|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Æresdrap på norsk"å når da de fortsetter å presse å plage han, på en måte bare kvinner kan, tipper det til slutt over." |
|
|
|
|
|
#102 |
|
Bare sær
Sv: Æresdrap på norsk
Jeg har assosiert litt i forhold til dette mens jeg klippet plenen.
|
|
|
#103 |
|
<*(((<
|
Sv: Æresdrap på norskJa, når jeg dro paralellen til selvmord, så mente jeg ikke at man skulle droppe omtale (slik det tidligere ble gjort med selvmord, bla. på grunn av frykt for smitteeffekt), sånn i tilfelle noen skulle tenke det. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Bare sær
Jeg trodde absolutt ikke at du mente det.
|
|
|
#106 |
|
Passiv
|
Sv: Æresdrap på norskMen mens vi er i gang så er det jo en kjent sak at partnerdrap har en smitteeffekt. Når det først kommer ett går det sjelden lang tid før det kommer fler. |
|
|
|
#107 |
|
Shake it out!
|
Sv: Æresdrap på norsk[quote=bina;1647976]OK, dårlig eksempel, da. Jeg har ikke fått med meg i avisene at noen visste noe som helst.
|
|
|
#108 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Æresdrap på norskJeg ser på oppstarten av disse "se-vi-har-æresdrap-i-Norge-også-debattene" som, ikke et ønske om å avdramatisere vestlige menns psykotiske henrettelser av partner/tidl. partner, men som iveren etter å ta det negative stigmaet vekk fra en forferdelig uskikk som den nye demografien har bragt til vår del av verden. Og at dette bare føyer seg inn i en helhet der negative sider med det s.k. multikulturelle samfunnet (all den tid man i det hel tatt kan kalle det noe slikt når hovedandelen nye innbyggere enten er svensker, polakker eller muslimer ) man ønsker å marginalisere og bortforklare. |
|
|
|
|
|
#109 |
|
Bare sær
Så fint at du vet hvilke motiver jeg egentlig har.
|
|
|
#110 |
|
![]() ![]() ![]() |
Åja, tatt skikken fort, vet du. Sjelden vært på et sted som så standhaftig forsvarer sine, noen års utdaterte, forutinntattheter..... |
|
|
|
|
|
#113 |
|
![]() ![]() ![]() |
Sv: Æresdrap på norskJoda, stadig vekk. Bare hyggelig det. Men her inne er det som om det er en to tre, i disse sakene som på en eller anne måte handler om den nye demogrfien, mot røkla. Og så har man andre tråder der man er sjokkert over at resten av samfunnet ikke er på nett og at FRP har så stor oppslutning. Debattene hadde stått seg på at flere tok en s.k. Martin Kolberg. Feministene må en eller annen gang pule og nyte det. |
|
|
|
|
|
#114 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Sv: Æresdrap på norskDette er en svært interessant diskusjon for meg, iom at jeg akkurat har hatt eksamen i kvinnehelse. Jeg skal lese diskusjonen en dag jeg har overskudd, nå er jeg helt skutt |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Sv: Æresdrap på norskUps! Kanskje upassende språklige bilder i forrige innlegg |
|
|
|
|
|
#116 |
|
Bare sær
Denne saken handler ikke om "den nye demografien". Sånn i tilfelle du skulle trenge det med teskje.
|
|
|
#117 |
|
Sviiisj!!
|
Dette er jeg helt uenig med deg i. Jeg er av den oppfatning at æresdrap i muslimske kulturer ikke bør bortforklares eller unnskyldes under dekke av "kultur". Æresdrap er like utilgivelig og uforståelig enten det begås for å opprette familiens ære, eller for å hevne eller bøte på en manns tap av ansikt og "maskulinitet". Poenget med å kalle norske drap for æresdrap er i mine øyne å vise til de kulturelle forholdene i Norge som nettopp legger til rette for slike grusomme mord. At det har noe med kultur å gjøre, enten det er norsk vestlig eller muslimsk kultur. Men selsagt ikke bare kultur.
|
|
|
#118 |
|
![]() ![]() ![]() |
Jo, det er jo det jeg har argumentert for at den gjør. Les en gang til. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
![]() ![]() ![]() |
Den største forskjellen på psykotiske drap i vesten og æresdrapene i muslimske kulturer er at det i sistnevnte er full enighet i kvinnens slekt om at kvinnen har utfordret den kulturelle kodeksen, og at alle i de to familiene har legitim rett til å sanksjonere. At det skjer av ektemannen når de har flyttet til vesten, skyldes som oftest fraværet av andre nært beslektede medhjelpere og kravet om at han i større grad blir avkrevd å kontrollere henne i et samfunn som blir oppfattet som vantro, syndig og skittent. Og presset er tilstede gjennom streng sosial kontroll. En mann som bryter kodeksen kan forvente sanksjoner selv. Således blir det søkt å snakke om dette som individuell psykose. Det er vel heller snakk om kulturell psykose som avstedkommer tragisk kollektiv adferd. Nesøya-drapene og tragedien i Tromsø er ikke beslektet med dette. Punktum. |
|
|
|
|
|
#120 |
|
|
|
|
|