Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

8 år for drap på barn ...

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-09, 00:21   #121
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 8 år for drap på barn ...

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

A-magasinet hadde en ganske utfyllende reportasje om denne saken i nr 16.
Ikke alle journalister/medier er kyniske idioter. Noen gjør en grundig jobb for å avdekke informasjon.

Og Dagbladets Magasinet kjørte saken et par uker før. Nesten identisk. Kanskje pinlig for a-magasinet, men saken var jo viktig nok til bred dekning.

Magasinet viste lett sladdete faksimiler av nyttårsbarn-saken, samt bilder av den nedsnødde campignvogna de bor i med babyen, så de involverte er temmelig grundig outet allerede.

Gammel 02-05-09, 00:23   #122
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og Dagbladets Magasinet kjørte saken et par uker før. Nesten identisk. Kanskje pinlig for a-magasinet, men saken var jo viktig nok til bred dekning..

Ja, det vil jeg si.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 00:26   #123
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var egentlig pussig hvor lik saken var. Kildene var de samme, og saken ble så godt som identisk presentert, med en gjennomgang av det siste tiden, for eksempel. Så det er noen som har hatt en veldig grundig mediestrategi for å få saken frem i lyset, vil jeg tro.

Gammel 02-05-09, 00:27   #124
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det er kanskje det som er problemet. Som smilefjes sa - Alle regnet med at Noen Andre gjorde noe.

Som lærer har jeg meldt til barnevernet flere ganger, og har aldri vært i den situasjonen at jeg har ventet på Noen Andre.

Men denne saken skiller seg ekstremt fra saker flest - her vet hele det norske folk at babyen bør følges opp. I akkurat denne sammenhengen, og med den tragiske historien som bakteppe, er det jo fullstendig galskap om ikke det går automatikk i dette.

Gammel 02-05-09, 00:28   #125
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var egentlig pussig hvor lik saken var. Kildene var de samme, og saken ble så godt som identisk presentert, med en gjennomgang av det siste tiden, for eksempel. Så det er noen som har hatt en veldig grundig mediestrategi for å få saken frem i lyset, vil jeg tro.

Leste ikke den saken i Magasinet, men det høres jo litt pussig ut.
Hvem "noen" kunne det være som eventuelt hadde iscenesatt en slik mediestrategi?

Gammel 02-05-09, 00:32   #126
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Å, media, ja. Det hjelper jo. De kunne ha vært der for ham mens han levde. Og helst oppdratt datteren sin ordentlig.

Så kvinner som havner i voldelige forhold er ikke oppdratt ordentlig?!!? Har du klikket???

Gammel 02-05-09, 00:50   #127
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Desverre må det meldes. Det er slik at det må bygges en ny sak til tross for dommen, til tross for alle mistanker og anklager.

Men om barnevernets represantanter VET at dette barnet trenger oppfølging, så har vel disse menneskene også en plikt til å "melde" - ikke bare sitte å vente på at noen andre gjør det?

Gammel 02-05-09, 00:53   #128
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så kvinner som havner i voldelige forhold er ikke oppdratt ordentlig?!!? Har du klikket???

Jeg antar at Mim mente at de som ikke reagerer når barna sine blir mishandlet mangler noe i sin egen barndom. Jeg vil tro det. Og jeg er enig. Det viser seg gang på gang, at all vold og mishandling er negative spiraler. Faktisk er det slik at den største risikofaktoren for en kvinne for å havne i et voldelig forhold er at hun har sett sin mor få juling av sin partner. Ikke det å ha blitt slått selv, men det å oppleve et destruktivt voksent forhold.

Det er ingen tvil om at der vi - som samfunn og medmennesker - ville fått mest ut av å putte pengene, er i barnevern. Stoppe spiralen.

Gammel 02-05-09, 01:51   #129
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Desverre må det meldes. Det er slik at det må bygges en ny sak til tross for dommen, til tross for alle mistanker og anklager. Jeg håper jo inderlig at noen har tatt mot til seg og gjort nettopp det. Alikevel vil nok familien være under oppsyn av barnevernet men for å kunne gjøre vedtak må de kunne dokumentere.

Barneverntjenesten kan da åpne på eget initiativ? Det blir i alle fall gjort på søsken innimellom, dersom det kommer inn melding på et barn, og det handler om omsorgsevnen til foreldrene. Også om det er tiltak inne, og det kommer nye opplysninger kan man åpne ny undersøkelse.

Gammel 02-05-09, 01:53   #130
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg antar at Mim mente at de som ikke reagerer når barna sine blir mishandlet mangler noe i sin egen barndom. Jeg vil tro det. Og jeg er enig.

Nå syns jeg du drar slutninger ut av det blå.

Gammel 02-05-09, 09:22   #131
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg antar at Mim mente at de som ikke reagerer når barna sine blir mishandlet mangler noe i sin egen barndom. Jeg vil tro det. Og jeg er enig.

