Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skal man ta hensyn til alle allergikere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Skal man ta hensyn til alle allergikere?
Ja! 5 3,01%
Man kan selvsagt ikke ta hensyn til alle, men gjøre så godt man kan. 106 63,86%
Litt hensyn klarer man vel å ta. 42 25,30%
Nei, det er håpløst. 10 6,02%
Drit i alle allergikere! 1 0,60%
Annet 0 0%
Dustepoll 2 1,20%
Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-09, 01:50   #1
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skal man ta hensyn til alle allergikere?

Nå er det to tråder her om allergier og hvem man bør og ikke bør ta hensyn til. Det er utrolig mye folk er allergisk for, og man kan ikke ta hensyn til alt. Da må man nekte alle dyr adgang til offentlige steder, som t-baner og buss. Man kan ikke skrelle sitrusfrukter på disse stedene, og heller ikke ha med nøtter som kan forurense luften og forårsake allergiske reaksjoner. Og så har vi alle som er allergisk mot røyk og parfyme.

Jeg hørte nylig om skoler i amerika som har innført strengt nøtteforbud. En skolebuss ble evakuert og desinfisert fordi noen fant en peanøtt. Man får ikke ha med kaker på skolen i frykt for nøtter. Noen skoler har kontroller ved inngangsdøren, tilsvarende metalldetektorer, der man sjekker om noen har med nøtter.

Man kan ikke ta hensyn til alt og alle. De som er allergikere må heller ta de forhåndsreglene som gjelder for dem, og ha med medisiner. Vi kan ikke lage et paranoid samfunn.

Gammel 01-06-09, 01:55   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?

Man tar selvsagt hensyn i den grad det lar seg gjøre. Noe annet er jo bare ondt og ikke det minste nestkjærlig.

Gammel 01-06-09, 01:58   #3
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så alle som tar med seg hunden på t-banen eller skreller en appelsin der, eller bruker parfyme er onde og lite nestkjærlige?

Gammel 01-06-09, 01:59   #4
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er du ganske dum, så jeg gidder ikke skrive mer med deg.

Gammel 01-06-09, 02:00   #5
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Jeg visste det fantes flere tema vi var uenige om, men så tør du ikke engang bli med på en diskusjon?

Gammel 01-06-09, 03:15   #6
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Jeg mener det er naturlig å ta hensyn til dem man omgås, f.eks servere mat vedkommende liker og tåler og sjekke ut dette på forhånd. Jeg mener også at folk som kommer på besøk har en viss "plikt" for å informere om allergier hvis de trenger å bli tatt hensyn til.

I det offentlige rom skulle jeg ønske at ingen røkte, men slik er det dessverre ikke.

Gammel 01-06-09, 05:08   #7
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man gjør så godt man kan .

Mht skoler i USA. Her vi bor er det sånn at det er ok om man tar med ferdigkaker med innholdsfortegnelse, for da kan læreren/ungene lese seg fram til om de tåler det eller ei. Barnehagen vår er nøttefri, dvs at man ikke skal ta med godteri med nøtter i.

Ellers er det jo mye man er allergisk mot. Jeg har en svigrmor som ikke tåler kofein, den er rimelig lett å forholde seg til. Så har jeg en svigerfar som ikke tåler hvitløk, selv om maen og jeg tror det er litt overdrevet, for det har hendt at det har gluppet, og vi har servert noe med litt hvitløk i, uten at han har blitt syk . Men han er veldig påpasselig selv med å alltid bestille uten, og vi lager mat uten, så godt vi kan.

Ellers kjenner vi folk som er allergisk mot nøtter, epler, sitrus. gluten osv, osv. Og vi gjør så godt vi kan mht å ta hensyn. Mht matallergier er folk stort sett flinke til å passe på selv.

Selv er vi allergisk mot diverse dyr, men det hindrer jo ikke venner og familie i å skaffe seg katt. Vi doper oss før vi går til dem, men besøkene blir nødvendigvis litt kortere, når man ender opp med rendene øyne og kort pust . Noen er flinke til å støvsuge og hiver ut katten når de vet vi kommer, andre gir balla.

