Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Disse flaggene igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-09, 17:24   #321
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det var ironi. Trodde du var kjent med det som virkemiddel, i følge dine siste innlegg?

Jeg skjønte det var ironi, men valgte å svare seriøst. Du skjønte kanskje ikke det?

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 17:27   #322
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Om de ikke har hørt det fra deg, vil jeg tro de har hørt noe på skolen, noe om Norges historie, hvorfor man feirer 17. mai, bla bla bla.

Eldstejenta vet selvsagt hvorfor vi feirer 17. mai, men jeg tror ikke hun "signaliserer noe" ved å vifte med flagget, mer enn hun "signaliserer" ved å rope hurra og smile bredt.

Hun på to oppfatter nok først og fremst 17. mai som en dag der man spiser uanstendige mengder is. :innser at jeg har en jobb å gjøre der:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 17:28   #323
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønte det var ironi, men valgte å svare seriøst. Du skjønte kanskje ikke det?

:tenker hardt for å komme opp med et enda frekkere svar:

Næh. Jeg skjønner tydeligvis generelt lite av måten du tenker det på. Jeg skjønner i hvertfall ikke hvorfor du tenker det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 17:28   #324
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Hvorfor feirer man egentlig 17. mai, om ikke det er for den norske nasjonen representert ved flagget? Hvorfor har man samefolkets dag, om det ikke er for å hedre/feire/minnes samefolket?

Vi feirer vår land Norge og flagget er en sentral del av det. Men det betyr da ikke at andre ikke kan ta sitt eget flagg med i toget om de ønsker det.
For meg er denne dagen et symbol på at vi har vår frihet og mange av våre nye landsmenn har ikke opplevd denne friheten. Derfor burde vi bruke denne dagen til å inkludere dem.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 17:45   #325
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor feirer man egentlig 17. mai, om ikke det er for den norske nasjonen representert ved flagget? Hvorfor har man samefolkets dag, om det ikke er for å hedre/feire/minnes samefolket?

17. mai er en dag der man feirer Norge, ja, og det er vanlig å bruke det norske flagget som en del av feiringen. Jeg tror ikke du finner noen som er uenige med deg i det. Men det følger ikke som en logisk konsekvens av det at man ikke kan bruke andre nasjoners flagg som en del av feiringen.

Når det gjelder samefolkets dag, så er det selvsagt en dag for å feire samefolket. Den dagen er offentlig flaggdag i Norge, og jeg antar dermed at det er ganske mange som flagger med norsk flagg den dagen (ettersom sikkert ikke alle eier et samisk flagg).

Jeg antar ellers at du ikke har noen svar på de tingene jeg skrev i #308, siden du ikke har svart på noe av det (og det vel ville være ønsketenkning å tro at det er fordi du er lei ).

Gammel 14-05-09, 17:49   #326
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Eldstejenta vet selvsagt hvorfor vi feirer 17. mai, men jeg tror ikke hun "signaliserer noe" ved å vifte med flagget, mer enn hun "signaliserer" ved å rope hurra og smile bredt.

Hun på to oppfatter nok først og fremst 17. mai som en dag der man spiser uanstendige mengder is. :innser at jeg har en jobb å gjøre der:

Jeg er enig. Du bør snarest få lært henne at hun har krav på pølse og kake og brus også.

Ellers er jeg usikker på om denne tråden er den best egnede til å skryte av nivået på fp med.

Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 19:00   #327
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"For vi vil jo gjerne være med å feire pakistan; bare med vårt norske flagg, vi bruker jo det norske flagget på festdager. "

Ja?
Det måtte vel vært stas om mange nordmenn møtte opp for å være med å feire Pakistans nasjonaldag?

Gammel 14-05-09, 19:30   #328
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ikke hvilken som helst festdag.

Det har du helt rett i. Det var den dagen grunnlovsforsamlingen vedtok jødeparagrafen.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 20:13   #329
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Ja?
Det måtte vel vært stas om mange nordmenn møtte opp for å være med å feire Pakistans nasjonaldag?

Jeg ville tro de syntes det var naturlig at man da feiret dem med det pakistanske flagget, ikke det norske. Samme med samefolkets dag eller en annen nasjonaldag. Selv om man kom fra Norge. Jeg ser at jeg tydeligvis er kollisjonskurs med de rådende holdningene her, så jeg får vet bare ta det ad notam. Tror det kan være lurt

Gammel 14-05-09, 20:22   #330
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Du tror det er "ønsketenkning" fra Glitters side å antyde at noen kan være lei av å diskutere med deg? Nice try.

