Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Æresdrap på norsk

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-09, 16:12   #101
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Æresdrap på norsk

"å når da de fortsetter å presse å plage han, på en måte bare kvinner kan, tipper det til slutt over."
Djeez, for noen kommentarer.

Og når det gjelder ordet tragedie brukt i medier; brukes det bare der gjerningsmannen også har tatt sitt eget liv? Isåfall handler det ihvertfall om å uskyldiggjøre og benevne alle som likeverdige ofre.

Signerer ellers smilefjes i denne diskusjonen. Synes hun sier mye bra.
Og ellers Esme, spesielt når det gjelder hva enkelte "mener om psyken til disse mennene". Synes det er drøyt å slenge ut av seg påstander om at "folk ikke hadde noe forvarsel" og "disse personene mener jeg er syke".

Vel, her er det tydeligvis mye mangel på kunnskap om emnet. Og ikke minst ydmykhet ifht de som har det.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 19:42   #102
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Det oppsummerer egentlig hele greia for min del. Jeg syns det er på høy tid at pressen går i seg selv, og blir enige om å slutte å bruke «familietragedie» og «æresdrap», helt uavhengig av hva en eller annen i politiet måtte finne på å uttale. Pressen har/hadde et bevisst forhold til redaksjonell omtale av selvmord, de kan klare det med slike saker også.

Jeg har assosiert litt i forhold til dette mens jeg klippet plenen.

Så snart politiet setter stempelet "personlig tragedie" på en sak, så tier pressen. Dette er åpenbart et signal om å dysse ned og la ligge.

Jeg assosierer noe av det samme når man så bruker "familietragedie". I begge tilfellene blir det litt "stakkars mann, han så ingen annen utvei". Og "la oss nå ikke snakke mer om dette".

Og jeg understreker at dette er sånn jeg opplever det. Kanskje er jeg helt alene om det.

Men holdningene der ute er annerledes overfor en forbrytelse som retter seg mot kone eller eks-kone, slik Esme påpeker. Når man går til politiet for å anmelde, og møtes av "dette er mellom dere to, dere får rydde opp selv", da skjønner man det.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 19:49   #103
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, når jeg dro paralellen til selvmord, så mente jeg ikke at man skulle droppe omtale (slik det tidligere ble gjort med selvmord, bla. på grunn av frykt for smitteeffekt), sånn i tilfelle noen skulle tenke det.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 19:52   #104
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Ja, når jeg dro paralellen til selvmord, så mente jeg ikke at man skulle droppe omtale, sånn i tilfelle noen skulle tenke det.

Jeg trodde absolutt ikke at du mente det.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
Gammel 15-05-09, 19:55   #105
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg trodde absolutt ikke at du mente det.

Nei, jeg kom bare på at noen kunne kanskje tenke det da du nevnte det med å dysse ting ned. :angst for å bli misforstått:

Gammel 15-05-09, 21:17   #106
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men mens vi er i gang så er det jo en kjent sak at partnerdrap har en smitteeffekt. Når det først kommer ett går det sjelden lang tid før det kommer fler.

Og det med å stå gråtende og redd hos et politi som synes den man er redd for virker hyggelig på bunnen er noe jeg ikke unner noe menneske å oppleve.

Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 21:20   #107
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[quote=bina;1647976]OK, dårlig eksempel, da. Jeg har ikke fått med meg i avisene at noen visste noe som helst.

Det var vel også for noen år siden en familiefar i Stavanger (?) som drepte kona, to barn og seg selv. De fleste slike saker ender med sjokkerte naboer, kolleger og venner, ingen hadde ant at noe slikt kunne skje.[/quote]

Tja, fordi om det er det som står i avisene, så betyr det ikke at det nødvendigvis er den hele og fulle sannhet? Det kan være mye som holdes skjult for naboer, kolleger og venner, og som familien selv velger å holde tett om. Hvem vil vel stå fram i avisene og si at "ja dette har vi i grunnen bare ventet på?". Ryktene går jo skyhøye etter slike saker, og det er jo alltid noen som "vet". I den konkrete Stavanger-saken gikk det også slike rykter, men drapene ble ikke mindre hårreisende av dem, tvert imot . Det finnes INGEN unnskyldninger for drepe et annet mennesker. Et drap er et drap (og jeg er blant dem som mener at dødsstraff også er drap).

Gammel 15-05-09, 22:07   #108
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Jeg ser på oppstarten av disse "se-vi-har-æresdrap-i-Norge-også-debattene" som, ikke et ønske om å avdramatisere vestlige menns psykotiske henrettelser av partner/tidl. partner, men som iveren etter å ta det negative stigmaet vekk fra en forferdelig uskikk som den nye demografien har bragt til vår del av verden. Og at dette bare føyer seg inn i en helhet der negative sider med det s.k. multikulturelle samfunnet (all den tid man i det hel tatt kan kalle det noe slikt når hovedandelen nye innbyggere enten er svensker, polakker eller muslimer ) man ønsker å marginalisere og bortforklare.

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:34   #109
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Jeg ser på oppstarten av disse "se-vi-har-æresdrap-i-Norge-også-debattene" som, ikke et ønske om å avdramatisere vestlige menns psykotiske henrettelser av partner/tidl. partner, men som iveren etter å ta det negative stigmaet vekk fra en forferdelig uskikk som den nye demografien har bragt til vår del av verden. Og at dette bare føyer seg inn i en helhet der negative sider med det s.k. multikulturelle samfunnet (all den tid man i det hel tatt kan kalle det noe slikt når hovedandelen nye innbyggere enten er svensker, polakker eller muslimer ) man ønsker å marginalisere og bortforklare.

