Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor "nasjonalistisk" er du av deg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-09, 16:17   #81
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor "nasjonalistisk" er du av deg?

Jeg finnes ikke patriotisk om man kan dele det opp på denne måten. Jeg bryr meg ingenting om norske utøvere av idrett og musikk vinner ting.

Samtidig så er jeg faktisk veldig nasjonalistisk på vegne av Norge og tildels Europa. Jeg synes Europa er den aller beste verdensdelen, selv om det ikke er perfekt så er jeg veldig glad for at jeg lever i en del av verden hvor likhet uavhengig av kjønn, seksuell legning og rase er satt så høyt, at demokrati og ytringsfrihet er idealene. Selv om jeg ser selvfølgelig at det er ikke ideelt.

Det er mange ting som jeg ikke er stolt av når det gjelder landet vårt, men nå sier jeg noe om hva jeg er stolt av.

Jeg er oppriktig veldig stolt av at den norske oljeformuen ikke gikk til kongefamilien eller til overklassen, men at den er beholdt for det norske folket. Det er vel knapt noen land i verden hvor det har skjedd bortsett fra her.

Jeg er stolt av at alle de store partiene er enige om at man skal ha et offentlig helsevesen (og til og med Frp er jo enig i det, det er jo bare uenighet om hva som er riktig vei) fordi man ønsker en likhet uansett hvilken klasse man kommer fra.

Jeg er stolt over at styresettet i Norge i hovedsak går mer på at man prøver å gjøre samfunnet sånn at folk skal ha det bra, mer enn at det styres av rigide leveregler som kommer av religion.

Jeg er stolt over at i en periode (det holder på å snu med bølgen av nyreligiøsitet som kommer dessverre) så har man hatt en kultur på at viktige beslutninger helst skal være fundert på fornuft og rasjonalitet.

Samtidig så får jeg kvalmefornemmelse over de nordmennene som tror at de eier verden og har blitt sutrete og innbilske.

Gammel 13-05-09, 16:43   #82
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er stolt av Norge og har et stort hjerte for mitt land.

Samtidig så var jeg så "grusom" at jeg skrev brev til 17. mai-komiteen og spurte om de kunne legge om 17- maitoget slik at våre elever slapp å gå så utrolig langt for å komme tilbake til sin skole etter fellesarrangement i nede i byen. Jeg lærte da at å endre på en rute til et 17-maitog er som å prøve å flytte fjell med en tannpirker....

Kultursjefen skrev til meg at de hadde prøvd å flytte toget en gang pga graving mitt i traseen, men da ble det bråk. De måtte fylle igjen og grave opp etter 17. mai. 17. maitog flytter man bare ikke på.... Det er jo tradisjon må vite....
Før hadde man en skole midt i byen. Nå har man flere skoler lenger vekk fra sentrum av byen, men 17. maitoget rører man bare ikke.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 18:22   #83
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg vil jo håpe at vi som bor her i Norge er med på å opprettholde landet slik vi vil ha det. Jeg er stolt over velferdsstaten og grunnen til at jeg føler meg stolt og ikke bare takknemlig er jo at jeg også bidrar. Naturen derimot føler jeg meg ikke stolt over, bare takknemlig. Det er ikke min fortjeneste at vi har så fine fjell.

him sa det mye bedre enn meg. Akkurat det samme som jeg mener.

Gammel 13-05-09, 18:29   #84
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg tror kanskje ikke det var helt slik ment jeg da, men det kan jeg jo ikke vite helt sikkert.

Riktig. Det var ikke ment slik.

Jeg tror også at man kan være stolt over landet sitt uansett hvor man bor i verden. Og jeg tror at alle land har noe å være stolt over - alle land har noe positivt med seg, det tror jeg. I hvert fall noe de selv opplever som flott. Og vi er alle med og bidrar til at landet vårt er det det er, og når man er fornøyd med hvordan det er, synes jeg ikke man trenger å være redd for hvordan det er.

Når det gjelder Norge og at det er et rikt land, synes jeg gjerne at man kunne brukt ennå mer på bistand, for å hjelpe de som har det verre i landet. Det er ikke om og gjøre for meg å bo i et land med mange goder, jeg vil heller at alle har det litt bedre.

Gammel 13-05-09, 18:46   #85
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ble.. tja... patriot? etter på ha bodd utenlands, og kan vel egentlig underskrive hovedinnlegget.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 20:00   #86
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg klarer fortsatt ikke å være stolt over at jeg scora vinnerloddet og ble født i Norge, altså.

"Up yours" til alle somaliere, lissom?

For å komme med ett av hundrevis av eksempler. Vi har f.eks. stemt frem en regjering som f.eks. har vedtatt en ny ekteskapslov. Det er klart mannen i gata er med på å påvirke uten at man viser finger til folk fra Somalia av den grunn. Og da er det velt helt logisk og fair å si at man kan være stolt?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 20:07   #87
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Jeg er nok veldig patriotisk. Ordet nasjonalistisk har en litt negativ klang for meg.
Jeg er glad i Norge, føler meg heldig som er født i et land som Norge.

