|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
|
Sv: Disse flaggene igjen
|
|
|
|
|
|
#122 |
|
flisespikker
|
Ærlig talt, tror du det er bare fordi man ikke "kjenner noen tyskere" at man mener dette? Jeg kjenner veldig mange tyskere, og jeg vet veldig godt at ingen av dem er nazister eller har noen planer om å okkupere Norge med det første, men symboler har innhold - det er jo hele poenget med denne diskusjonen - og man kommer ikke unna at tyske flagg har en spesiell betydning for alle som opplevde andre verdenskrig. (Både i Tyskland og i allierte eller okkuperte land, vil jeg si.)
|
|
|
#123 |
|
kan tilsettes alkohol
|
For en dum ting å si!
|
|
|
#124 |
|
flisespikker
|
Den forbindes (i betydningen assosieres) med nazisme, jo, av ganske mange, selv om det selvsagt ikke er et nazistisk flagg.
|
|
|
#125 |
|
flisespikker
|
Nettopp.
|
|
|
#126 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Disse flaggene igjenNår den generasjonen som opplevde krigen er helt dødd ut, så vil vel etter hvert det tyske flagget "nøytraliseres". Men det lever da fortsatt igjen noen.
|
|
|
#127 |
|
Deltidsmamma
|
Det kom da med en smily bak, det som dere reagerer på |
|
|
|
|
|
#130 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
.......
|
|
|
|
|
|
#131 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Disse flaggene igjenJeg har inntrykk av at det begynner å endre seg i Tyskland mtp. nasjonalfølelse. Tyskere har begynt å vise flagget i større grad enn tidligere, f.eks. ifm. markering av høytider, bursdager og sportsbegivenheter. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
Bedreviter
|
De tyskerne jeg kjenner er ualminnelig bevisst på bruken av tyske symboler og ville neppe drømme om å bære det tyske flagget på 17. mai i Norge. |
|
|
|
|
|
#133 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Disse flaggene igjenJeg vet det, Brutus, men jeg tror nok sammenhengen sitter godt fast i hodet deres likevel.
|
|
|
#134 |
|
flisespikker
|
Smileyer nøytraliserer ikke teite eller nedlatende uttalesler. Spesielt ikke når de kommer i stedet for korrekt tegnsetting.
Jeg synes ikke tyske flagg skal være "bannlyst" generelt, og jeg tror det er veldig få - hvis noen - som er sinte på nålevende tyskere for det som skjedde under Hitlers regime. Men man kan likevel mene at det er upassende å bruke tyske flagg i 17. mai-toget. I alle fall så lenge, som Polyanna og du sier, det fremdeles er folk som husker krigen som ser på toget. For dem tror jeg dagen betyr langt mer (og noe ganske annet) enn den gjør for f.eks. meg, og av hensyn til og respekt for dem synes jeg man skal la det være.
|
|
|
#135 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Disse flaggene igjenJeg har full forståelse for at nordmenn som opplevde krigen reagerer på tyske flagg i 17.mai toget. Samtidig tror jeg de generelt vil reagere på andre flagg enn det norske, ikke bare det tyske. Dessuten synes jeg det er litt søkt hvis noen mennesker skal kunne vifte med sine flagg, men ikke tyskere. |
|
|
|
|
|
#136 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Disse flaggene igjenSelv om vi i Norge i dag har det veldig bra, så har det vært en vei å komme dit. Generasjoner før oss har kjempet. Derfor er det på sin plass å feire 17. mai, så lenge vi husker hva det handler om. Jeg synes ikke vi skal bli så historieløse at vi ser på feiringen kun som en dyrking av oss selv. Det er en fest som markerer Norges selvstendighet. Og den festen bør definitivt være raus nok til å ta med seg alle som har lyst til å være med, uavhengig av flagg.
|
|
|
#138 |
|
Deltidsmamma
|
Og jeg synes det er rart at du ikke forstår at det er en nasjon som er viktig på 17. mai. Fordi det er den dagen man feirer den norske nasjonaldagen. |
|
|
|
|
|
#139 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Disse flaggene igjenNå gidder jeg ikke lese hele tråden. Men for meg er det norsk flagg. Vi feirer NORGES nasjonaldag, ikke Ugandas. De må gjerne pynte seg i lokale drakter fra hjemlandet. Det er bare koselig. Men annet flagg, nei det er misforstått.
|
|
|
#140 |
|
flisespikker
|
Det er ikke egentlig det at de trenger å oppføre seg på en bestemt måte, det er bare snakk om å være bevisst på symbolbruk. Og det er de aller fleste oppegående tyskere. Og minst like mye for sin egen skyld som for vår - Hitlertiden er en enda vondere del av deres historie enn av vår.
|
![]() |
|
|