Så fint at du vet hvilke motiver jeg egentlig har.

Gammel 15-05-09, 22:39   #110
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Så fint at du vet hvilke motiver jeg egentlig har.

Åja, tatt skikken fort, vet du. Sjelden vært på et sted som så standhaftig forsvarer sine, noen års utdaterte, forutinntattheter.....

Gammel 15-05-09, 22:40   #111
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åja, tatt skikken fort, vet du. Sjelden vært på et sted som så standhaftig forsvarer sine, noen års utdaterte, forutinntattheter.....

Den tror jeg du bør utdype litt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:41   #112
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Standard

Du er ikke så vant til å bli motsagt når du synser i vei, altså?

Gammel 15-05-09, 23:34   #113
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Joda, stadig vekk. Bare hyggelig det. Men her inne er det som om det er en to tre, i disse sakene som på en eller anne måte handler om den nye demogrfien, mot røkla. Og så har man andre tråder der man er sjokkert over at resten av samfunnet ikke er på nett og at FRP har så stor oppslutning. Debattene hadde stått seg på at flere tok en s.k. Martin Kolberg. Feministene må en eller annen gang pule og nyte det.

Gammel 16-05-09, 00:02   #114
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dette er en svært interessant diskusjon for meg, iom at jeg akkurat har hatt eksamen i kvinnehelse. Jeg skal lese diskusjonen en dag jeg har overskudd, nå er jeg helt skutt

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 00:04   #115
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ups! Kanskje upassende språklige bilder i forrige innlegg . Med tanke på hva tråden dreier seg om.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 00:08   #116
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Joda, stadig vekk. Bare hyggelig det. Men her inne er det som om det er en to tre, i disse sakene som på en eller anne måte handler om den nye demogrfien, mot røkla.

Denne saken handler ikke om "den nye demografien". Sånn i tilfelle du skulle trenge det med teskje.

Gammel 16-05-09, 00:22   #117
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Dette er jeg helt uenig med deg i. Jeg er av den oppfatning at æresdrap i muslimske kulturer ikke bør bortforklares eller unnskyldes under dekke av "kultur". Æresdrap er like utilgivelig og uforståelig enten det begås for å opprette familiens ære, eller for å hevne eller bøte på en manns tap av ansikt og "maskulinitet". Poenget med å kalle norske drap for æresdrap er i mine øyne å vise til de kulturelle forholdene i Norge som nettopp legger til rette for slike grusomme mord. At det har noe med kultur å gjøre, enten det er norsk vestlig eller muslimsk kultur. Men selsagt ikke bare kultur.
Det jeg mener å si, er altså at jeg tror du har misforstått.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 00:36   #118
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Denne saken handler ikke om "den nye demografien". Sånn i tilfelle du skulle trenge det med teskje.

Jo, det er jo det jeg har argumentert for at den gjør. Les en gang til.

Gammel 16-05-09, 00:47   #119
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Dette er jeg helt uenig med deg i. Jeg er av den oppfatning at æresdrap i muslimske kulturer ikke bør bortforklares eller unnskyldes under dekke av "kultur". Æresdrap er like utilgivelig og uforståelig enten det begås for å opprette familiens ære, eller for å hevne eller bøte på en manns tap av ansikt og "maskulinitet". Poenget med å kalle norske drap for æresdrap er i mine øyne å vise til de kulturelle forholdene i Norge som nettopp legger til rette for slike grusomme mord. At det har noe med kultur å gjøre, enten det er norsk vestlig eller muslimsk kultur. Men selsagt ikke bare kultur.
Det jeg mener å si, er altså at jeg tror du har misforstått.

Den største forskjellen på psykotiske drap i vesten og æresdrapene i muslimske kulturer er at det i sistnevnte er full enighet i kvinnens slekt om at kvinnen har utfordret den kulturelle kodeksen, og at alle i de to familiene har legitim rett til å sanksjonere. At det skjer av ektemannen når de har flyttet til vesten, skyldes som oftest fraværet av andre nært beslektede medhjelpere og kravet om at han i større grad blir avkrevd å kontrollere henne i et samfunn som blir oppfattet som vantro, syndig og skittent. Og presset er tilstede gjennom streng sosial kontroll. En mann som bryter kodeksen kan forvente sanksjoner selv. Således blir det søkt å snakke om dette som individuell psykose. Det er vel heller snakk om kulturell psykose som avstedkommer tragisk kollektiv adferd. Nesøya-drapene og tragedien i Tromsø er ikke beslektet med dette. Punktum.

Gammel 16-05-09, 00:48   #120
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda, stadig vekk. Bare hyggelig det. Men her inne er det som om det er en to tre, i disse sakene som på en eller anne måte handler om den nye demogrfien, mot røkla. Og så har man andre tråder der man er sjokkert over at resten av samfunnet ikke er på nett og at FRP har så stor oppslutning. Debattene hadde stått seg på at flere tok en s.k. Martin Kolberg. Feministene må en eller annen gang pule og nyte det.

Ah, du er et ekte nek.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:00.