|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
<*(((<
|
Sv: Æresdrap på norsk
Det oppsummerer egentlig hele greia for min del. Jeg syns det er på høy tid at pressen går i seg selv, og blir enige om å slutte å bruke «familietragedie» og «æresdrap», helt uavhengig av hva en eller annen i politiet måtte finne på å uttale. Pressen har/hadde et bevisst forhold til redaksjonell omtale av selvmord, de kan klare det med slike saker også. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Passiv
|
Sv: Æresdrap på norskOgså har jeg en teori om at dersom noen sier rett ut til mannen at man vet at han er i ferd med å jobbe seg inn i noe som kan ende i drap, og at han da skal være klar over at dette er observert på forhånd og at han ikke kommer til å gå over i historien som En Som Bare Klikket En Dag, så kan det ha en god preventiv effekt. |
|
|
|
#43 |
|
This is normal!
|
Sv: Æresdrap på norskJeg mener det må bli større muligheter til å behandle og begrense menn som truer med slike handlinger. Det er jo altfor mange eksempler på at kvinner er drept enda de har hatt voldsalarm og andre tiltak. Trusler om grov vold bør gi dom der behandling er en del av "straffen". Hvis mannen nekter behandling, blir det fotlenke og begrensede muligheter for å ta seg rundt for mannen til han går med på behandling. (Det er sikkert svakheter i dette, men det er så dypt urettferdig at det er offeret som skal begrenses og ikke den som truer.)
|
|
|
|
#44 |
|
Passiv
|
Sv: Æresdrap på norskTvungen behandling har ingen effekt såvidt jeg har sett. En jeg kjenner til har testet det også. Hjalp ingenting. Man kan ikke endre personlighet på noen som ikke vil selv. Og de som vil søker hjelp av seg selv. |
|
|
|
#45 |
|
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Æresdrap på norskJeg reagerer veldig på bruken av ordet "tragedie" i slike sammenhenger. Tsunamien var en tragedie for de som ble rammet. Disse henrettelsene bør ikke få den samme beskrivelsen. Det blir en slags ansvarsfraskrivelse - og når man tar i betraktning at det er en viss "smittefare" når media dekker slike saker, så burde journalister og mediefolk kanskje være mer (ansvars)bevisste i sin omgang med ord.
Og der hadde torsk sagt det enda bedre.
|
|
|
|
#46 |
|
Passiv
|
Sv: Æresdrap på norsktorsk sa det ja. |
|
|
|
#47 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det insinuerer ikke bare, det er jo det som ligger i begrepet, drapsmannen(e) mener at offeret har ødelagt familiens ære, det er ikke ensbetydende med at offeret virkelig har gjort noe som ødelegger familiens ære, i andres øyne.
|
|
|
#48 |
|
Ustabil
|
Ser at begrepsbruken kunne misforstås. "Føler seg sviktet" ville vel vært bedre. Det jeg prøver å si er at de mennene som gjør slike handlinger i følge både artikkelen i hovedinnlegget og artikler som er linket videre derfra igjen, fremstilles som sympatiske og trivelige og positive så lenge de har kontroll, men når de mister kontrollen (over samboer, samliv, familie) så blir de helt "forstyrret". Det er selvsagt vanskelig å vite akkurat hva de tenker før de oppsøker eksen, men jeg oppfatter ut i fra nevnte artikler at psykologene mener de ønsker at "alt skal bli bra". |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Ustabil
|
Sv: Æresdrap på norskForøvrig forstår jeg ikke den vridningen over på at offeret har skyld hele tiden. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Ustabil
|
Fremstår. I artiklene. Så vidt jeg forstår er artiklene skrevet av psykologer, sosionomer og andre som forstår seg på menneskesinnet. Jeg har ikke selv gjort den vurderingen. Men jeg mener at artiklene fremstiller drapsmannen som psykisk ustabil, og en som bare vil ha alt sånn som det var. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja selvfølgelig! Mitt poeng var at begrepet ikke burde brukes i medias omtale av slike saker.
|
|
|
|
#52 |
|
Ustabil
|
Min kunnskap om temaet begrenser seg til det jeg har lest. Ta f.eks. han politimannen i Tromsø. Ingen rundt han visste hva som lå latent i han. Men ja, han hentet ut et våpen og reiste ut for å snakke med eksen. Likevel, det som jeg prøver å si er at disse drapene skiller seg kraftig fra æresdrap blant annet i planleggingsfasen. Æresdrap er til dels akseptert i enkelte kulturer / religioner, og man er flere om planleggingen. De norske æresdrapene er i større grad en manns verk, og jeg tror selvmordsraten er så høy nettopp fordi de vet at det ikke vil bli akseptert av andre rundt dem. Æresdrap i andre kulturer vil i større grad bli forsøkt dekket over, og derigjennom akseptert. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvorfor ikke? Hvis det er like mye en tragedie i mange forskjellige saker, så ser jeg ikke grunnen til det? De kan jo selvfølgelig presisere at det anses som en tragedie for ofrene, de etterlatte av ofre og gjerningsmenn, men for mange av oss så sier det seg selv.
|
|
|
#54 |
|
Ustabil
|
Nei, og dette var grunnen til at jeg i et tidlig innlegg i tråden spurte om hvilken debatt vi tar. Jeg antok det var begreps-debatten. Jeg har derfor forsøkt å forklare at jeg mener det er forskjell i begrepene, slik at norske menn som dreper sjelden kan komme inn under æresdraps-begrepet, fordi drapet har andre karakteristika. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
heimføing
|
Dette er direkte feil. Det var flere som visste, han hadde vist slike tendenser tidligere, og arbeidsgiveren hans visste dette. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Mother of Dragons
|
Men hvorfor skal man på død og liv bruke et uttrykk som oppfattes som unnskyldende for gjerningsmann, uansett om man kan gjøre det sånn prinsipielt eller ei? Det er jo et samfunnsproblem at disse konfliktene ikke blir tatt alvorlige nok, oppfølgingen av de som lever under trussel og strafferabatt for gjerningsmenn viser jo det. Da bør man jo bruke ord som understreker ansvaret hos gjerningsmann, ikke insistere på å bruke ord som setter dem i et bedre lys.
|
|
|
#57 |
|
Ustabil
|
Enig. Jeg oppfatter også begrepet familietragedie som nokså vidtrekkende, og æresdrap er innenfor begrepet familietragedie, men familietragedie er ikke nødvendigvis æresdrap. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Ustabil
|
OK, dårlig eksempel, da. Jeg har ikke fått med meg i avisene at noen visste noe som helst. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
heimføing
|
Feil igjen. Som smilefjes sier, det sitter venner igjen som ikke er overrasket. Det kommer nemlig ikke som lyn fra klar himmel for de som kjente de rammede godt. |
|
|
|
![]() |
|
|