelig med ett meklingsmøte.

Dersom det er tilfelle, tror jeg det er veldig mange fedre som ikke vet om det.

Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 23:35   #64
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Dette er vel teori? Hva kan far gjøre hvis mor nekter han samvær?

Gammel 30-04-09, 23:35   #65
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Jeg har ikke rukket å lese hele tråden, men oppdaterte meg ang. saken nå på VG.

Der er det bilde av gutten, og jeg må si at det første som slår meg er hvor ulykkelig gutten ser ut. Det ser ut som et typisk skolebilde, og det er ikke et smil å spore. Bare et tomt blikk. Mulig overtolker jeg bildet, men jeg får vondt av ham bare ved å se på det tomme, triste blikket. Tragisk sak som gjør meg opprørt.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 23:40   #66
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Dersom det er tilfelle, tror jeg det er veldig mange fedre som ikke vet om det.

Hvis man spanderer en time hos advokat, får man vite det. Det skal helt spesielle ting til for at man ikke får foreldreansvar.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 23:44   #67
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Jeg har ikke rukket å lese hele tråden, men oppdaterte meg ang. saken nå på VG.

Der er det bilde av gutten, og jeg må si at det første som slår meg er hvor ulykkelig gutten ser ut. Det ser ut som et typisk skolebilde, og det er ikke et smil å spore. Bare et tomt blikk. Mulig overtolker jeg bildet, men jeg får vondt av ham bare ved å se på det tomme, triste blikket. Tragisk sak som gjør meg opprørt.

Jeg har tenkt akkurat det samme når jeg har sett bilde og det med håndavtrykkene med diktet fikk tårene til å trille.

SYnes det er for mye fokus på at faren har sviktet, det er andre instanser som virkelig har sviktet.
Når man vil melde fra om noe så gjør man det, og regner ikke med at andre gjør det. Skolen hadde blant annet den holdningen.
Hvorfor sa ikke sykehuset i fra, og skolen?
De gjorde faktisk ikke det som er deres plikt.

Gammel 01-05-09, 00:01   #68
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Jeg mener å ha lest, Mim, at faren ikke hadde foreldreansvar, og at mor saboterte samvær. Han hadde ikke sett gutten siden mor giftet seg på nytt.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Burde ikke barnevernet sett på saken, bare pga det?

På grunn av at moren saboterte samvær? Det ligger ikke under barnevernets lovverk, men under lov om barn og foreldre. Familiekontor og advokat ville være rette instanser.

Gammel 01-05-09, 00:31   #69
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv

Gerbera sin avatar

Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Denne saken er bare så utrolig grusom, at jeg har ikke ord. Jeg orker egentlig ikke å lese om det, men må inn og se alikevel. Og bildet av gutten er bare hjerteskjærende.

Gammel 01-05-09, 01:13   #70
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg kjenner at jeg blir litt "uvel" av å lese denne tråden. Det er greit nok at straffeutmålingen i de flestes øyne er for lav. Det er imidlertid et politisk anliggende å endre lovverket for å trygge barns rettsikkerhet. Mente dog at jeg hørte at en representant for en velkjent stiftelse mente at dommen var et steg i riktig retning.

Det at man diskuterer fakta ved en sak man utelukkende kjenner fra tabloidene er udner pari mener jeg. Det er ingen andre en partene som kjenner sannheten og det at fortvilte besteforeldre uttaler seg til medier må man da klare å modere når man tar det inn. Klart man benytter seg av de kanaler som er når man er i sorg. Det er lite som tilsier at man kan hevde hverken det ene eller det andre om mors oppvekst av den grunn.

Når man videre går inn på eventuell sabotasje av samvær og attpåtil hevder at far ikke har gjort nok, igjen ut fra hva som fremkommer i media blir jeg skeptisk. Selvsagt er vi mange som kunne opplevd tilsvarende men dog ville jeg mislikt det sterkt dersom min familie ble diskutert på denne måten.

Så da vil jeg oppfordre alle som en å neddynge riktig ministe med mail heller enn å henge ut enkelte av partene på nettet. Tabloidene sier aldri den hele og fulle sannhet, de skal tross alt selge aviser. Hverken mer eller mindre.

Svar med sitat
Gammel 01-05-09, 02:04   #71
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: 8 år for drap på barn ....

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Enig.
Denne stakkars gutten ble torturert til døde over tid. Grusomheten i dette er nesten ubeskrivelig. Denne mannen må være farlig. Bare det at han fremdeles har grep om guttens mor viser hvor manipulerende han må være. At han skal ut igjen etter 7 år er skremmende.

Ut etter 7 år?
Man kan vel søke prøveløslatelse etter 2/3 av straffen, med mindre man ikke er idømt sikring. I praksis blir det rett i overkant av 4 og 1/2 år. Vet ikke om han har sittet lenge i varetekt, men varetektsfengsling skal trekkes fra og hver dag her "teller mer" enn vanlig soning. Så i praksis snakker vi trolig om i overkant av 4 års fengsel nå, og med mindre han ikke gjør noe spesielt mens han sitter inne er det vel mye som skal til for at han ikke prøveløslates etter 2/3 av straffen...

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-09, 02:13   #72
kris
kross

kris sin avatar

Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I denne artikkelen går Aftenposten i dybden i denne saken. De har tydeligvis bl.a. hatt tilgang til rettsdokumenter fra forrige runde i retten (artikkelen er skrevet før siste rettssak).

Opprørende og tragisk sak - jeg får vondt av å lese om den. Men jeg tror det er viktig å lese likevel. Gjentar oppfordringen lenger oppe om å se på Redd Barnas kampanje "Vennligst forstyrr!": http://reddbarna.no/forstyrr/

kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-09, 07:35   #73
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

...

Sist redigert av Trixie : 01-05-09 kl 18:17.
Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-09, 08:08   #74
Trixie

Trixie sin avatar

Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

...

Sist redigert av Trixie : 01-05-09 kl 18:18.
Gammel 01-05-09, 09:14   #75
Slettet bruker
Passiv

Standard

Trixie - du har et viktig poeng her. Kanskje det aller viktigste. Nemlig at dette paret i dag bor med et lite barn igjen. Det er absolutt ikke til å fatte at de faktisk bor med et lite barn igjen uten at noen griper inn nå heller. Bare bosituasjonen tilsier jo at noen bør gå inn og gjøre noe - også kommer det andre her på toppen.

Svar med sitat
Gammel 01-05-09, 09:33   #76
Trixie

Trixie sin avatar

Standard

...

Gammel 01-05-09, 09:35   #77
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tror ikke de trengte å vente på en rettskraftig dom - de har jo som regel aldri det i andre tilfeller. Det burde holdt at de mente det var grunn til bekymring. Og når det første barnet har dødd så tragisk så må man jo kunne si at det er grunn til bekymring.

Jeg fikk med meg det med nyttårsbarnet ja. Herregud...

Svar med sitat
Gammel 01-05-09, 09:43   #78
livit
Duracell

livit sin avatar

Hvor: Rivieraen-Vestfold
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Selv synes jeg bare saken er fryktelig tragisk

livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-09, 09:48   #79
Trixie

Trixie sin avatar

Standard

...

Gammel 01-05-09, 10:07   #80
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Interesting fact rundt ADHD:

Barn som er utsatt for vold og overgrep eller vitne til vold/overgrep har NØYAKTIG de samme symptomene som barn med ADHD.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:40.