|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Har fått nytt nick
|
Sv: Hva tror du vil skje i etterkant av Christoffer-saken?
Ja, det er akkurat det. Varslingsplikt har de jo. Kanskje vi mange ha lille Christoffer i bakhodet og derfor ha guts nok til å melde i fra ved mistanke. Jeg håper ihvertfall det. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
saftig
|
Ikke sant? Og du kan jo bare henvise til meldeplikten din, at du faktisk ikke noe valg.
|
|
|
#23 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva tror du vil skje i etterkant av Christoffer-saken?Jeg tror ikke noe skjer, men jeg vet hva jeg ønsker meg. Det kommer ikke til å skje for det krever mye større middler til barnevernet og et annet barnevern. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Det blir litt som da man pratet om barnehagen på hjemmebesøk. Jeg synes at dersom man først skal sende noen hjem for å vurdere om hvorvidt et barn kan ha krav på hjelp etter barnevernsloven, så kan man like godt sende hjem en barnevernspedagog.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Passiv
|
Jeg er så enig, så enig, Esme. Det er klart det ikke alltid er like enkelt når man må følge varslingsplikten men det å vite at man i det minste har gjort det som skal gjøres er godt. Vi skal ikke underslå at det er en unnfallenhet i systemet som gjør at noen saker kan få et slikt makabert utfall som vi nå har vært vitne til. Det at et barn dør som følge av mishandling blir enkelte ganger ikke oppdaget fordi den obligatoriske rettspatologiske undersøkelsen av spedbarn nå ikke lengre er like tilgjengelig. Man gjør derfor regning med at det er noen dødsfall i året blant spedbarn som er drap men som ikke fanges opp.
Denne tverrfagligheten burde vi definitivt få inn i skoleverket også. Tror det kunne bidra til at man ville kunne få terskelen for å melde ned. |
|
|
|
#26 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Hva tror du vil skje i etterkant av Christoffer-saken?Jeg er veldig enig i det Esme sier. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Jeg tror det trengs en tverrfaglig gruppe. Barnevernspedagoger, politi (etterforskere) og helsepersonell. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva tror du vil skje i etterkant av Christoffer-saken?Jeg hørte bruddstykker av en sak på radioen, som handlet om opplæring av lærere og førskolelærere når det gjaldt å si fra om bekymring. En ting de snakket mye om var at vi alle har et instinkt eller en ryggmargsrefleks som reagerer med å "tro det beste" når det handler om folk vi kjenner eller ser rett foran oss. Hvis en mor forklarer underlige blåmerker med fall i trappen, så reagerer vi med lettelse og VIL tro henne. Alternativet - at dette tilsynelatende normale mennesket kan drive eller dekke over vold mot et barn - er så uhyrlig at hjernen vår skyver det bort og fortrenger det.
|
|
|
#29 |
|
Yes, we can!!
|
I denne saken var det siste du skriver en del av problemet: Alt stoppet hos rektor.
|
|
|
#30 |
|
Mother of Dragons
|
Og problemet var også at dersom man melder til en overordnet så sjekker man at det går videre til barnevernet. Om det ikke gjør det, så ordner man det selv. Jeg mener det ikke er en gyldig unnskyldning for lærerne som varslet rektor og så at ingenting ble gjort. Jeg fratar likevel ikke rektor for skyld her altså.
|
|
|
#31 |
|
By the Sea
|
Helt enig.
|
|
|
#33 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Hva tror du vil skje i etterkant av Christoffer-saken?Og når man varsler, men opplever at barnevernet sier; vi kan ikke gjøre noe, det er helg/ferie/vi har ikke tid/vi har ikke ressurser/vi har ingen som kan ta i mot barna...
|
|
|
#34 |
|
Passiv
|
Dersom man som fagperson har mistanke om at barnet blir utsatt for omsorgsvvikt, vold eller overgrep SKAL vi melde selv dersom en rektor velger å stoppe den første meldingen som kommer tjenestevei. Det kommer også litt an på hvor i tjenestemannssystemet man arbeider men en tjenestemann kan straffes for brudd på varslingsplikten i et tenkt tilfelle.
Klart man skal fortsette. Det er ikke lett for de som sitter der i 1. linjen som er overarbeidet og underbemannet. Nå kan jeg love deg at alle meldinger som kommer inn blir undersøkt fordi det er en undersøkelsesplikt i loven. Noen ganger vil man føle seg maktesløs fordi ting tar tid, men jeg kan love deg at det er bedre å bli hentet ut litt sent enn ikke i det hele tatt. |
|
|
|
#35 |
|
Passiv
|
Sv: Hva tror du vil skje i etterkant av Christoffer-saken?Jeg er så enig med Esme at jeg sitter og nikker til skjermbildene her. |
|
|
|
#36 |
|
Ute på tur
|
Sv: Hva tror du vil skje i etterkant av Christoffer-saken?Jeg håper vanlige mennesker blir mer oppmerksomme på barn i sin omganskrets og sitt nærområde, at man både ser barnet og ikke er redd for å bry seg. Jeg tror mye kan være avverget om flere turte å bry seg og ikke være redd for å melde ifra om ting man syns virker merkelige.
|
|
|
#37 |
|
Passiv
|
Ja, er det ikke herlig. Vi skal vemmes mer over at et barn blir drept enn at en voksen blir drept på en måte. Rent følelsesmessig blir vi nok mer opprørt fordi vedkommende er et barn. Men hvorfor skal det være strengere straff for å drepe et barn enn en voksen? |
|
|
|
#38 |
|
Passiv
|
Sv: Hva tror du vil skje i etterkant av Christoffer-saken?Det jeg kunne ønske meg i etterkant av denne saken, er at det medfører straffeansvar å ikke varsle ved synlige skader. Jeg synes det er ille at ingen får så mye somm en bot etter denne saken. |
|
|
|
#39 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det gjør det ikke mindre viktig å melde. Jo flere saker de får jo større press kan de legge på politikere for å få mer ressurser.
|
|
|
|
#40 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Men hva er en "synlig skade"? Da må jo bv få utrolig mye mer ressurser ihvertfall, for å håndtere alt som skyldes naturlige årsaker. Junior her har jo kommer i barnehagen med blåmerker, skrubbsår og kul i hodet.
|
![]() |
|
|