:medenig:

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 09:35   #132
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Barneverntjenesten kan da åpne på eget initiativ? Det blir i alle fall gjort på søsken innimellom, dersom det kommer inn melding på et barn, og det handler om omsorgsevnen til foreldrene. Også om det er tiltak inne, og det kommer nye opplysninger kan man åpne ny undersøkelse.

Ja, det stemmer men da foreligger det en sak i ugangspunktet. Dermed kan det åpnes på søsken når det gjelder foreldrenes omsorgsevne. Desverre er det en rekke tilfeller hvor man plukker ut det ene barnet (som det er meldt på) men lar de andre være igjen. Så selv i en sak som denne vil det nok være meldinger som blir levert som får fart i sakene. Det later jo til at det er mange nå som vet noe eller som burde vite noe. Så får man håpe at de er tøffe nok til å gjøre det som bør gjøres.

Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 09:38   #133
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg lurer på en ting, Trixie.
I denne tråden sier du at du kjenner denne saken privat. Du sier at her er det en far somhar stått på for gutten sin blant annet.

Deretter sier du at du ikke har kjent disse folka på ni år. Du har ikke møtt faren i det hele tatt og du har kun møtt mora i forbifarten på butikken en gang hvor hun ikke så glad ut.

Er det ikke litt lite å bygge på for å påstå at du kjenner denne saken bedre enn andre da? Mora kan jo ha sett gåen ut da du møtte henne fordi hun nå engang har hatt en tøff tid uansett hvor dårlig mor hun har vært, for eksempel?

Og denne saken faren har kjempet for å få opp om gutten - er ikke det henleggelsen av drapssaken - det har nemlig stått i avisen at han har kjempet for. Eller vet du konkret at han har kjempet for å få en samværssak opp i retten mens gutten levde?

Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 10:17   #134
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg antar at Mim mente at de som ikke reagerer når barna sine blir mishandlet mangler noe i sin egen barndom.

Jepp.

De sakene jeg har jobbet med har vist at overgrep, omsorgssvikt og vold går i arv, generasjon etter generasjon.

Jeg sier IKKE at kvinner som havner i voldelige forhold har dårlig oppdragelse, men kvinner som aksepterer overgrep og mishandling av egne barn fra tredje part, er det definitivt noe bekymringsfullt med, ja.

Gammel 02-05-09, 10:54   #135
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ville forundre meg like sterkt om du da uttrykte din bekymring her heller enn til de instanser som kunne gjøre noe med det. For om vi vet eller mener at vi vet at det er forhold som ikke er gode for et lite barn så er det vel slik at enhver plikter å gjøre et eller annet. Om ikke en lovpålagt forpliktelse slik enkelte her inne har men mer en etisk og medmenneskelig forpliktelse. Det er hva jeg har stilt meg spørsmålstegn ved, intet annet.

Jeg har meldt fra til barnevernet om en sak da jeg jobbet i barneskolen. Men jeg ville ikke gjort det på grunnlag av noe som stod i avisen. Ville du?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 11:04   #136
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

En representant fra barneverntjenesten ble nettopp intervjuet om dette tilfellet på nyhetene, og hun sa at det vil være naturlig å tenke at denne familien vil ha behov for oppfølging videre, også med tanke på det nye barnet.

Gammel 02-05-09, 11:05   #137
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg har meldt fra til barnevernet om en sak da jeg jobbet i barneskolen. Men jeg ville ikke gjort det på grunnlag av noe som stod i avisen. Ville du?

Nå var det vel ikke det vedkommende ga uttykk for heller da. Vedkommende hevdet å kjenne inngående til saken og refererte til at det var noe mer enn avisskriverier da.

Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 11:54   #138
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jepp.

De sakene jeg har jobbet med har vist at overgrep, omsorgssvikt og vold går i arv, generasjon etter generasjon.

Jeg sier IKKE at kvinner som havner i voldelige forhold har dårlig oppdragelse, men kvinner som aksepterer overgrep og mishandling av egne barn fra tredje part, er det definitivt noe bekymringsfullt med, ja.

Ja, det går ofte i arv. Men det betyr ikke automatisk at alle som havner i voldelige forhold har vokst opp under omsorgssvikt.

Gammel 02-05-09, 12:06   #139
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Desverre er det en rekke tilfeller hvor man plukker ut det ene barnet (som det er meldt på) men lar de andre være igjen.

Da synes jeg Barnevernet selv bedriver grov omsorgssvikt.

De vet at barn lever i et hjem der de ikke evner å ta godt nok vare på barn - men velger å ikke gjøre noe med det. Sjokkerende utenfor min fatteevne.

Gammel 02-05-09, 12:07   #140
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ja, det går ofte i arv. Men det betyr ikke automatisk at alle som havner i voldelige forhold har vokst opp under omsorgssvikt.

Absolutt ikke, det kan skje omtrent hvem som helst. Men jeg synes at foreldre til kvinner som har levd i langvarige voldelige forhold godt kan ta en runde med seg selv om de kunne ha gjort noe annerledes. Hvorfor har hun ikke greid å bryte ut, har vi som foreldre ikke klart å signalisere at vi er her for å hjelpe, etc.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:33.