Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Kan noen anbefale en krimbok som ikke er bestselger?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-09, 20:10   #1
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan noen anbefale en krimbok som ikke er bestselger?

Jeg leser ikke krim selv og er helt grønn på krimfronten. Nå skal jeg kjøpe ei krimbok i gave. Hun som skal få den leser en del krim. Vet at hun liker Stieg Larsson og slikt. Jeg vil helst kjøpe en bok det ikke er åpenbart at hun har lest fra før.

Finnes noe så uvanlig som en god krimbok som ikke er bestselger?

Gammel 18-05-09, 20:18   #2
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen anbefale en krimbok som ikke er bestselger?

Hendelser ved vann av Kerstin Ekman er en favoritt her. Det er ikke en typisk krimroman, men veldig bra. Men den er fra 90-tallet.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 20:23   #3
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan er det med klassiske, britiske krimbøker? Dorothy L. Sayers har vært mye snakket om her inne. Jeg har kun lest én bok av henne, Dødsklokkene, og likte den.

Jeg liker også bøkene om Scarpetta, av Patricia Cornwell. Det kan godt være mange har lest disse, men jeg har akkurat oppdaget serien, og tror ikke de er veldig kjente her i Norge. De bøkene handler om en rettsmedisiner, og er i CSI-sjangeren. Bøkene er skrevet på nittitallet, og jeg vet ikke om alle er å finne på norsk (det er kanskje ikke nødvendig heller?). Den første er i hvert fall Post Mortem.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 20:23   #4
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Hendelser ved vann av Kerstin Ekman er en favoritt her. Det er ikke en typisk krimroman, men veldig bra. Men den er fra 90-tallet.

Ja, den er flott!

Gammel 18-05-09, 20:28   #5
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde egentlig at "Hendelser ved vann" var en bestselger, siden ikke-krimlesende meg har hørt om den før ...

Takk for tips! Jeg tror ganske sikkert at engelskspåklige bøker også går fint.

Gammel 18-05-09, 20:29   #6
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg liker også bøkene om Scarpetta, av Patricia Cornwell. Det kan godt være mange har lest disse, men jeg har akkurat oppdaget serien, og tror ikke de er veldig kjente her i Norge. De bøkene handler om en rettsmedisiner, og er i CSI-sjangeren. Bøkene er skrevet på nittitallet, og jeg vet ikke om alle er å finne på norsk (det er kanskje ikke nødvendig heller?). Den første er i hvert fall Post Mortem.

Anbefales, utrolig spennende bøker, synes jeg.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 20:29   #7
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Jeg trodde egentlig at "Hendelser ved vann" var en bestselger, siden ikke-krimlesende meg har hørt om den før ...

Ja, den var nok tilnærmet en bestselger - tror jeg fikk den gjennom bokklubben. :heller ikke krimleser:

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 20:58   #8
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Alle bøkene til Jeffrey Deaver er gode. Jeg vet ikke om noen av dem er bestselgere?

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 21:04   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mo Hayder sin "Tokyo" og "Fuglemannen" er bra synes jeg.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 21:11   #10
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Finnes noe så uvanlig som en god krimbok som ikke er bestselger?

Dorothy Sayers. Jeg ville ha valgt Gaudy Night eller Murder Must Advertise.

Eller hva med Berhard Borge (alias for André Bjerke) De dødes tjern.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 21:18   #11
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Caleb Carr: The Alienist

Jed Rubenfeld: The Interpretation of Murder

Førstnevnte er best, og jeg tror ikke noen av dem kan kalles bestselgere i Norge - usikker på om de er oversatt i det hele. Har også fått anbefalt Peter Robinson som en ypperlig og ikke alt for kjent krimforfatter, men ikke kommet meg til å lese noe av ham ennå.

Forøvrig synes jeg, som en smule av en krimfanatiker, at mye av det som har vært nevnt her er velkjente forfattere/bøker, om enn gode.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 21:20   #12
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bernhard Borge er helt genial.

Skal du ha klassisk krim er det også mulig å se etter Ngaio Marsh, litt i Agatha Christie tradisjonen.

Ellers fortsetter jeg gjerne å slå et slag for Alexander McCall Smith. Nå hans nyeste serie om den skotske filosofen Isabel Dalhousie. Jeg mener at den første heter "The Sunday Philosophy Club"

Patricia Cornwell er bra, men jeg er nesten mer glad i den andre "patologikrimforfatteren" Kathy Reichs. Aner ikke om hun er oversatt.

Jeffrey Deaver er veldig god, og kjempeskummel. For eksempel "The Blue Nowhere".

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 21:21   #13
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Jørn Lier Horst skriver bra bøker.
Det er bla han som har skrevet Hunter.

Gammel 18-05-09, 21:42   #14
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker veldig godt Robert Wilsons bøker om inspektør Javier Falcon. Den siste boken i serien er nettopp blitt utgitt på norsk. Den første, En stille død i Lisboa? (tror det er den norske tittelen), var vel en bestselger, men vet ikke om de andre er like kjente.

Jeg liker også Kathy Reichs (ikke de aller nyeste), Mo Hayder (Birdman og The Treatment), Michael Connelly (bøkene om Harry Bosch), John Connolly(bøkene om Charlie Parker, dersom man liker litt 'mørkere' bøker), Stuart McBride (krim fra Aberdeen), Michael Marshall (Straw Men trilologien - denne kan absolott anbefales!!!)

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 22:29   #15
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker Clive Cussler. Det er litt "mannekrim" hvis man kan kalle det. Det er i allefall litt røffere og det handler om menn. Men jeg digger han!

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 22:34   #16
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dennis Lehane: Shutter Island, eller De gales øy, som den heter på norsk. Anbefales på det varmeste.

Gammel 18-05-09, 22:37   #17
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg blei bergtatt av La den rette komme inn. Spesielt fram til dei siste kapittela. Den er kanskje bestselger den også forresten.

Gammel 19-05-09, 00:11   #18
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Mo Hayder sin "Tokyo" og "Fuglemannen" er bra synes jeg.

De kan jeg også anbefale! Og også "Kuren" av samme forfatter, den har samme hovedperson som "Fuglemannen".

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-09, 08:29   #19
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Jeg elsker engelsk krim, og yndlingsforfatteren er Reginald Hill. Kjempebra bøker!
Ian Rankins bøker er også veldig bra!

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-09, 09:59   #20
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Takk for mange tips!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:12.