|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Bør julegudstjenesten kuttes ut i skoletiden? | |||
| Ja |
|
37 | 45,12% |
| Nei |
|
40 | 48,78% |
| Vet ikke |
|
5 | 6,10% |
| Deltakere: 82. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?Jeg tror virkelig at vi skal slutte å leve. Det er alltid noen som blir støtt av noe, noen som går i mot sin overbevisning eller som ikke er konfortabel i situasjoner. Vi har det faktisk alle slik fra tid til annen. *informerer* |
|
|
|
|
|
#2 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?Det nytter ikke å diskutere med deg. Du vil at verden skal skapes etter deg og det blir den heldigvis ikke. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?................ Sist redigert av Kråka : 29-12-06 kl 23:16. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?
Hvis du ser svaret til Joma over så ser du at julefeiringen fra gammelt av ikke har noe med kristendommen å gjøre.
|
|
|
#5 |
|
Håpefull eller håpløs....
Hvor: Plankebyen
![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
#6 |
|
Like blid!
Det er nettopp derfor det er på tide å skille stat og kirke.
|
|
|
|
#7 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?Jeg stemte nei, selv om jeg ikke er kristen.
|
|
|
#8 |
|
Håpefull eller håpløs....
Hvor: Plankebyen
![]() ![]() ![]() |
Kan du ikke bare ta med deg barna dine til julegudstjeneste selv? Så tar du vare på det du føler er kulturarv og tradisjon.
|
|
|
|
#9 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Eh, jeg vil nok ta med meg mine barn på julaften uansett om de går med skolen eller ikke. Det er vår tradisjon.
|
|
|
#10 |
|
Tar en fot av gangen
Hvor: Havørnbyen
Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?Mine barn har fått bestemme selv. Men for å ta et valg, må de vite hva det dreier seg om. Ingen av vondt av å gå i kirken.
|
|
|
|
#12 |
|
Tar en fot av gangen
Hvor: Havørnbyen
Jeg trodde det gjaldt julegudstjenesten?
|
|
|
|
#13 |
|
Alltid like optimist
Hvor: Orkdal
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?Synes den bør fortsette, fordi det er en del av tradisjonen her i landet - og det er jo ingen tvang nå heller.
|
|
|
#14 |
|
Borte
|
Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?Jeg ønsker at all forkynning i skolen skal kuttes ut, og deriblant julegudstjenesten. Det at noen syns det er en koselig tradisjon er ikke argument godt nok for at alle skolebarn skal gjennom en gudstjeneste før jul. Det spiller ingen rolle om det finnes alternativer. Skolen bør være religionsnøytral. Det betyr ikke at barna ikke skal lære om det kristne julebudskapet eller om kristendom som sådan. Men et kirkebesøk med gudtjeneste ligger langt nærmere forkynning enn læring.
|
|
|
#15 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?Jeg synes at livssyn er en personlig sak som ikke har noe i skoleplan å gjøre, annet enn ved teoretisk tilnærming. Kirkebesøk som juleavslutning faller ikke inn under den kategorien, synes jeg.
|
|
|
#16 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?Lykkeliten02 sier mye bra. Jeg får ikke prikket deg. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Glamorøs
|
Er det litt vanskelig å forstå? Det er ingen som sier at vi ikke skal snakke noe om grunnene til at jul feires i dag. Det eneste som sies er at man ikke ønsker forkynning. Kanskje du ikke vet hva forkynning er?
|
|
|
#18 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
Joda, jeg vet det. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Ekvilist
|
Pepperkaker, gløgg og felles hygge f.eks. Kanskje synge "På låven sitter nissen"?
|
|
|
#20 |
|
Pauset
|
Jeg er enig i at det er en måte å gjøre det på, men for barn av Jehovas vitner så blir det fortsatt ekskluderende og kanskje enda mer fordi nå blir det stort sett bare dem som ikke kan delta. Før når man gikk i kirken i skoletiden da var de flere som ble igjen på skolen og gjorde noe hyggelig, men nå er det Jehovas vitnebarna som blir alene, slik du foreslår det |
|
|
|
![]() |
|
|