|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
This is normal!
|
Sv: Disse flaggene igjen
Jeg er vel der at jeg konstaterer at de fleste feirer 17. mai med norske flagg i hendene og det er fint og flott, og så er det noen få som feirer med flagg fra andre land i hendene og det er fint og flott. Å skulle begynne å tenke på hva som er mest naturlig i denne sammenhengen har rett og slett ikke slått meg.
|
|
|
|
#2 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg synes det virker litt ureflektert. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Disse flaggene igjenJeg lurer fortsatt på om det virkelig er noen her som mener at andre lands sitt flagg er like naturlig eller mer naturlig å flagge med i feringen av 17 mai. (som også er norges nasjonaldag, for de som ikke skulle huske det) |
|
|
|
|
|
#4 |
|
This is normal!
|
Jeg synes (som jeg skrev i innlegget over) at det er helt naturlig med innslag av flagg fra andre land og FN-flagget mellom alle de norske. Jeg husker også at 17 mai er Norges nasjonaldag.
|
|
|
|
#5 |
|
Peppy!
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Deltidsmamma
|
Din amerikanske nabo har kanskje litt tilknytning til Norge siden han bor her? De som er norske statsborgere er det ikke naturlig at de feirer med norsk flagg? Jeg synes det hvertfall. Det er dagen man feirer det norske. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Disse flaggene igjenDer synes jeg Bønna har et godt poeng; "De som er norske statsborgere". Mulig er dette en avsporing, men mange innvandrere er jo tross alt norske statsborgere. Er det ikke da naturlig å vifte med et norsk flagg fremfor noe annet på 17.mai? Når opprinnelseslandet feirer sin nasjonaldag så er det selvfølgelig naturlig å bruke dette landets flagg og ikke det norske. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
guru advisor
|
Sv: Disse flaggene igjenJeg prøver etter beste evne å forstå hvorfor det er så viktig for noen at man bare har norske flagg på 17.mai.Jeg klarer ikke å se det. Nasjonaldag, ja. Til ære for våre forfedre, ja. Det er fest, ja. Fest for alle, ikke sant? Hvis jeg ser andre flagg i 17.mai-toget blir jeg glad. Jeg syns flagg er spennende, for meg er det et festsymbol.
Hva mener du med denne siste setningen? At de som føler seg velkomne i Norge ikke har et behov for å huske sitt opprinnelsesland? For meg blir det fullstendige motsetniger. Sist redigert av Minerva : 14-05-09 kl 16:03. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Bedreviter
|
Jeg tror ingen mener at det er mer naturlig å flagge med det svenske flagget på 17. mai, eller at det bør bli påbudt at alle normenn med britiske forfedre flagger med "Union Jack", men det er altså ikke det samme som å synes det er unaturlig med innslag av andre nasjonaliteters flagg. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
This is normal!
|
For meg er 17. mai en dag da vi feirer Norge, både historien og slik landet vårt er i dag. Da synes jeg ikke det er det minste unaturlig med innslag av flagg fra andre land og FN-flagget mellom alle de norske. Tvert i mot. Jeg tror du mangler et spørsmålstegn i setningen jeg har uthevet, Bønna, for ellers kan det se ut som om du prøver å tillegge meg meninger jeg ikke har.
Nå var jeg inne og så på denne Facebookgruppen som kaller seg "Nei til fritt valg av flagg på 17.mai". Tenk å delta i en sånn gruppe. Den ikke helt logiske konklusjonen til gruppen er: "Nå skal vi feire at vi er et fritt land med ytringsfrihet, så da vil vi forby fritt valg av flagg 17. mai!"
|
|
|
|
#14 |
|
Deltidsmamma
|
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
This is normal!
|
Nei, nå må du lese hva jeg skriver altså. Det er disse formuleringene "passer best" og "mest naturlig" jeg reagerer på. Hva som passer best og er mest naturlig er etter min mening mye opp til den som skal bære flagget. Jeg går ikke med flagg 17. mai, men hvis jeg skulle gjort det, ville jeg valgt det norske fordi det er mest naturlig for meg, siden jeg er født her og så vidt jeg har oversikt over har forfedrene mine her. Jeg ville ikke valgt det islandske, for der har jeg bare vært på en jobbtur en 5-6 dager. Ja, jeg tror jammen det ville føles unaturlig for meg å gå med det islandske flagget 17. mai. Tenk det.
|
|
![]() |
|
|