Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Laptop - hva trenger jeg?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-05-09, 20:36   #1
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Laptop - hva trenger jeg?

Det er bare å innse at den stasjonære ikke holder lenger. Den går tregere og tregere (og det er forsåvidt ikke rart, så lite RAM som den har...).

Til høsten får jeg bredbånd fra kabeltv-selskapet. Da tenkte jeg å skaffe trådløs router og laptop. Barna kan overta den stasjonære til lekser og sånt.

Jeg har jobbet 20 år i databransjen, men det virker ikke sånn mer, jeg kan ingenting. Går inn i en butikk og føler meg snakket trill rundt av smågutter.

Så: Hva trenger jeg egentlig? Jeg skriver litt brev, setter opp litt regnskap, surfer på nett, organiserer og behandler bilder, og lagrer musikk. Den skal ikke brukes til spill. Jeg svømmer ikke i penger.

Småguttene snakker om "dual core processor". Er det nødvendig? Hvor mye minne? Duger det gratis alternativet man får til MS Office, eller bør jeg spandere penger på ekte vare (jeg er glad i excel)? Er det lurt å vente til august, når studenttilbudene kommer, eller er det egentlig omtrent de samme prisene hele tiden?

Og kan jeg koble både laptop og stasjonær til trådløs router? Hva trengs i så fall til det?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 20:38   #2
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Laptop - hva trenger jeg?

Hvor store bilder jobber du med? (Det har jeg funnet ut er det viktigste spørsmålet for meg og min PC. )

Gammel 26-05-09, 20:41   #3
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Hvor store bilder jobber du med? (Det har jeg funnet ut er det viktigste spørsmålet for meg og min PC. )

Bare vanlige bilder fra fotoapparatet. Prøvde på litt datascrapping, men jeg må innse at tiden ikke strekker til.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
Gammel 26-05-09, 20:49   #4
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

:følger med:

Gammel 26-05-09, 20:54   #5
Nebbia
Passiv

Standard

Kjøper du en PC som kommer med Windows Vista, må du ha 4 GB RAM. Da Vista kom på makedet var det vanlig med 1 GB RAM. Jeg tror PCene på teknisk museum er raskere enn disse.

Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 20:56   #6
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Kjøper du en PC som kommer med Windows Vista, må du ha 4 GB RAM. Da Vista kom på makedet var det vanlig med 1 GB RAM. Jeg tror PCene på teknisk museum er raskere enn disse.

:noterer ivrig:

Kommer ikke alle med Vista nå?

Gammel 26-05-09, 21:00   #7
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

:noterer ivrig:

Kommer ikke alle med Vista nå?

Enkelte mini-PCer kommer med XP. Man kan også kjøpe nedgradering fra Vista til XP. Det koster vel 1000 kroner, men med fasit i hånd lurer jeg på om det kanskje hadde vært verdt investeringen.

Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 21:05   #8
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Enkelte mini-PCer kommer med XP. Man kan også kjøpe nedgradering fra Vista til XP. Det koster vel 1000 kroner, men med fasit i hånd lurer jeg på om det kanskje hadde vært verdt investeringen.

Eller oppgradere til Windows 7? Da kan man ha dette gratis fram til mars 2010.

Hvis du skal drive med litt bilderedigering ville jeg gått for en med skjerm på minst tolv tommer.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 21:09   #9
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av indie, her.

Eller oppgradere til Windows 7? Da kan man ha dette gratis fram til mars 2010.

Hvis du skal drive med litt bilderedigering ville jeg gått for en med skjerm på minst tolv tommer.

Det hevdes at Windows 7 er det raskeste operativsystemet av XP, Vista og 7. Men hevdet ikke Microsoft at Vista ville være raskere enn XP? Microsoft skryter i alle fall fremdeles av at Vista er den største suksessen noensinne.

Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 21:13   #10
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor mye penger har du tenkt å bruke? Er det uaktuelt med mac?

Gammel 26-05-09, 22:32   #11
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hvor mye penger har du tenkt å bruke? Er det uaktuelt med mac?

Minst mulig...

Ja, jeg tror mac er uaktuelt. Jeg vil ikke bruke så mye energi på å lære noe nytt.

Gammel 27-05-09, 00:31   #12
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og kan jeg koble både laptop og stasjonær til trådløs router? Hva trengs i så fall til det?

Du kan kople begge til router, men du må forsikre deg om at den stasjonære har trådløst nettverkskort og ei lita antenne.

Gammel 27-05-09, 06:43   #13
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tosse, her.