Gammel 01-06-09, 08:34   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det så fælt eller slitsomt å måtte ta hensyn da?

Det er jo ikke noe vanskelig å la være å gå spre rundt seg med nøtter eller parfyme, så det synes jeg godt man kan begrense seg med. Og man tar selvsagt hensyn så godt det lar seg gjøre i forhold til å ha med husdyr på steder der andre folk ferdes. Og røyking er jo heldigvis endelig blitt forbudt på steder der allergikere ikke kan unngå å ferdes.

Jeg skjønner virkelig ikke problemstillingen din? Bortsett fra akkurat når det gjelder røyking, så legges det vel ikke så veldig store begrensninger på folk som har lyst til å gjøre eller bruke ting som andre folk kan være allergiske mot?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 08:42   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Kommer litt an på hva hensynet krever av meg for å være helt ærlig.

Etter å ha blitt kjent med Skvetten kommer jeg aldri i mitt liv til å ta på parfyme når jeg skal ut og reise. Men jeg kommer til å bruke det om jeg skal på butikken. (Det er ikke snakk om store mengdene).

Jeg kommer til å ta hensyn til kjente matallergier om jeg får besøk.

Jeg kommer ikke til å kvitte meg med katten selvom det betyr at katteallergikerne jeg kjenner ikke kan komme på besøk. (De kommer kun på sommeren, da sitter vi i hagen så får de stresstestet pollenallergiene isteden.)
Hadde en av ungene blitt allergisk mot katt så måtte jeg selvsagt endret på den innstillingen.

Jeg slutter jo ikke å kjøre bil til Oslo hver dag til tross for at jeg genererer eksos.

Jeg tvinger ikke en med eksem til å gå med ull.

Så hvordan skal jeg summere? Det ser ut til at jeg tar hensyn til allergikere der hvor det ikke er så mye pes for meg? :shallow: Samt der hvor jeg er klar over at det finnes en allergi når det gjelder mat.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 09:19   #10
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Etter å ha blitt kjent med Skvetten kommer jeg aldri i mitt liv til å ta på parfyme når jeg skal ut og reise. Men jeg kommer til å bruke det om jeg skal på butikken. (Det er ikke snakk om store mengdene).

Så allergikere som møter deg på butikken skal få lide, men ikke de du møter i reisesammenheng?

Jeg synes parfyme er en av de tingene man virkelig kunne tatt et fellestak for å gjøre hverdagen til allergikerne bedre. Dette er en ting man ikke ha, og som er veldig ille for de som reagerer på det. Det er lenge siden jeg sluttet å ha på meg parfyme.

Jeg gjør så godt jeg kan når det gjelder å ta hensyn. Vi har ikke husdyr, røyker ikke, serverer ikke mat jeg vet noen reagerer på, etc.

Gammel 01-06-09, 09:25   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Så allergikere som møter deg på butikken skal få lide, men ikke de du møter i reisesammenheng?

Klart det.
Jeg tar jo ikke på meg parfyme for å gå på butikken. Men om jeg har på parfyme så går jeg og handler likevel den dagen.

Jeg har som regel på meg såpass lite parfyme at jeg må snuse på håndleddet for å kjenne den selv. Ikke er det mange gangene i løpet av en måned heller.

MEN - greia er at det er lett å si at man skal ta et krafttak og kvitte seg med parfymen. Men plagsom parfyme er ikke bare det som kommer ut av parfymeflasken skjønner du. Det er deo, skyllemiddel (som enkelte vet å ta i så det holder av), balsam, kremer osv.

Det er virkelig ikke lett å finne gode, parfymefrie alternativer til for eksempel shampo og balsam. (Jeg får iallefall flass av samtlige).

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 09:35   #12
Skvetten
Passiv

Standard

Klart man kan gjøre så godt man kan. Selv spiser jeg jo nøtter, men aldri på offentlig sted i form av offentlig transportmiddel.