Og så heier jeg ekstremt mye på norske idrettsutøvere og håper så mye på norsk suksess i MGP at jeg nesten blir kvalm av spenning.

Gammel 13-05-09, 20:25   #88
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hey, dette blir da litt kjedelig!!

Mim!
Nenne!

Alle andre som har klump i halsen på 17. mai!

Har ikke lest hele tråden...men siden du roper på andre som får klump i halsen på 17.mai - her er jeg.

Jeg blir nemlig så rørt på 17.mai at tårene sprenger på! Det helt fantastisk i Oslo sentrum når lyden fra korpsene nærmest buldrer fra alle gatehjørner, sola skinner og alle er pyntet, glade og tålmodige. Når folk slipper seg løs og danser etter korpsene - da er det 17.mai for min del. (Gammel korpsjente).

Derimot finner jeg ikke langtekkelige 17.maitaler gjennom sprakende høytalere like sjarmerende. Eller folketomme bydeler i surt 17.maivær.

Ellers er jeg glad i Norge og sjeleglad for at jeg er kvinne i nettopp dette landet. Jeg er ikke særlig begeistret for det norske herrelandslaget i fotball, men håndballjentene derimot! Jeg er glad for vårt offentelige helsevesen og alt annet som ikke er privatisertihjel...jeg er ikke glad i blærete nordmenn i utlandet som skal mobbe svensker eller andre. Ei heller i blærete nordmenn i utlandet som konstant glemmer å si "please".

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 21:08   #89
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina

Jeg vet ikke, jeg. Det enkleste på 17. mai er å la følelsene regjere og få klump i halsen når nasjonalsangen spilles og bli rørt av finpyntede unger med flagg i hendene. Men med en aldri så liten bismak i munnen.

DET er norsk det! Kos deg, men da skal du ha litt darlig samvittighet også!

Sist redigert av Polyanna : 13-05-09 kl 21:17.
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 21:22   #90
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

DET er norsk det! Kos deg, men da skal du ha litt darlig samvittighet også!

Ja, ikke sant.

Gammel 13-05-09, 23:22   #91
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hey, dette blir da litt kjedelig!!

Mim!
Nenne!

Alle andre som har klump i halsen på 17. mai!

Hvor skal jeg begynne? Jeg har bodd utenlands og sett Norge fra utsiden og vet godt at vi ikke er så veldig viktige og betydningsfulle ute i den store verden. Det er i grunnen ikke så mange som er opptatte av oss, de skriver ikke om oss og det aner ikke hva vi står for eller er opptatte av. Det er i grunnen mest opptatte av seg selv og det mye mer enn hva vi er. Jeg er drittlei av å lese, også gjentatt til det kjedsommelige av folk her, at vi er selvgode og selvopptatte og selvforherligende. Det er vi så visst ikke! Sett i forhold til andre nasjoner er vi for de reneste amatører å regne i så måte. Så fort noen sier et pip her til lands om at vi egentlig ikke er så verst, så er det fader røske meg 100 stykker som står klare med Janteloven og klasker den i hodet på vedkommende og sier at nå må vi ikke være så selvgode og selvopptatte og selvforherligende! Vi er ikke det. Tro meg!

Når det gjelder feiringen av nasjonaldagen, så er jeg som før nevnt av den mening at jeg synes det er veldig flott hvis noen vil ta på seg sitt opprinnelseslands nasjonaldrakt til ære for Norges nasjonaldag, men at flagget sitt kan de holde for seg selv den dagen og bruke til feiring av egen nasjonaldag. Jeg synes det er flott at vi kan feire nasjonaldagen vår på en så hyggelig og inkluderende måte som det vi gjør, det er rom for alle å være med på feiringen. Jeg røres av haltende taler fremført av nervøse sjuendeklassinger og selvoppnevnte forsangere, som synger ørlite granne falskt og korps med små mennesker som går aldri så littegrann i utakt og nedleggelse av kranser og alt som hører med.

Jeg lar meg rive med av resultater innenfor oskure sportsgrener. Jeg synes det er moro når folk fra en liten avkrok i verden kan hevde seg, men når det er sagt så har jeg vel aldri heiet høyere i sofakroken på noen enn jeg har gjort på Mirre fra Kazakstan. Jeg tror nesten det er mer underdog-greia enn nasjonalfølelsen der.

Sånn rent bortsett fra det så har vi det inderlig godt i dette landet og selv om det alltid er forbedringspotensiale, så er det for småtterier å regne. Jeg er veldig takknemlig for å bo i Norge.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 08:25   #92
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Nenne: For et flott innlegg! De to første avsnittene er jeg bare kjempe-enig i. Hør, hør!

Ellers tenkte jeg at jeg skulle skrive her fordi jeg føler jeg var med litt på utgangspunktet for spin-off'en. Det med å vise nasjonalpatriotisme på 17 mai, og inkludere eventuelt hvilke andre flagg. For å bruke argumentet her som der; vi må unne (de nye, dvs ikke de som kriget mot oss for 70 år siden) tyskerne å være like nasjonalpatriotiske som vi unner alle andre land. Jeg fikk inntrykk av at en del her ikke var enig i det.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:46.