Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Disse flaggene igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-09, 11:31   #1
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Embs, det er greit at du er åpen for andre flagg enn det norske på 17.mai, men slik du debatterer får jeg inntrykk av at du finner andre flagg mer naturlig. Jeg antar at det ikke er tilfellet - eller?

Jeg er vel der at jeg konstaterer at de fleste feirer 17. mai med norske flagg i hendene og det er fint og flott, og så er det noen få som feirer med flagg fra andre land i hendene og det er fint og flott. Å skulle begynne å tenke på hva som er mest naturlig i denne sammenhengen har rett og slett ikke slått meg.

Gammel 14-05-09, 11:40   #2
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Jeg er vel der at jeg konstaterer at de fleste feirer 17. mai med norske flagg i hendene og det er fint og flott, og så er det noen få som feirer med flagg fra andre land i hendene og det er fint og flott. Å skulle begynne å tenke på hva som er mest naturlig i denne sammenhengen har rett og slett ikke slått meg.

Jeg synes det virker litt ureflektert.
Så du synes for eksempel at det ikke er automatisk er naturlig at finnene har det finske flagget oppe 6. desember, som er deres nasjonaldag, at det franske flagget er dominerende 14. juli, for det er da de feirer sin nasjonaldag.
Det er faktisk naturlig å feire med flagget til den nasjonen man er med å feire nasjonaldagen til. Nasjonen og flagget til den samme nasjonen har en knytning. Sånn er det bare. Nasjonaldagen til den samme nasjonen også.
Hvorfor ellers feirer vi 17. mai liksom.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 11:54   #3
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Jeg lurer fortsatt på om det virkelig er noen her som mener at andre lands sitt flagg er like naturlig eller mer naturlig å flagge med i feringen av 17 mai. (som også er norges nasjonaldag, for de som ikke skulle huske det)

Gammel 14-05-09, 11:59   #4
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg lurer fortsatt på om det virkelig er noen her som mener at andre lands sitt flagg er like naturlig eller mer naturlig å flagge med i feringen av 17 mai. (som også er norges nasjonaldag, for de som ikke skulle huske det)

Jeg synes (som jeg skrev i innlegget over) at det er helt naturlig med innslag av flagg fra andre land og FN-flagget mellom alle de norske. Jeg husker også at 17 mai er Norges nasjonaldag.

Gammel 14-05-09, 12:03   #5
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det slår meg vel helst som naturlig at det er flest norske flagg, fordi de fleste som bor i Norge har kun norsk bakgrunn. Hvis min amerikanske nabo veiver med et amerikansk flagg så vil jeg ikke synes det er verken mer eller mindre naturlig enn om han veivet med et norsk flagg denne dagen. Så, altså, jeg synes vel begge deler er like naturlig, for folk som har tilknytning til et annet land enn Norge.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 12:13   #6
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Det slår meg vel helst som naturlig at det er flest norske flagg, fordi de fleste som bor i Norge har kun norsk bakgrunn. Hvis min amerikanske nabo veiver med et amerikansk flagg så vil jeg ikke synes det er verken mer eller mindre naturlig enn om han veivet med et norsk flagg denne dagen. Så, altså, jeg synes vel begge deler er like naturlig, for folk som har tilknytning til et annet land enn Norge.

Din amerikanske nabo har kanskje litt tilknytning til Norge siden han bor her? De som er norske statsborgere er det ikke naturlig at de feirer med norsk flagg? Jeg synes det hvertfall. Det er dagen man feirer det norske.
(det norske er også inkluderende, så alle får være med, også de som ønsker å vektlegge andre ting enn sin tilknytning til den norske nasjonen).
Men jeg synes det mest naturlige er norsk flagg om man har tilknyting til norge og ønsker å feire 17 mai.

Gammel 14-05-09, 12:15   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg synes det mest naturlige er norsk flagg om man har tilknyting til norge og ønsker å feire 17 mai.

Og heldigvis er det ingen ting som hindrer deg i å vifte med det norske flagget på 17. mai.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 12:55   #8
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og heldigvis er det ingen ting som hindrer deg i å vifte med det norske flagget på 17. mai.

Det er da ingen her som ønsker å forby noen andre flagg heller

Gammel 14-05-09, 12:26   #9
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Der synes jeg Bønna har et godt poeng; "De som er norske statsborgere". Mulig er dette en avsporing, men mange innvandrere er jo tross alt norske statsborgere. Er det ikke da naturlig å vifte med et norsk flagg fremfor noe annet på 17.mai? Når opprinnelseslandet feirer sin nasjonaldag så er det selvfølgelig naturlig å bruke dette landets flagg og ikke det norske.

