Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bør julegudstjenesten kuttes ut i skoletiden?
Ja 37 45,12%
Nei 40 48,78%
Vet ikke 5 6,10%
Deltakere: 82. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-12-06, 11:18   #1
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Jeg tror virkelig at vi skal slutte å leve. Det er alltid noen som blir støtt av noe, noen som går i mot sin overbevisning eller som ikke er konfortabel i situasjoner. Vi har det faktisk alle slik fra tid til annen. *informerer*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 11:26   #2
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Det nytter ikke å diskutere med deg. Du vil at verden skal skapes etter deg og det blir den heldigvis ikke.

*takker for seg*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 15:47   #3
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

................

Sist redigert av Kråka : 29-12-06 kl 23:16.
Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 15:53   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Hvorfor gidde å feire jul da, når det som
egentlig handler om julen blir borte?

Hvis du ser svaret til Joma over så ser du at julefeiringen fra gammelt av ikke har noe med kristendommen å gjøre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 18:34   #5
Misty
Håpefull eller håpløs....

Misty sin avatar

Hvor: Plankebyen
Misty er litt kulMisty er litt kulMisty er litt kul
Standard

Jeg er ikke for denne avkristningen av landet. Dere som ikke liker kirken, helt
greit, men når landet følger denne tradisjonen da må vi bare føye oss. Det er
mye vi ikke er enige om når det gjelder politikere og regjeringen. Det er ikke
lett å gjøre alle til lags. Hvis julen blir avlyst fordi budskapet om julen
forsvinner, ja hva har vi igjen da? Hvorfor gidde å feire jul da, når det som
egentlig handler om julen blir borte?

Totalt uenig med deg.
Hvorfor skal vi være nikkedukker og bare føye oss?
Vi har da valg i fht politikk bla i dette landet, og dersom det blir en folkeavstemning om å skille stat og kirke, så tror jeg - ja, TROR , at det ville blitt et flertall for skille. Påtvungen religion/kristendom er ingen tjent med.
Og ikke kom her og fortell meg at flertallet av det noerske folk feirer julen pga budskapet. Vi feirer jul fordi det er koselig, fordi det bygger på tradisjoner.
For min del kan man godt avskaffe alt som har med jul å gjøre i fht bhg og skole. Dette pga at man skal inkludere alle, og det gjør man ikke all den tid det faktisk finnes elever/barn i dette landet som ikke feirer jul på den måten normenn gjør...
Barna ville ikke savnet det, de kan få jul hjemme dersom det er ønskelig.
Foreldrene kan sette seg ned og lage julepynt, lese julehistorier, synge julesanger osv rundt bordet i sin egen stue

Mulig at jeg tar skikkelig feil, men jeg tror at til og med fåtallet av medlemmene her går i kirken på julaften og/eller sitter hjemme og leser juleveangeliet...

(Leser igjennom nå og ser at jeg virker helt frøken Anti-jul, men jeg er ikke det altså )

Gammel 28-12-06, 20:38   #6
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Dere som ikke liker kirken, helt
greit, men når landet følger denne tradisjonen da må vi bare føye oss.

Det er nettopp derfor det er på tide å skille stat og kirke.

Gammel 28-12-06, 20:40   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemte nei, selv om jeg ikke er kristen.
Så lenge skolen har et opplegg for de som ikke ønsker å gå i kirken, ser jeg ikke noe galt i at de har dette som en tradisjon.

Gammel 29-12-06, 14:52   #8
Misty
Håpefull eller håpløs....

Misty sin avatar

Hvor: Plankebyen
Misty er litt kulMisty er litt kulMisty er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02

Følelsemessig føler jeg at vi, ved å fjerne julegudstjenesten, distanserer oss fra vår norske kulturarv og tradisjon.

Kan du ikke bare ta med deg barna dine til julegudstjeneste selv? Så tar du vare på det du føler er kulturarv og tradisjon.

Det er faktisk ingen som har svart på det i denne tråden..
Er det "behagelig" for foreldre at skolen/bhg tar seg av den delen, julegudstjenesten? Så slipper man det selv....

Gammel 29-12-06, 15:58   #9
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Misty, her.

Kan du ikke bare ta med deg barna dine til julegudstjeneste selv? Så tar du vare på det du føler er kulturarv og tradisjon.

Det er faktisk ingen som har svart på det i denne tråden..
Er det "behagelig" for foreldre at skolen/bhg tar seg av den delen, julegudstjenesten? Så slipper man det selv....

