|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Bør julegudstjenesten kuttes ut i skoletiden? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
37 | 45,12% |
Nei |
40 | 48,78% |
Vet ikke |
5 | 6,10% |
Deltakere: 82. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Alltid like optimist
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?Synes den bør fortsette, fordi det er en del av tradisjonen her i landet - og det er jo ingen tvang nå heller.
![]() |
#102 |
Borte
|
![]() Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?Jeg ønsker at all forkynning i skolen skal kuttes ut, og deriblant julegudstjenesten. Det at noen syns det er en koselig tradisjon er ikke argument godt nok for at alle skolebarn skal gjennom en gudstjeneste før jul. Det spiller ingen rolle om det finnes alternativer. Skolen bør være religionsnøytral. Det betyr ikke at barna ikke skal lære om det kristne julebudskapet eller om kristendom som sådan. Men et kirkebesøk med gudtjeneste ligger langt nærmere forkynning enn læring.
![]() |
#103 |
Håpefull eller håpløs....
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Plankebyen
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?
![]() |
#104 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?Jeg synes at livssyn er en personlig sak som ikke har noe i skoleplan å gjøre, annet enn ved teoretisk tilnærming. Kirkebesøk som juleavslutning faller ikke inn under den kategorien, synes jeg.
![]() |
#105 |
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?Lykkeliten02 sier mye bra. Jeg får ikke prikket deg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Glamorøs
|
Er det litt vanskelig å forstå? Det er ingen som sier at vi ikke skal snakke noe om grunnene til at jul feires i dag. Det eneste som sies er at man ikke ønsker forkynning. Kanskje du ikke vet hva forkynning er?
![]() |
#107 |
Ekvilist
|
Pepperkaker, gløgg og felles hygge f.eks. Kanskje synge "På låven sitter nissen"?
![]() |
#108 |
Pauset
|
Trist at foreldre reagerer på slikt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Pauset
|
Jeg er enig i at det er en måte å gjøre det på, men for barn av Jehovas vitner så blir det fortsatt ekskluderende og kanskje enda mer fordi nå blir det stort sett bare dem som ikke kan delta. Før når man gikk i kirken i skoletiden da var de flere som ble igjen på skolen og gjorde noe hyggelig, men nå er det Jehovas vitnebarna som blir alene, slik du foreslår det |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Ekvilist
|
Nå har ikke jeg vært talskvinne for at julen og dens budskap ikke skal diskuteres på skolen. Jeg er i mot forkynning i skolens regi. Det er to ganske forskjellige ting. Jeg kjenner ikke detaljert til Jehovas vitners "reglement", men dersom de ikke kan overhøre omtale av andre religioner - så synes jeg det er veldig trist. Også at barna ikke får delta. Her synes jeg ikke man kan vike, poenget mitt er at folk med ulike livssynsoppfatninger må kunne tåle å høre om hverandres religioner synes jeg. Den gang jeg hadde livssyn fikk jo heller ikke Jehovas vitner delta, fordi vi hadde lærdom om kristendommen og andre religioner. Med tanke på *krig-og-fred* argumentasjonen min over her, så vil jeg presisere at jeg ønsker at man skal kunne prate og lære om religioner. Det er stor forskjell på lærdom og forkynning.
![]() |
#111 |
Pauset
|
Jeg har dessverre ikke lest hele tråden....beklager at jeg qoutet deg, men det var akkurat det du skrev der som jeg gjorde meg noen tanker rundt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Ekvilist
|
![]() |
#113 |
Glamorøs
|
Akkurat dette tror jeg ingen i tråden er uenig i, og det er kjempeflott at du ønsker å legge opp undervisningen slik.
Sist redigert av Tallulah : 30-12-06 kl 20:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
navnet sjemmer ingen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er du virkelig sikker på at det er riktig. Jeg er nemlig av en annen oppfatning etter å ha tatt faget KRL og som lærer i skolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Glamorøs
|
Beklager, det var ikke helt riktig. Religioner som ikke er representert i lokalmiljøet kan tas vekk fra småskoletrinnet. Har rettet det opp i det andre innlegget mitt. Konsekvensen syns jeg forblir den samme.
Sist redigert av Tallulah : 30-12-06 kl 20:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Fortynnet
|
Jeg kan ikke heller forstå at dette stemmer. Det har ikke fungert slik i det hele tatt i de tretten årene jeg har hatt skolebarn. KRL-faget inneholder undervisning om veldig mange religioner, uavhengig av hvilke som er representert i den aktuelle klassen. Ett av barna mine tror jeg faktisk gikk i en temmelig "heilnorsk" klasse også, og de andre har garantert ikke hatt innslag av så mange religioner som det de har hatt undervisning om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
er grønn og fin.
|
Dette er jo ikke riktig, ikke etter hva jeg ser hva mine unger lærer i allefall.
![]() |
#118 |
navnet sjemmer ingen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og jeg har virkelig undervist om alle religionene i en "heilnorsk" klasse. Jeg tok utgangspunkt i bok og læreplan, og der er det da ingen tvil. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|