@ Tuneland: Det er verre inne på et tog eller et fly enn hva det kan bli i butikken. Langt større ventilasjon og dermed mindre risiko med mindre en eller annen bimbo har dusjet seg godt.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 09:43   #13
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker sjelden parfyme, men det hender. Røyker ikke. Det har aldri slått meg at jeg skulle avstå fra å spise nøtter, skrelle appelsin eller spise kaker med mulig nøttespor på offentlige steder. Jeg har faktisk aldri hørt en problemstillinga før. Vi har nok vært "heldige" med vennerkretsen, det finnes verken mat- eller dyreallergikere blant dem, så jeg er ikke vant til å tenke så mye på å ta hensyn til allergikergruppa.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 09:46   #14
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes man skal ta hensyn til andre, så godt som det lar seg gjøre. Røyking har vi kanskje sagt nok om, men jeg synes ingenting om helsepersonell som stinker røyk og samtidig tar seg av pasienter som feiler alt mulig. De samme bør vaske seg regelmessig, samt kutte ut parfymen og hvitløken når de skal på jobb.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 09:50   #15
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg synes man skal ta hensyn til andre, så godt som det lar seg gjøre. Røyking har vi kanskje sagt nok om. Jeg synes ingenting om helsepersonell som stinker røyk og samtidig tar seg av pasienter som feiler alt mulig. De samme bør vaske seg regelmessig, samt kutte ut parfymen og hvitløken når de skal på jobb.

Det bør være slik at det ikke er lov å røyke på jobb for sykepleiere og leger. Parfymeforbud anseer jeg i grunnen som en selvfølge for denne yrkesgruppen.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 09:52   #16
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Det bør være slik at det ikke er lov å røyke på jobb for sykepleiere og leger. Parfymeforbud anseer jeg i grunnen som en selvfølge for denne yrkesgruppen.

Det finnes flere yrkesgrupper som har kontakt med pasienter enn sykepleiere og leger, men ja, alle disse burde droppe morgenrøyken.

Gammel 01-06-09, 09:54   #17
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det finnes flere yrkesgrupper som har kontakt med pasienter enn sykepleiere og leger, men ja, alle disse burde droppe morgenrøyken.

Samtlige bør ikke røyke gjennom hele arbeidsdagen. Jeg fikk anfall på LUNGEADELINGEN fordi en portør luktet røyk. Gjett om vedkommende fikk kjeft av overlegen. Jeg fikk ny røykfri portør og det gikk fint. Poenget mitt er vel at personell ved sykehus bør ikke ha lov til å røyke all den tid de kan komme i direkte pasientkontakt.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 09:58   #18
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Samtlige bør ikke røyke gjennom hele arbeidsdagen. Jeg fikk anfall på LUNGEADELINGEN fordi en portør luktet røyk. Gjett om vedkommende fikk kjeft av overlegen. Jeg fikk ny røykfri portør og det gikk fint. Poenget mitt er vel at personell ved sykehus bør ikke ha lov til å røyke all den tid de kan komme i direkte pasientkontakt.

Enig. Og derfor antar jeg at du også er imot at dødssyke pasienter skal få røyke på rommet eller i egne røykerom? Røykelukta er særs vanskelig å kapsle inn, den vil spre seg, det vil merkes av andre pasienter og det er ikke greit! :avsporer og dukker:

Gammel 01-06-09, 09:58   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

På Ahus er (ller ihvertfall var) det slik at om de ansatte skulle ut og røyke så måtte de skifte alle klær først, gå ut og langtbortvekk ut av sykehusets område før de tente på - deretter tusen mil tilbake igjen og full skrubb og klesskift igjen. Det var ikke lov å bare ta andre klær utenpå jobbklær - de måtte helt av.

Aner ikke om det fremdeles er slik der. Ifølge min gale mor - som har klippekort på sykehusene rundt overalt - så medførte reglene at de ansatte smugrøyket på hjørnene rett utenfor isteden.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 10:00   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Angående det å kapsle inn røyklukt - det går ikke helt. For en som har røyket i mange år lukter røyk selv når denne ikke røyker. Det sitter i lungene.

Men med styrt ventilasjon og litt system på luftstrømmer så skal det i prinsippet være en veldig grei sak å få styrt røyklukt vekk egentlig. De bruker punktavsug når de for eksempel sveiser i industrien - det kan sikkert brukes mot røyklukt også. Ikke innmari koselig, men en desperat røyker ville nok glatt takket ja.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:50.