Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hjelp meg å planlegge bakhagen!

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-09, 23:10   #1
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp meg å planlegge bakhagen!

Ang plen så kan dere leie slik fresesak på forskjellige hagesentrer som dere går over med. Det ser veldig dramatisk ut etterpå, men om man gjødsler godt kommer plenen seg veldig fint etterpå. Så er det vel viktig å kalke? Eller var det mot noe annet? Litt småfersk på hage jeg og.
Om det ikke er så mye plen det er snakk om kan man jo ta opp det som er samtidig som man river opp det andre man ikke vil ha, feks den stygge hekken Og kjøre alt på dynga og så rulle ut ferdigplen.

Den stygge hekken blir kanskje fin igjen om dere klipper den helt ned nå?

Gammel 07-05-09, 23:29   #2
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Det er litt av en jobb du har tatt på deg Glitter.

Jeg tenker at du kanskje ikke bør ta alt i år.
Stauder er alltid fint synes jeg.
Pass på at ikke alle blomstrer på likt. Ha både høye, lave og dekkende. Forslag har jeg ikke, men ta en tur på et gartneri så ser du utvalget.
Peoner er alltid nydelig.
Bringebær krever litt for at de ikke skal ta helt av. De formerer seg veldig ved at røttene vokser under bakken og dere kan få opp bringebær hvor som helst.
Hva med noen frukttrær?
Syriner?
Solsikker?
Kanskje div sommeblomster i et bed? Man får køpt frøblandinger med det.

Ellers er vintergrønnebusker også fint synes jeg.
Det behøver ikke nødvendigvis være så mye blomstrende for at det skal bli fint i en hage.

Kjenner du en gartner så ber du om å få konsentrert RoundUp. Det tar alt :erfart:

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 08:55   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Den stygge hekken blir kanskje fin igjen om dere klipper den helt ned nå?

Ja, det er det vi håper på. Jeg tror ikke vi orker å dra den opp nå.

VI ser for oss dette i et toårsperspektiv, mye fordi det er et høyt gjerde langs hele venstresiden av hagen, som skal rives og bygges nytt i år. Derfor får vi gjort lite med bedene inntil dette i år.

Mest mulig stauder er nok det vi går for. Bringebær kan jo kanskje være litt voldsomt, men det hadde vært så deilig med mer spiselig i hagen! Frukttrær har vi nok ikke plass til, hvertfall ikke uten å ta bort den ene stygge syrinen. Det er for så vidt en mulighet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 08:57   #4
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Ang. mose: det er viktig å ikke klippe gresset for kort! Mose etablerer seg raskere i veldig kortklipt gress.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 09:05   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Ang. mose: det er viktig å ikke klippe gresset for kort! Mose etablerer seg raskere i veldig kortklipt gress.

Aha. Det kan nok være litt av årsaken. Jeg lurer på om vi bør harve opp noe av dem, og så på nytt. Når bør man så plen, egentlig?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 09:19   #6
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Aha. Det kan nok være litt av årsaken. Jeg lurer på om vi bør harve opp noe av dem, og så på nytt. Når bør man så plen, egentlig?

Plenfrø kan sås når som helst, tror jeg - de ligger vel bare i "dvale" om det er for kaldt. Det viktigste er vel å klare å unngå å bruke plenen før den har etablert seg. Det gjelder både nysådd gress og ferdiggress.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:01.