Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Tiltaleform i Halo

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-05-09, 14:17   #1
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Tiltaleform i Halo

Til alle scifi fans:

En av mine engelskelever lurer på, hvorfor en løytnant og en sergeant (tror jeg det var, jeg har ikke boken selv) i Halo-serien skiftevis tiltaler hverandre med rang, og med "Mr. Wright"/"Mr. Johnston". Jeg har ut ifra konteksten ikke kunne se årsaken selv. Noen av dere kloke hoder som vet ?

Gammel 25-05-09, 14:35   #2
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tiltaleform i Halo

Jeg har ikke lest den serien. Burde jeg forresten?

Uansett: Fant en lenke til The Junior Officers guide fra den kanadiske hæren, utgitt i 1959 hvor det står (jeg har klippet bort en del):

Sitat:

Section IV
FORMS OF ADDRESS

(c) When a subaltern is addressed on parade or referred to in an unofficial way he is mentioned as “Mr. Smith,” but in an official way he is referred to by his actual rank, i.e. “Lieutenant Smith” or “2nd Lieutenant Smith.”

(g) Warrant Officers Class I are addressed on parade by the title of their appointment e.g. “Sergeant-Major Brown” but off parade they are usually addressed as “Mr.”

Subaltern betyr junioroffiserer, dvs de under kaptein. Innenfor samveldet så var Warrant Officers det samme som non-coms i den amerikanske hæren, dvs de hadde ikke gått offisersskole.
(jeg er ikke på spesielt tykk is her så korriger i vei).

Uansett: Det virker som at det var vanlig å titulere yngre/lavere grads offiserer med Mr når det ikke var i offisielle sammenhenger, men for å sjekke om det stemmer får man nesten lese bøkene tenker jeg.

Gammel 31-05-09, 21:40   #3
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Uhm... Jeg trodde Halo var et spill jeg?

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 23:22   #4
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Uhm... Jeg trodde Halo var et spill jeg?

Haha! Er det det ja.

Gammel 01-06-09, 12:42   #5
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Halo startet som en spillserie, men har etter hvert fått en serie med bøker og tegneserier basert på den samme mytologien. Siden dette er Science Fiction så er det vel vanskelig og si helt spesifikt hvorfor de tiltaler hverandre på denne måten, men Esme er nok inne på det i posten sin.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 14:21   #6
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg har ikke lest den serien. Burde jeg forresten?

Uansett: Fant en lenke til The Junior Officers guide fra den kanadiske hæren, utgitt i 1959 hvor det står (jeg har klippet bort en del):

Subaltern betyr junioroffiserer, dvs de under kaptein. Innenfor samveldet så var Warrant Officers det samme som non-coms i den amerikanske hæren, dvs de hadde ikke gått offisersskole.
(jeg er ikke på spesielt tykk is her så korriger i vei).

Uansett: Det virker som at det var vanlig å titulere yngre/lavere grads offiserer med Mr når det ikke var i offisielle sammenhenger, men for å sjekke om det stemmer får man nesten lese bøkene tenker jeg.

Takk ! Tar denne med til eleven, jeg.

Gammel 02-06-09, 01:44   #7
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Halo startet som en spillserie, men har etter hvert fått en serie med bøker og tegneserier basert på den samme mytologien.

Ahh, takk for oppklaringen. =)

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:02.