Et havarert blomsterbed som ingen er glad i
Jeg har ett eneste blomsterbed. Der står det er vårgyvel som har blitt litt for stor. (Den var veldig fin de første to årene - nå ser den ut som om den har est seg utover og forsøker seg på en hostile takeover). Dessuten en sånn liten spirea som er rosa. Et par skikkelig mishandlede roser. Det vil være i overkant å si det er rosebusker - vi kan si det er rosestilker tenker jeg. Men av en eller annen grunn pleier de å blomste noe voldsomt utpå høsten. Aner ikke hvorfor - ikke får de vann og ikke får de gjødning.
Så er det noen stauder som er veldig pene - bare at de aldri synes. De drukner bak tulipanene som fremdeles står igjen litt halvdøde og en sort staude som jeg ikke ser ut til å bli kvitt som har tatt over hele blomsterbedet og fyller det med skudd i løpet av et par dager. Det er noe halvmeterhøye greier som minner litt om blåklokker. Sikkert fine hvis de står i en liten tue, men når de er overalt og man ser de andre blomstene gispe etter luft mellom dem er de ikke like bra.
Så har vi hovedproblemet: Jeg er jo ikke så interessert egentlig. Jeg synes det er pent med et pent blomsterbed, men jeg eier ikke tiltak for å fly rundt og stelle med blomster. Jeg vanner ikke de jeg har i potter inne engang,
Er det noe smart man kan gjøre med et sånt blomsterbed så det ser noenlunde anstendig ut uten altfor mye innsats? 
|