Når det gjelder hva man ønsker å "ytre" eller "uttrykke" ved å f.eks. gå med eller flagge med et gambisk flagg på 17. mai, så antar jeg at det kan være for å markere hvor man kommer fra samtidig som man markerer at dette er en dag som er verdt å feire. Litt sånn "Min familie kommer opprinnelig fra Gambia, og vi vil gjerne være med på å feire Norges nasjonaldag!". Siden nordmenn bruker flagget sitt på mange festdager, synes jeg ikke det er merkelig om andre også ønsker å bruke sitt flagg som en måte å markere at man feirer en bestemt dag. Jeg kan aldri tenke meg at det er fordi man på noen måte vil ta avstand fra Norge eller det norske flagget, i alle fall - ikke når det er snakk om barn som deltar i 17. mai-toget.

Jeg ville antagelig ikke gjort det på samme måte om jeg hadde vært "opprinnelig utlending" (eller om jeg var bosatt i et annet land enn Norge), men jeg synes på ingen måte det er uforståelig at noen ønsker å gjøre det slik.

Er dette innlegg 308.
Man kan utrykke hvor man kommer fra ved hjelp av klesdrakt, flagg, etc. Men jeg har jo som premiss at det er det norske flagget som hører hjemme på 17. mai, så jeg synes man skal ha det norske i tillegg for vise at man har litt tilhørighet til Norge hvis man nå har det, og synes det er en god ting. Jeg synes faktisk det er verre med de som ikke ønsker at innvandrere også skal bruke norsk flagg/vise sin norske nasjonstilhørighet, da kan man snakke om rasisme og "norge for nordmenn", innvandrere skal eksluderes.

Siden nordmenn bruker flagget sitt for å markere fest ved flere anledninger synes jeg ikke at det automatisk er rett å bruke det for å feire f.eks. 14. juli. Da er det det franske flagget som hører til den dagen.
Du har da selv brukt relevans for den norske nasjonens historie i forbindelse med 17. mai-feiringen tidligere i tråden? Er det nå plutselig noe vi skal se bort fra?

Jeg tror også som deg at det er meget få som bruker andre lands flagg på 17 mai av vond vilje, liksom. Men jeg synes det virker litt rart. Siden det er det norske flagget/nasjonen vi feirer.

Sist redigert av bønna : 14-05-09 kl 20:33.
Gammel 14-05-09, 20:38   #331
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville tro de syntes det var naturlig at man da feiret dem med det pakistanske flagget, ikke det norske.

Hvorfor tror du andre tenker som deg? Hvis du ser bildet her fra feiringen av pakistans nasjonaldag i 2008 ser du et stort norsk flagg sammen med mange små pakistanske. Helt naturlig for de som feirer, ser det ut som.

Gammel 14-05-09, 20:42   #332
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Hvorfor tror du andre tenker som deg? Hvis du ser bildet her fra feiringen av pakistans nasjonaldag i 2008 ser du et stort norsk flagg sammen med mange små pakistanske. Helt naturlig for de som feirer, ser det ut som.

Jeg vil tro at de ønsker å vise takknemlighet til dem's nye hjemland har tatt i mot dem? At det er det som gjør det naturlig?

Gammel 14-05-09, 20:57   #333
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil tro at de ønsker å vise takknemlighet til dem's nye hjemland har tatt i mot dem? At det er det som gjør det naturlig?

I så fall tror jeg at jeg må gå med både pakistansk, vietnamesisk og ørten andre flagg 17. mai, for er det noen som har vært med og bygget Norge de siste 40 årene så er det arbeidsinnvandrere.

Jeg tror du skal tolke litt mindre på andres vegne jeg, Bønna. Det er mulig at noen har med seg flagget av takknemlighet, men det kan jo også være at de føler tilknytning til både Norge og Pakistan, at de synes det norske flagget er fint, er glad i flagg eller 1000 andre grunner som vi ikke kjenner.

Gammel 14-05-09, 21:04   #334
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

I så fall tror jeg at jeg må gå med både pakistansk, vietnamesisk og ørten andre flagg 17. mai, for er det noen som har vært med og bygget Norge de siste 40 årene så er det arbeidsinnvandrere.

Jeg tror du skal tolke litt mindre på andres vegne jeg, Bønna. Det er mulig at noen har med seg flagget av takknemlighet, men det kan jo også være at de føler tilknytning til både Norge og Pakistan, at de synes det norske flagget er fint, er glad i flagg eller 1000 andre grunner som vi ikke kjenner.

Eller du kan feire pakistans, vietnamesiske og ørten andre's nasjonaldager i takknemlighet fordi de har skaffet så mange brae mennesker til Norge.

PS: Det var du som ba meg om å tolke så jeg gjorde et forsøk. Men pakistans nasjonaldagsfeiring i norge har litt mer tilknytning til det andre landet enn norges nasjonaldag som feires i Norge. Litt mer naturlig med to-flagghet da.

