Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Æresdrap på norsk

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-09, 13:59   #161
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Æresdrap på norsk

bina - mishandling innenfor et kjærlighetsforhold er en aktivitet med sterk overvekt av menn.

Partnerdrap er svært, svært sjelden drap som begås av en som er slik du beskriver - som er et offer og syk. Partnerdrap begås i hovedsak av tilregnelige menn og de er som regel planlagt. De kan altså ikke forklares med psykisk sykdom i motsetning til for eksempel legedrapet eller trikkedrapene.

Svar med sitat
Gammel 19-05-09, 14:39   #162
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitatet I en sammenheng (litt etter hukommelsen): Hun hadde behandlet mannen så fælt at han var offeret. Altså han var et offer for henne. Uttalt etter at han hadde myrdet henne.

Gammel 20-05-09, 18:42   #163
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Eller trikke-tragedien. Å kalle regelrett henrettelser av kvinner for tragedie, dét er tragedie det. Jeg synes også dette kan sammenlignes med "æresdrap", eneste forskjellen er vel at i Norge blir ikke mannen hyllet for gjerningen, så derfor tar han livet sitt også.

Det er jo akkurat DEN forskjellen som er så viktig. At man i enkelte kulturer ser på drap av kvinner som en helt legitim sanksjon, enten det er kvinnens mannlige slektninger eller ektemannen, mens det her på berget er fullstendig uakseptabelt uansett. Å prøve å viske ut den forskjellen er som å prøve å fornekte at religiøst /kulturelt motiverte drap ikke eksisterer.

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 18:49   #164
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Det er jo akkurat DEN forskjellen som er så viktig. At man i enkelte kulturer ser på drap av kvinner som en helt legitim sanksjon, enten det er kvinnens mannlige slektninger eller ektemannen, mens det her på berget er fullstendig uakseptabelt uansett. Å prøve å viske ut den forskjellen er som å prøve å fornekte at religiøst /kulturelt motiverte drap ikke eksisterer.

Og det var det ganske mange prøvde å forklare her at er feil da. At ved utsagn om at kvinner provoserer og at stakkars menn presses langt så det er ikke rart det går galt osv så viser vi her på berget at vi forsvarer menn som dreper partneren sin og viser forståelse for dette samt plasserer skyld hos offeret.

Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 18:58   #165
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Og det var det ganske mange prøvde å forklare her at er feil da. At ved utsagn om at kvinner provoserer og at stakkars menn presses langt så det er ikke rart det går galt osv så viser vi her på berget at vi forsvarer menn som dreper partneren sin og viser forståelse for dette samt plasserer skyld hos offeret.

Det er lettere å tippe over hvis omgivelsene kommer med applaus og man har vokst opp i et kvinnefiendtlig samfunn. Enkel logikk. Nå må dere slutte å base i tåka da.

Gammel 20-05-09, 19:04   #166
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er lettere å tippe over hvis omgivelsene kommer med applaus og man har vokst opp i et kvinnefiendtlig samfunn. Enkel logikk. Nå må dere slutte å base i tåka da.

Da handler det vel overhodet ikke om å "tippe over" i noe som helst. I de tilfellene vil det ofte være en planlagt handling (som kanskje involverer flere), og nødvendig sett fra gjerningsmannens ståsted.

Men det er nok dessverre ingen "enkel logikk" i dette, Brutus.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 19:10   #167
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er 100% enig med Brutus, det er en himmelvid forskjell på at kvinner blir drept og det aksepteres helt og totalt i samfunnet kontra drap som ikke er akseptert. Tenk feks på enkebrenning i India - sati - kontra drap i Norge. Det er selvfølgelig ingen forskjell for vedkommende som dør. Død er død. Men det er klart det har en betydning for risikoen for at det skjer.

Og ja, jeg er enig i at det elementer i vold mot kvinner og barn hvor man har en viss samfunnsmessig aksept, men den aksepten kan ikke sammenlignes med aksepten i mange andre land/kulturer.

Gammel 20-05-09, 20:08   #168
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart det er en forskjell, det er da ingen som er uenige i at det er store ulikheter når en far får sine sønner til å drepe datteren sin, fordi hun så litt for lenge på nabogutten, i forhold til en mann som dreper av sjalusi. Himmelvid forskjell der, men likheter andre steder, som nevnt. Som når det er en god del individer som viser forståelse, og dermed aksept, for drapet, fordi kvinnen var så "vanskelig".

Gammel 20-05-09, 20:13   #169
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er 100% enig med Brutus, det er en himmelvid forskjell på at kvinner blir drept og det aksepteres helt og totalt i samfunnet kontra drap som ikke er akseptert..

Også du min sønn, Brutus.

Greit nok at Brutus har et poeng - spørsmålet er bare hva han/hun vil med det.

Gammel 20-05-09, 20:30   #170
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Klart det er en forskjell, det er da ingen som er uenige i at det er store ulikheter når en far får sine sønner til å drepe datteren sin, fordi hun så litt for lenge på nabogutten, i forhold til en mann som dreper av sjalusi. Himmelvid forskjell der, men likheter andre steder, som nevnt. Som når det er en god del individer som viser forståelse, og dermed aksept, for drapet, fordi kvinnen var så "vanskelig".