Eh, jeg vil nok ta med meg mine barn på julaften uansett om de går med skolen eller ikke. Det er vår tradisjon.
Jeg gjentar at jeg ikke anser det som et problem at de som ønsker det skal få oppleve julegudstjeneste i skolesammenheng dersom de som ikke ønsker det har et likeverdig opplegg. Jeg ønsker ikke å fjerne det helt, men ønsker at de skolene som pr. idag ikke tilbyr et godt alternativ skal få det. For å gjenta meg selv, så anser jeg ikke dette som forkynnelse i stor grad eller å tre religionsutøvelse nedover hodet på barn og foreldre.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 15:39   #10
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Mine barn har fått bestemme selv. Men for å ta et valg, må de vite hva det dreier seg om. Ingen av vondt av å gå i kirken.

Gammel 29-12-06, 15:49   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Ingen av vondt av å gå i kirken.

Det er vel ikke akkurat det vi diskuterer heller.

Gammel 29-12-06, 15:52   #12
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det er vel ikke akkurat det vi diskuterer heller.

Jeg trodde det gjaldt julegudstjenesten?

Gammel 30-12-06, 14:39   #13
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Synes den bør fortsette, fordi det er en del av tradisjonen her i landet - og det er jo ingen tvang nå heller.
Selv er hverken gubben eller jeg troende, men synes likevel ungene skal få lukte på kristendommen - om de velger å tro eller ikke, skal ikke jeg bestemme, men en liten tur i kirka har de jaggu ikke vondt av.

Gammel 30-12-06, 17:27   #14
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ønsker at all forkynning i skolen skal kuttes ut, og deriblant julegudstjenesten. Det at noen syns det er en koselig tradisjon er ikke argument godt nok for at alle skolebarn skal gjennom en gudstjeneste før jul. Det spiller ingen rolle om det finnes alternativer. Skolen bør være religionsnøytral. Det betyr ikke at barna ikke skal lære om det kristne julebudskapet eller om kristendom som sådan. Men et kirkebesøk med gudtjeneste ligger langt nærmere forkynning enn læring.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 18:54   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes at livssyn er en personlig sak som ikke har noe i skoleplan å gjøre, annet enn ved teoretisk tilnærming. Kirkebesøk som juleavslutning faller ikke inn under den kategorien, synes jeg.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 19:53   #16
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Lykkeliten02 sier mye bra. Jeg får ikke prikket deg.

Hva vil dere ikkekirkeeligavslutning foreslå da? En samling i en idrettshall?
Der ingen prater om verken gud eller jesus, eller HVORFOR vi egentlig feirer
jul? Hva ønsker dere at en slik juleavslutning skal inneholde?

Gammel 30-12-06, 20:03   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

...eller HVORFOR vi egentlig feirer
jul?

Er det litt vanskelig å forstå? Det er ingen som sier at vi ikke skal snakke noe om grunnene til at jul feires i dag. Det eneste som sies er at man ikke ønsker forkynning. Kanskje du ikke vet hva forkynning er?

Gammel 30-12-06, 22:01   #18
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Er det litt vanskelig å forstå? Det er ingen som sier at vi ikke skal snakke noe om grunnene til at jul feires i dag. Det eneste som sies er at man ikke ønsker forkynning. Kanskje du ikke vet hva forkynning er?

Joda, jeg vet det.

Gammel 30-12-06, 20:11   #19
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lykkeliten02 sier mye bra. Jeg får ikke prikket deg.

Hva vil dere ikkekirkeeligavslutning foreslå da? En samling i en idrettshall?
Der ingen prater om verken gud eller jesus, eller HVORFOR vi egentlig feirer
jul? Hva ønsker dere at en slik juleavslutning skal inneholde?

Pepperkaker, gløgg og felles hygge f.eks. Kanskje synge "På låven sitter nissen"? Det MÅ ikke være i en trist idrettshall for min del altså, om det er slik at det ikke skal forkynnes på juleavslutningen. Et hyggelig klasserom er godt alternativ kanskje. Eller skolens aula/gymsal.

Gammel 30-12-06, 20:37   #20
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av *m@msen..*, her.

Pepperkaker, gløgg og felles hygge f.eks. Kanskje synge "På låven sitter nissen"? Det MÅ ikke være i en trist idrettshall for min del altså, om det er slik at det ikke skal forkynnes på juleavslutningen. Et hyggelig klasserom er godt alternativ kanskje. Eller skolens aula/gymsal.

Jeg er enig i at det er en måte å gjøre det på, men for barn av Jehovas vitner så blir det fortsatt ekskluderende og kanskje enda mer fordi nå blir det stort sett bare dem som ikke kan delta. Før når man gikk i kirken i skoletiden da var de flere som ble igjen på skolen og gjorde noe hyggelig, men nå er det Jehovas vitnebarna som blir alene, slik du foreslår det

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:43.