Sv: Høyhastighetstog i Norge
Den gangen for leeenge siden (føles i alle fall sånn ut nå) da jeg jobbet, leste jeg disse raportene om høyhastighetstog, og så vidt jeg husker så satt jeg igjen med en "kjekt om dette hadde kunne realiseres, men jeg tviler på at det vil fungere"-følelse etterpå. Som vel var konklusjonen på saken jeg skrev. Det er en utfordring uten like å oppnå de hastighetene som trengs for å få konkuransedyktigtige reisetider. Norge har herlig mange berg og daler, og skal man ha fart, så må det være relativt flatt. Og da blir det dyrt! Pluss at det har en del miljømessige aspekter som kan være problematiske når man skal legge banen i landskapet.
I tillegg var det en del på dette med lønnsomhet. Høy hastighet fordrer få stopp. Få stopp gir dårligere passasjergrunnlag. Ond sirkel...
Så har man diskusjonen om man skal ha et eller to spor. Om man skal bruke eksisterende skinnegang nær byene, osv. Billigeste løsninger går ut over hastigheten, og motsatt.
Hvis toget var konkurransedyktig med flyet, så hadde jeg foretrukket toget. Men som sagt, jeg har mine tvil ut fra de rapportene jeg leste i fjor høst. Altså, det er fullt mulig at de klarer å bygge en bane som går fort nok. Men da tviler jeg på at den kan forsvares samfunnsøkonomisk. Ut fra et økonomisk perspektiv, i alle fall .