Gammel 14-05-09, 21:07   #335
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Bare en digresjon; jeg lurer på hvordan det vil bli sett på om en gjeng nordmenn møtte opp i Oslo på feiringen av f.eks Pakistans helligdag og viftet med norske flagg på den dagen? For det må jo bli samme greia eller?

Det ser ut som det går helt greit. Ref. bildet Embs la ut.

Hvordan et går om (når) spanske borgere heiser det spanske flagget i FrPs andre hjemland på 17. mai er derimot ukjent for meg.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 21:14   #336
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Eller du kan feire pakistans, vietnamesiske og ørten andre's nasjonaldager i takknemlighet fordi de har skaffet så mange brae mennesker til Norge.

Nå er det vel ikke akkurat disse landene som har forsynt oss med bra folk, så det blir ikke særlig logisk. Det er mennesker som selv har tatt initiativet til å dra hit for å bosette seg her.

PS: Det var du som ba meg om å tolke så jeg gjorde et forsøk.

Har jeg bedt deg tolke? :leter: Jeg spurte hvorfor tror du andre tenker som deg, men jeg finner ikke igjen noe sted der jeg har bedt deg tolke.

Men pakistans nasjonaldagsfeiring i norge har litt mer tilknytning til det andre landet enn norges nasjonaldag som feires i Norge. Litt mer naturlig med to-flagghet da.

Igjen: Det er ikke sikkert en norskpakistaner ser dette slik som deg.

Og du, hvis jeg ikke svarer mer nå, er det ikke fordi jeg har blitt enig med deg eller noe. :åpplyser:

Gammel 14-05-09, 21:18   #337
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Og du, hvis jeg ikke svarer mer nå, er det ikke fordi jeg har blitt enig med deg eller noe. :åpplyser:

Nei, det tror jeg så gjerne!

Gammel 14-05-09, 22:03   #338
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Kanskje det kunne være nyttig å finne ut hvorfor man bruker flagg i det hele tatt? Hva mener vi med å vifte med norske flagg? Det er jo ikke sikkert at vi er enige om det, og da er det jo ikke så rart at man ikke er enige om andre flagg. Jeg for eksempel tenker at flagget på 17. mai først og fremst er et symbol på nasjonalstaten Norge og at det derfor blir rart å bruke symboler på andre nasjoner. Men jeg ser at Cille mener at flagget først og fremst er festsymbol. Og det er det jo også - vi heiser jo flagget på festdager som ikke har noe med nasjonen å gjøre. Hmm, jeg lurer på om jeg må tenke litt på nytt om dette...

Ja, jeg var jo innom det i det første innlegget mitt. Det kommer an på hva man legger i feiringen.

Det er jo en festlig greie, men det er jo også en festlig greie med en bakgrunn. Det er jo ikke hvilken som helst festdag. Selv i barnehagen får de vite at vi flagger med norske flagg på 17. mai fordi det er Norges bursdag. (enkel versjon).

Opprinnelig lagt inn av Nelle, her.

Vi feirer vår land Norge og flagget er en sentral del av det. Men det betyr da ikke at andre ikke kan ta sitt eget flagg med i toget om de ønsker det.
For meg er denne dagen et symbol på at vi har vår frihet og mange av våre nye landsmenn har ikke opplevd denne friheten. Derfor burde vi bruke denne dagen til å inkludere dem.

Jeg kan ikke se at det ikke er inkluderende å være f.eks pakistaner, gå i toget i egen nasjonaldrakt (eller bunad om man ønsker det) men samtidig bære norsk flagg, siden det tross alt er Norges bursdag man feirer. Et tegn på at man virkelig er inkludert, eller integrert for den del, må jo være å bære egen festdrakt ("jeg kommer fra Somalia" f.eks) men samtidig bære det norske flagget.
Ja, takk, begge deler!

Sist redigert av rine : 14-05-09 kl 22:36.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 22:21   #339
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg aner ikke med pakistanere, men jeg kan innberette at både amerikanere og islendinger feirer sine nasjonaldager i Norge i høyeste grad. Det hender tilogmed de flagger med sine lands flagg når ungene har bursdag, det er fotballkamp eller lignende.

Ja, det gjør de for tenk, og går i sin egen nasjonaldrakt på 17. mai. :tar snart over Norge:

Når det gjelder flagg, så syns jeg det er bare sjarmerende med små barn med sin nasjons flagg i toget, men jeg ville ikke ha stått på siden og viftet med det islandske flagget selv.

Gammel 15-05-09, 00:44   #340
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Ja, det gjør de for tenk, og går i sin egen nasjonaldrakt på 17. mai. :tar snart over Norge.

Hvem her har kritisert at folk går i sin nasjonaldrakt?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:53.