|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Overnaturlige evner? | |||
Ja, helt klart!
|
|
7 | 5,07% |
Tja, kanskje?
|
|
23 | 16,67% |
Nja, andre mener iallefall det?
|
|
5 | 3,62% |
Ærru gæærn, så klart ikke!
|
|
75 | 54,35% |
|
|
35 | 25,36% |
Nekter å svare!
|
|
4 | 2,90% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 138. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Passiv
|
Sv: Tror du at du har overnaturlige evner?Jeg har en meget velutviklet intuisjon og er langt mer enn vanlig var for å plukke opp et par sinnsstemninger hos andre. Det har ikke en damned shit med overnatur å gjøre - det er rett og slett et par sider ved meg som måtte utvikles så langt det gikk for å kunne overleve barndommen. Med andre ord ren Darwin. |
|
|
|
#102 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tror du at du har overnaturlige evner?Forresten, glemte at jeg har øyne i nakken.
|
|
|
#103 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Tror du at du har overnaturlige evner?ingen evner her. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Tror du at du har overnaturlige evner?Å, m^2, søvnparalyse har jeg også hatt. Det er helt grusomt. Jeg kan ikke bevege meg, har øynene igjen. Likevel ser jeg rommet helt klart i drømmen, og det står noen ved sengen eller døren. Som oftest klarer jeg å komme meg ut av det med å endelig få til å bevege hodet slik at jeg våkner.
|
|
|
#107 |
|
Ustabil
|
Sv: Tror du at du har overnaturlige evner?
Godt poeng. Hva er overnaturlig? Naturlig er jo noe vi har definert ut i fra hva vi anser som logisk, fornuftig, forståelig og vitenskapelig. Hva som er naturlig og dermed også hva som er overnaturlig defineres ut i fra tid, sted, kultur og religion. |
|
|
|
|
|
#108 |
|
|
Etter flere år blir du så vant til det at du ikke blir redd lengre, eller dvs lærer deg metoder for å ufarliggjøre det :erfart: |
|
|
|
|
|
#109 |
|
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tror du at du har overnaturlige evner?Jeg har hørt fok si (altså de som mener de har evner utenom det vanlige) at alle innehar en slags sjette sans. Vi har bare ikke lært å bruke den ennå.
|
|
|
#110 |
|
Ustabil
|
Det har jeg også hørt. Og tenk om det er sånn. Jeg antar de fleste av oss erkjenner "intuisjon", selv om det heller ikke kan bevises vitenskapelig. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Tror du at du har overnaturlige evner?Mange av de fenomenen man samler under betegnelsen intuisjon er det jo godt illustrert hvordan hjernen får til, av den del illusjonister o.l. Han fyren på tv som ser ned på en gate, sier "den personen kommer snart til å snu seg og gå tilbake", og så skjer det. Og så forklarer han, med sakte film, hvilken informasjon han la til grunn for den "gjettingen". Og det er det samme de som er veldig intuitive gjør: De legger sammen masse informasjon de ikke engang er klar over at de har.
|
|
|
#112 |
|
Ustabil
|
Likevel så er intuisjon noe litt uforklarlig, som ikke kan vitenskapelig bevises. Noen er gode på det, andre ikke så gode. Og noen mangler det helt og fullstendig. |
|
|
|
|
|
#113 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Tror du at du har overnaturlige evner?bina, jeg tror i hvert fall at sannsynligheten for at at det er en høyst rasjonell, naturlig forklaring, som er helt åpenbar hvis man bare hadde hatt alle parametrene, er mye mer sannsynlig enn at det har skjedd en loop i tid-rom og du faktisk hadde fått en smakebit av noe som ikke hadde skjedd enda.
|
|
|
#114 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Det kalles hypnagoge hallusinasjoner. Jeg har også hatt det noen ganger, komplett med full paralyse og full skrekk. Det dreier seg jo bare om en endret bevissthetstilstand, men jeg synes ikke det er så rart om noen kan fortolke det annerledes, for det er virkelig ekkelt. |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Ustabil
|
Greia er at vi kan ikke forklare det. Ikke på generell basis, og ikke de enkelte tilfellene. Nettopp fordi det kan være tilfeldigheter også. Slike ting følger ikke et mønster. |
|
|
|
|
|
#116 |
|
Ustabil
|
Men igjen, du har sikkert også opplevd den følelsen av at barnet ditt gjør noe galt. Du er ikke i samme rom, kanskje er du inne og barnet er ute. Og plutselig skjønner du bare at nå gjør h*n noe ulovlig. Ofte stemmer slike intuisjon. Ofte stemmer det ikke, for den del. Men kanskje er det noe ved andre menneskers hjerneaktivitet som vi kan oppfange. Og kanskje er vi lite mottakelig akkurat når vi er konsentrert om en film, en god bok, en eksamen, eller en arbeidsoppgave som krever tankevirksomhet. Men når du står der og bretter tøy, eller når du er i ferd med å sovne, da slapper du av og er ikke fokusert på noe spesielt. Kanskje du da er mer mottakelig for å "høre" andre menneskers hjerneaktivitet? |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Tror du at du har overnaturlige evner?Forskjellen på vår tilnærming er at jeg ikke tror det er uforklarlig. Jeg tror at vi bare ikke har alle parametrene. Pluss at mye av det bare rett og slett er tilfeldig, selvsagt. Du hadde jo aldri husket at du tenkte på den venninnen din hvis du ikke hadde truffet henne.
|
|
|
#118 |
|
Ustabil
|
Nei, forskjellen er at jeg tror at forklaringer kan komme på et senere tidspunkt også. Jeg tror ikke at vi vet alt som er å vite ennå. Jeg tror ikke at hjernen vår er fullt utnyttet. Og jeg er overbevist om at ting som i dag blir betraktet som uforklaring en dag vil få sin forklaring. (Ikke alt, men en god del). Mens du later til å tro at vitenskapen er "ferdig" og at alt må kunne forklares ut i fra dagens vitenskap. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Å gjenta seg selv kan aldri gjøres for ofte, egentlig.
|
|
|
#120 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Jeg tror det er forskjell på hvordan vi prøver å årsaksforklare fenomener vi opplever. Hvis jeg har hatt en følelse av at ungen min har gjort noe galt, er det som regel på grunn av mitt kjennskap til henne og hennes vanlige atferdsmønster. Når noe avviker fra dette (uvanlig lenge borte, uvanlig stille, sammen med en uvanlig rampete unge), kan jeg få den følelsen. |
|
|
|
![]() |
|
|