Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er det
Gullstjerne til alle som har klart å holde denne diskusjonen saklig! :imponert:
Opprinnelig lagt inn av Simone, her.
Då eg var student (1996-2001) fekk eg ca 6000 kr utbetalt i mnd (lån+ stipend) som skulle dekke husleige, mat, strøm, mobilrekning, bøker, buss heim til mamma i helgene osv. Husleiga + strøm var 3000 kr, så då var det 3000 kr igjen til alt det andre.
Veninna på attføring hadde ganske mykje meir enn det, pluss at ho slapp studielån. Eg hugsar ikkje nøyaktig kor mykje ho fekk per mnd, la oss seie 10 000 kr.
Det er jo heilt ræva eigentlig, dersom ein samanliknar med lønn, men sett frå ein student sitt perspektiv virkar det veldig mykje. Nesten det dobbelte. Og det skal ikkje betalast tilbake med renter dei neste 20 åra.
Men de som er på attføring har jo som oftest en utdannelse og også studielån fra før. De har kanskje etablert seg med hus og alt.
Opprinnelig lagt inn av safran, her.
Eh, ikke nødvendigvis.
Nei, ikke nødvendigvis, det er mange situasjoner som gjør at en må ta studielån i tillegg til attføringspenger (60% av det en tjente før behøver ikke å utgjøre så voldsomt mye akkurat, særlig ikke om en har hatt redusert stilling før også pga sykdom).
Og til det generelle spørsmålet: Så er det vel i Norge snakk om relativ fattigdom og ikke absolutt. Men likevel mener jeg det er viktig å ta tak i den relative fattigdommen. For det er dette samfunnet vi lever i. At det finnes mange som lever på og under fattigdomsgrensen er sikkert, og tallet er mye større enn det vi får se av statistikken, for det er mange som ligger akkurat over fattigdomsgrensen også og man blir ikke så mye rikere av å tjene hundre kr. mer enn fattigdomsgrensen i året.
Det som ofte blir et problem når man skal diskutere fattigdom, er at begrepet er som noen her har skrevet tidligere, blitt utvannet. Det er utrolig mange som kunne hatt godt av å justere litt på prioriteringene sine, og hatt en helt annen økonomisk situasjon. Jeg mener at personlig økonomi burde være et eget obligatorisk fag på skolen.