Du kan kople begge til router, men du må forsikre deg om at den stasjonære har trådløst nettverkskort og ei lita antenne.

Nei, det trenger du ikke. Alle trådløse routere har nettverksinnganger. Normalt 4 stk. Derfor setter man den trådløse routeren ved siden av den stasjonære PCen.

Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 07:53   #14
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Nei, det trenger du ikke. Alle trådløse routere har nettverksinnganger. Normalt 4 stk. Derfor setter man den trådløse routeren ved siden av den stasjonære PCen.

Aha! Men kabelen kommer til å komme inn i 1. etasje, og pc'en står i 2.

Da må jeg enten ha trådløst nettverkskort, eller trekke kabel opp til 2. Jeg tror det første er mest praktisk.

Gammel 27-05-09, 08:43   #15
Nebbia
Passiv

Standard

Aha! Men kabelen kommer til å komme inn i 1. etasje, og pc'en står i 2.

Da må jeg enten ha trådløst nettverkskort, eller trekke kabel opp til 2. Jeg tror det første er mest praktisk.

Hvordan er det du kommer deg på nett i dag? Har du en telefonkontakt i nærheten av den stasjonære PCen trenger du verken å trekke kabel eller kjøpe nettverkskort.

Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 08:47   #16
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Hvordan er det du kommer deg på nett i dag? Har du en telefonkontakt i nærheten av den stasjonære PCen trenger du verken å trekke kabel eller kjøpe nettverkskort.

I dag har jeg ADSL-linje via telefonen, og kabel er trukket helt frem. Jeg har telefon også ved siden av pc'en.

Men med den nye bredbåndslinjen kommer jeg jo til å si opp ASDL-abonnementet.

Gammel 27-05-09, 09:12   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Du trenger noe med hva som helst annet enn Vista på. Og jeg aner ikke hva jeg snakker om for jeg blir så forbannet hver gang jeg begynner med vistamaskinene til ungene at jeg snarest kommer meg vekk og over i XP igjen. Windows 7 skal visst være bedre, men den har jeg ikke prøvd selv.

Det avgjørende er om den noengang skal brukes til spill. Isåfall må du ha et brukbart grafikk-kort. Hvis ikke duger omtrent hva som helst.

Trådløst nett må du ha innebygget på en laptop synes jeg. (Det er det på alle maskiner på markedet tror jeg). På en stasjonær er det ikke så nøye - det koster bare et par hundre for et å plugge i USB porten.

Dualprossessor er ute hvis du skal ha noe tøft. Quad er gjeldende standard da. Hvis det ikke er kommet noe enda tøffere. Men med mindre du skal spille wow eller drive med videokonvertering og sånt så er det penger ut av vinduet - excel krever knapt nok en symaskin for å fungere greit nok.

Dog ikke kjøp billigpakkene på Elkjøp. De er de eneste som selger maskiner som er for dårlige til enkelt bruk til og med.

Storebror sin laptop ga han 5k for i oktober. Den har bra grafikk, 17" widescreen skjerm, fullt tastatur (med tall på siden), 4GB ram og 320 GB disk. Det er en maskin som holder noen år.

Så kan du se på om du trenger mest av alt en laptop som farter rundt i huset - da kjøper du en med stor skjerm så du ser hva du driver med. Eller om du trenger en som er med deg overalt og skal passe i vesken - da må du ofre skjermen for å få den liten nok.

Også må du har sort pianolakkfinish da - så den ser litt sprek ut.

Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 09:15   #18
Nebbia
Passiv

Standard

I dag har jeg ADSL-linje via telefonen, og kabel er trukket helt frem. Jeg har telefon også ved siden av pc'en.

Men med den nye bredbåndslinjen kommer jeg jo til å si opp ASDL-abonnementet.

Ah, du skal ha bredbånd som ikke går via telefonlinjen. Det blir en utfordring for den stasjonære PCen, ja. Hvis telefonlinjen også befinner seg i samme rom som bredbåndsmodemet kunne du satt opp en telefonkoblingsboks og brukt den eksisterende telefonlinjen som en ordinær nettverkskabel mellom trådløs router (som kobles til bredbåndsmodemet) og den stasjonære PCen. Hvis du ikke er i stand til å gjøre dette selv, er det billigere og enklere å få tak i trådløst nettverkskort til den stasjonære.

Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 09:19   #19
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenkte ut fra at router og stasjonær ikke stod i samme etasje.

Gammel 27-05-09, 09:20   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Man bare setter inn trådløst nett i usb'en på den stasjonære så er den på nett igjen. Går så fint som bare det.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:15.