Som sagt tenker jeg omvendt av mange her inne. Jeg synes det er flott at vi kan forenes rundt samme flagg på 17.mai uavhengig om vi er født i Norge eller Mongolia. Jeg synes det er et flott skue når en afrikaner i sin drakt vaier med det norske flagget. Da tenker jeg at vi er kommet et stykke med integreringen likevel. Ikke fordi at afrikaneren skal bli så himla norsk, men fordi h*n har lyst å feire 17.mai sammen med oss og med samme flagg som deg og meg. Da tenker jeg at h*n føler seg velkommen i Norge og dermed ikke har behov for å vise oss hvor h*n egentlig kommer fra.

Men dette har jeg jo sagt før, og vi kommer kanskje ikke lenger i denne debatten? Ingen har klart å overbevise motparten ser det ut til.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 15:48   #10
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Jeg prøver etter beste evne å forstå hvorfor det er så viktig for noen at man bare har norske flagg på 17.mai.Jeg klarer ikke å se det. Nasjonaldag, ja. Til ære for våre forfedre, ja. Det er fest, ja. Fest for alle, ikke sant? Hvis jeg ser andre flagg i 17.mai-toget blir jeg glad. Jeg syns flagg er spennende, for meg er det et festsymbol.

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Som sagt tenker jeg omvendt av mange her inne. Jeg synes det er flott at vi kan forenes rundt samme flagg på 17.mai uavhengig om vi er født i Norge eller Mongolia. Jeg synes det er et flott skue når en afrikaner i sin drakt vaier med det norske flagget. Da tenker jeg at vi er kommet et stykke med integreringen likevel. Ikke fordi at afrikaneren skal bli så himla norsk, men fordi h*n har lyst å feire 17.mai sammen med oss og med samme flagg som deg og meg. Da tenker jeg at h*n føler seg velkommen i Norge og dermed ikke har behov for å vise oss hvor h*n egentlig kommer fra.

Hva mener du med denne siste setningen? At de som føler seg velkomne i Norge ikke har et behov for å huske sitt opprinnelsesland? For meg blir det fullstendige motsetniger.

Da jeg jobbet på en skole med 90% tospråklige var det nettopp det å være stolt av sin bakgrunn, vise det flagget som eleven også hadde tilknytningen til (i tillegg til det norske) som hadde mye fokus. Dette var en skole med barn fra 20 forskellige nasjoner. I min klasse hadde vi 11 forskjellige språk som vi hilste god morgen på hver dag. Og det ble gjort med stolthet fra elevene, samtidig som de føler seg velkomne og ser på seg selv som norske.

Sist redigert av Minerva : 14-05-09 kl 16:03.
Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 12:05   #11
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(som også er norges nasjonaldag, for de som ikke skulle huske det)

... og bønna, vi er ikke nødvendigvis dumme fordi vi er uenige med deg. Vi er til og med kanskje smartere!

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 12:06   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ingen mener at det er mer naturlig å flagge med det svenske flagget på 17. mai, eller at det bør bli påbudt at alle normenn med britiske forfedre flagger med "Union Jack", men det er altså ikke det samme som å synes det er unaturlig med innslag av andre nasjonaliteters flagg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 11:52   #13
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Jeg synes det virker litt ureflektert.
Så du synes for eksempel at det ikke er automatisk er naturlig at finnene har det finske flagget oppe 6. desember, som er deres nasjonaldag, at det franske flagget er dominerende 14. juli, for det er da de feirer sin nasjonaldag.
Det er faktisk naturlig å feire med flagget til den nasjonen man er med å feire nasjonaldagen til. Nasjonen og flagget til den samme nasjonen har en knytning. Sånn er det bare. Nasjonaldagen til den samme nasjonen også.
Hvorfor ellers feirer vi 17. mai liksom.

For meg er 17. mai en dag da vi feirer Norge, både historien og slik landet vårt er i dag. Da synes jeg ikke det er det minste unaturlig med innslag av flagg fra andre land og FN-flagget mellom alle de norske. Tvert i mot. Jeg tror du mangler et spørsmålstegn i setningen jeg har uthevet, Bønna, for ellers kan det se ut som om du prøver å tillegge meg meninger jeg ikke har.

Jeg synes Monsoon sa det veldig bra tidligere i diskusjonen:

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Mnjaa ... Jeg får litt "Norge for nordmenn"-vibber av flaggdiskusjonen. Og synes vel det ikke det er fremmed å diskutere dette som rasismerelatert, uten at jeg synes man skal overdrive at det er dette som er motivasjonen til de som mener andre flagg ikke hører hjemme. Personlig synes jeg vår nasjonaldag gjerne kan fokusere på at vi er et land som består av mennesker med alle mulige nasjonaliteter. Det er ikke noe farlig over det, og er et positivt innslag i all hyllesten til Norge denne dagen.

Nå var jeg inne og så på denne Facebookgruppen som kaller seg "Nei til fritt valg av flagg på 17.mai". Tenk å delta i en sånn gruppe. Den ikke helt logiske konklusjonen til gruppen er: "Nå skal vi feire at vi er et fritt land med ytringsfrihet, så da vil vi forby fritt valg av flagg 17. mai!"