Det jeg vil fram til er det du sier nå, rent bortsett fra at jeg synes det er forskjell på naboer på Nesøya som kun bekrefter at de synes kvinnen var vanskelig av seg og hele kulturer som ikke kan overleve brudd på en århundrelang tradisjonell æreskodeks som de involverte mener er hellig innstiftet av en eller annen høyere makt. Folka på Nesøya hadde vel ikke som et kollektivt krav å få denne kvinnen drept , hadde de vel? Nei, så der har du forskjellen. Ganske enorm, spør du meg.

Claire, hva jeg vil med å påpeke dette? Nyansere litt

Gammel 20-05-09, 20:37   #171
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

Det jeg vil fram til er det du sier nå, rent bortsett fra at jeg synes det er forskjell på naboer på Nesøya som kun bekrefter at de synes kvinnen var vanskelig av seg og hele kulturer som ikke kan overleve brudd på en århundrelang tradisjonell æreskodeks som de involverte mener er hellig innstiftet av en eller annen høyere makt. Folka på Nesøya hadde vel ikke som et kollektivt krav å få denne kvinnen drept , hadde de vel? Nei, så der har du forskjellen. Ganske enorm, spør du meg.

Claire, hva jeg vil med å påpeke dette? Nyansere litt

Jeg tror ikke helt du vet hva ordet nyanser betyr, dessverre.

Gammel 20-05-09, 20:40   #172
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Jeg tror ikke helt du vet hva ordet nyanser betyr, dessverre.

Det må du nesten nyansére...

Gammel 20-05-09, 20:56   #173
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Greit nok at Brutus har et poeng - spørsmålet er bare hva han/hun vil med det.

Du tror at Brutus er rasist. Greit nok.

Jeg synes alikevel det er viktig at når man diskuterer holder seg til sannheten. Hvis noen som er rasistisk har rett, så er det faktisk rett. Det blir en veldig merkelig diskusjon hvis man ikke skal innrømme det som faktisk er sant bare fordi man mistenker at det er vikarierende motiver bak argumentasjonen.

Gammel 20-05-09, 21:00   #174
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Som når det er en god del individer som viser forståelse, og dermed aksept, for drapet, fordi kvinnen var så "vanskelig".

Jeg vil ikke si dette er tilfelle på Nesøya, i hvertfall ikke basert på media-utalelsene til denne naboen.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 21:01   #175
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Spørsmål

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Du tror at Brutus er rasist. Greit nok.

Jeg synes alikevel det er viktig at når man diskuterer holder seg til sannheten. Hvis noen som er rasistisk har rett, så er det faktisk rett. Det blir en veldig merkelig diskusjon hvis man ikke skal innrømme det som faktisk er sant bare fordi man mistenker at det er vikarierende motiver bak argumentasjonen.

Jeg har ikke sagt at Brutus er rasist, men kunne godt tenke meg å vite hvilken agenda han har, rent bortsett fra å nyansere, som han så vakkert kaller det.

Hva som faktisk er sant kan vel strengt tatt verken du, jeg eller Brutus uttale oss bastant om. Sannheten i disse problemstillingene er subjektiv. Man kan tilegne seg visse kunnskaper om andre kulturer, men å hevde at man sitter på sannheten er nok å ta litt hardt i.

Gammel 20-05-09, 21:07   #176
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Det var æresdrap-forsøk i hotel cesar for 10 år siden :bidrar:

Gammel 20-05-09, 21:11   #177
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det må du nesten nyansére...

Case closed.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 21:11   #178
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke sagt at Brutus er rasist, men kunne godt tenke meg å vite hvilken agenda han har, rent bortsett fra å nyansere, som han så vakkert kaller det.

Hva som faktisk er sant kan vel strengt tatt verken du, jeg eller Brutus uttale oss bastant om. Sannheten i disse problemstillingene er subjektiv. Man kan tilegne seg visse kunnskaper om andre kulturer, men å hevde at man sitter på sannheten er nok å ta litt hardt i.

Hvis du må vite hvilken agenda han har, så føler du vel for å vite alles agenda her i tråden eller?
Jeg skjønner jo at man spekulerer i om han er rasist med agenda, på bakgrunn av deltagelse i andre tråder, men jeg synes nå han argumenterer og formulerer seg godt, og det er hyggelig med litt andre innspill med andre vinklinger her også.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 21:11   #179
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Må man alltid ha en agenda? Uten at jeg nødvendigvis er enig med Brutus i alt han (eller hun?) sier her, er jeg enig med him i at det må gå an å komme med et godt (og mest sannsynlig riktig) argument i en diskusjon uten å bli beskyldt for å ha en creepy "agenda." (Når ble nyansere et negativt ord, forresten? )

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 21:25   #180
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

og det er hyggelig med litt andre innspill med andre vinklinger her også.

Og registrerer at rasisme-anklager fortsatt er in.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:43.