Den årlige flaggdiskusjonen drar opp mye grums (kommentarer fra Facebook):
"Hva i hælvete? Ere snakk om dette faenskapet i år også??? Skal gå med dobbel bunad og femten flagg! Norske!"
"Vi feirer ikke at Norge er et godt land å bo i for alle etnisiteter. Ei heller at vi alle har rett til fri ytring. Det står for meg som totalt absurd at noen skal komme trekkende med et annet flagg, og da på det grunnlag at de vil hedre sitt opprinnelsesland. Det er flott at de ønsker å være med å feire 17.mai, men da må de også ha klart for seg hva dagen står for - og det er ikke multinasjonal dag! "
"Hvis ikke folk forstår at en Norsk Nasjonaldag, skal feires med Norske Flagg, for å hedre dem som grunnla Norge!! Da synes jeg de bør forlate Norge snarest, da de sikkert heller ville bodd i et land der de hadde følt seg hjemme i!"

Gammel 14-05-09, 12:06   #14
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

For meg er 17. mai en dag da vi feirer Norge, både historien og slik landet vårt er i dag. Da synes jeg ikke det er det minste unaturlig med innslag av flagg fra andre land og FN-flagget mellom alle de norske. Tvert i mot. Jeg tror du mangler et spørsmålstegn i setningen jeg har uthevet, Bønna, for ellers kan det se ut som om du prøver å tillegge meg meninger jeg ikke har.

Jeg synes Monsoon sa det veldig bra tidligere i diskusjonen:

Nå var jeg inne og så på denne Facebookgruppen som kaller seg "Nei til fritt valg av flagg på 17.mai". Tenk å delta i en sånn gruppe. Den ikke helt logiske konklusjonen til gruppen er: "Nå skal vi feire at vi er et fritt land med ytringsfrihet, så da vil vi forby fritt valg av flagg 17. mai!"

Den årlige flaggdiskusjonen drar opp mye grums (kommentarer fra Facebook):
"Hva i hælvete? Ere snakk om dette faenskapet i år også??? Skal gå med dobbel bunad og femten flagg! Norske!"
"Vi feirer ikke at Norge er et godt land å bo i for alle etnisiteter. Ei heller at vi alle har rett til fri ytring. Det står for meg som totalt absurd at noen skal komme trekkende med et annet flagg, og da på det grunnlag at de vil hedre sitt opprinnelsesland. Det er flott at de ønsker å være med å feire 17.mai, men da må de også ha klart for seg hva dagen står for - og det er ikke multinasjonal dag! "
"Hvis ikke folk forstår at en Norsk Nasjonaldag, skal feires med Norske Flagg, for å hedre dem som grunnla Norge!! Da synes jeg de bør forlate Norge snarest, da de sikkert heller ville bodd i et land der de hadde følt seg hjemme i!"

Selvfølgelig er det også grums blandt argumentene.
Men det er ikke grumsete å mene at norske flagg er det som er naturlig å feire med på en norsk nasjonaldag. Fra å mene det; til å ville forby andre flagg er det ganske langt. Hvis det var en facebook gruppe som sa: "vi synes norske flagg passer best på 17 mai", så er vel det en selvfølgelighet? Ingen er vel uenige i det?
Går du med norsk flagg? Hvorfor? Hvorfor tar du ikke det islandske istedet? (hvis du hadde hatt et?)

Det kan godt være jeg mangler et spørsmålstegn i slutten av den lange setningen, jeg beklager at spørsmålet ble så langt at jeg glemte det, synes det var viktig å få med seg alt som kom med der.

Gammel 14-05-09, 12:18   #15
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Hvis det var en facebook gruppe som sa: "vi synes norske flagg passer best på 17 mai", så er vel det en selvfølgelighet? Ingen er vel uenige i det?
Går du med norsk flagg? Hvorfor? Hvorfor tar du ikke det islandske istedet? (hvis du hadde hatt et?)

Nei, nå må du lese hva jeg skriver altså. Det er disse formuleringene "passer best" og "mest naturlig" jeg reagerer på. Hva som passer best og er mest naturlig er etter min mening mye opp til den som skal bære flagget. Jeg går ikke med flagg 17. mai, men hvis jeg skulle gjort det, ville jeg valgt det norske fordi det er mest naturlig for meg, siden jeg er født her og så vidt jeg har oversikt over har forfedrene mine her. Jeg ville ikke valgt det islandske, for der har jeg bare vært på en jobbtur en 5-6 dager. Ja, jeg tror jammen det ville føles unaturlig for meg å gå med det islandske flagget 17. mai. Tenk det. Men hvis jeg var født på Island (eller begge foreldrene mine var født der) men nå bodde i Norge, kan det nok tenkes at jeg hadde vurdert å gå med det islandske flagget. Eller det norske. Eller begge.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:55.